تبیان، دستیار زندگی
کمیته لیگ حرفه ای فوتبال آسیا در نشست روز سه شنبه خود نام 11 کشور را که در لیگ جدید حرفه ای آسیا در سال 2009 حاضر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهار سهمیه مشروط برای ایران

معرفی حریفان سایپا و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا

کمیته لیگ حرفه ای فوتبال آسیا در نشست روز سه شنبه خود نام 11 کشور را که در لیگ جدید حرفه ای آسیا در سال 2009 حاضر خواهند بود را نهایی کرد تا برای تصویب به کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شود.

به نقل از مهر، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد: ژاپن، کره جنوبی، ایران، استرالیا، چین، اندونزی، اردن، عربستان سعودی، کویت، امارات و هند کشورهایی بودند که پس از بررسی های انجام شده و با داشتن حداقل های مقررات حضورشان در بازیهای لیگ حرفه ای تصویب شد.

کاپیتان کاوابوچی در صحبت های ابتدای نشست گفت: " نتیجه این ارزیابی ها بر اساس تحقیقات طولانی و مذاکرات مثمر ثمر بود و ما را به داشتن رقابت هایی با کیفیت بالاتر امیدوار کرد".

کمیته لیگ حرفه ای AFC با در نظر گرفتن A (دارای همه شرایط)، B (حصول اطمینان برای رعایت شرایط تا اکتبر 2008)، C (نداشتن اطمینان از رعایت شرایط تا اول اکتبر 2008) ، D (رعایت نکردن شرایط) همه 21 فدراسیون عضو را برای لیگ قهرمانان سال بعد ارزیابی کرد.

در این بین تنها کشور ژاپن بود که توانست در همه زمینه ها نمره A بگیرد. 10 فدراسیون دیگر نمره B گرفتند که نشان می دهد کمیته به ارتقا آنها و تلاش شان برای تامین شرایط لازم تا اول اکتبر 2008 امیدوار است. شش فدراسیون دیگر نیز C گرفتند که یعنی در شرایط نامطمئنی هستند و چهار کشور نیز نمره D بدست آوردند.

با این وجود اگر فدراسیون هایی که نمره B گرفته اند (ایران همین نمره را بدست آورد) نتوانند تا تاریخ اول اکتبر شرایط تعیین شده را (به غیر از تجاری بودن باشگاه هایشان) بدست آورند، نمی توانند درلیگ شرکت کنند. این مقررات شامل حال تیم هایی نیز می شود که ممکن است در پلی آف موفق شوند و شرایط صعود به لیگ قهرمانان را بدست آورند.

این آخرین مهلت برای تبدیل باشگاه ها به مراکز تجاری تا تاریخ 15 دسامبر خواهد بود و گرنه آن کشور از لیگ حرفه ای محروم خواهد بود. بعد از کنترل دوباره شرایط در 15 دسامبر، تصمیم نهایی گرفته می شود و برای تایید پایانی، تصمیم به کمیته اجرایی 25 نوامبر ارجاع خواهد شد.

کنفدراسیون فوتبال امیدوار است که فدراسیون ها با ساماندهی باشگاه ها بتوانند رقابت و جذابیت بازیها را بالاتر ببرند و درآمد بیشتری را نصیب خود کنند.

در بازیهای جدید که از سال آینده آغاز می شود تیم های قهرمان و نایب قهرمان جام AFC سال 2008 می توانند با بازی پلی آف به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کنند تا برای اولین بار به کشورها و باشگاه فرصت داده شود تا به قهرمانی لیگ آسیا برسند. شرایط لیگ قهرمانان برای سال های 2009 و 2010 خواهد بود و بعد از آن فدراسیون هایی که بتوانند خود را با این مقررات تطبیق دهند می توانند از سال 2011 در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند.

دلیل افزایش سهمیه ایران در لیگ حرفه ای آسیا

اوراوارز قهرمان پنجمین  دوره لیگ قهرمانان

لیگ برتر فوتبال ایران با کسب 336 امتیاز از سوی لیگ حرفه ای فوتبال آسیا به صورت مشروط به 4 سهمیه برای حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا دست یافت.

در نشست روز سه شنبه لیگ حرفه ای فوتبال آسیا که با حضورمحسن صفایی فراهانی برگزارشد، با تغییر نحوه امتیازبندی به لیگ های آسیایی و کاهش مبنای امتیازبندی کشورهای آسیایی، لیگ برتر فوتبال ایران با کسب بیش از 300 امتیاز به چهار سهمیه برای حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا دست یافت.

پیش از این کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده بود، لیگ های آسیایی که بر اساس نمرات ارزیابان AFC بتوانند به بیش از 400 امتیاز دست یابند، می توانند به 4 سهمیه برای حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا دست یابند که در نشست امروز مبنای این سهمیه بندی کسب امتیاز 300 قرار گرفت.

به این ترتیب لیگ حرفه ای فوتبال ایران با کسب 336 امتیاز موفق به کسب 4 سهمیه برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا شد. البته این تعداد سهمیه بصورت مشروط برای ایران تعیین شده و قراراست سازمان لیگ برتر اساسنامه باشگاهها را براساس استانداردهای لیگ حرفه ای آسیا تنظیم و به AFC ارسال کند.

تقویم لیگ قهرمانان آسیا در سال 2009 اعلام شد

تاریخچه لیگ قهرمانان آسیا

دوره جدید لیگ قهرمانان آسیا در سال 2009 از ماه فوریه و پیش از شروع بازیهای گروهی آغاز می شود که در برنامه جدید، مسابقات با بازیهای پلی آف و با حضور یک باشگاه از سوریه، ازبکستان، قطر و دو تیم فینالیست جام AFC در دو بخش تیم های غرب و شرق آسیا در تاریخ های 18 و 25 فوریه ( 30 بهمن و 7 اسفند87) برگزار خواهد شد.

برندگان بازیهای پلی آف به مسابقات لیگ قهرمانان می پیوندند که در هشت گروه چهار تیمی و از تاریخ 11 مارس (21 اسفند 87 ) آغاز می شود. در این مرحله بازیها بصورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد.

در مرحله یک شانزدهم نهایی تیم های اول و دوم هر گروه حضور پیدا خواهند کرد و 16 تیم بصورت پلی آف رفت و برگشت دیدار می کنند تا تیم های برنده به مرحله یک چهارم نهایی بروند.

پس از قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی بازیهای رفت و برگشت این دور در تاریخ های 23 یا 24 سپتامبر (2 یا 3 مهر88) و 30 سپتامبر (9 مهر 88) خواهد بود.

دیدارهای مرحله نیمه نهایی نیز در تاریخ های 21 و 28 اکتبر ( 30 مهر و 7 آبان) برگزار می شود و بازی فینال که تنها یک تک بازی در ورزشگاه بیطرف خواهد بود در تاریخ 6 یا 7 نوامبر 2009 ( 16 یا 17 آبان) انجام می شود تا لیگ قهرمانان سال 2009 به پایان برسد.