تبیان، دستیار زندگی
1383 خواننده «یار دبستانی من» : می‌خواهم اثری در حال و هوای حماسی و منطبق با روحیه جوانان بسازم یك خواننده پیشكسوت گفت: هنرمندان و بزرگان موسیقی كشور باید با توجه به جایگاهویژه موسیقی دفاع مقدس، تعریف جامع و مدونی از این موس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری3 خرداد 1383

خواننده «یار دبستانی من»

: می‌خواهم اثری در حال و هوای حماسی و منطبق با روحیه جوانان بسازم

یك خواننده پیشكسوت گفت: هنرمندان و بزرگان موسیقی كشور باید با توجه به جایگاهویژه موسیقی دفاع مقدس، تعریف جامع و مدونی از این موسیقی را ارائه دهند.
جمشیدجم، خواننده آثاری چون « یار دبستانی من» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: موسیقی رزمی یكی از زیر شاخه‌های موسیقی ایرانیاست كه در مباحث نظامی نیز كاربرد دارد كه این موسیقی با پیدایش جنگ تحمیلی و خلقحماسه‌ها و رشادت‌های سربازان ایرانی در جبهه‌ها به عنوان موسیقی دفاع مقدس جاافتاد.
وی گفت: ‌تفاوت و تمایز موسیقی دفاع مقدس در ایران با موسیقی جنگ در سایركشورها به بعد دفاعی بودنجنگ ما باز می‌گردد كما اینكه این موسیقی به مرور تبدیلبه موسیقی آیینی شد كه در نوع خود بسیار ارزشمند و نوین است.
به اعتقاد جم، ازآنجا كه موسیقی رزمی را در سطح بین‌المللی به صورت اركستر سمفونیك می‌بینند و ازآنجا كه این موسیقی در ایران تبدیل به آئینی شده است باید تعریف جدیدی از آن توسطتئوریسین های موسیقی ایرانی صورت گیرد.
وی در عین حال تعداد آثار تولید شده درعرصه موسیقی دفاع مقدس را ناكافی دانست و به ایسنا گفت كه موسیقی ایرانی از قابلیتخوبی برای خلق آثار بزرگ و سمفونیك در این زمینه برخوردار است.
جمشید جم در پایان در پاسخ به اینكه اثر جدیدی را در دست دارد یا خیر گفت: در حال تحقیق و پژوهش برای

تولید یك اثر بزرگ و اركسترال هستم كه این اثر نیز همچون «یار دبستانی من» در حال و هوای حماسی و

منطبق با روحیه جوانان خلق خواهد شد