تبیان، دستیار زندگی
«تاریخ اسلام به روایت سینما» طرح‌ها، دشواری ها، چشم‌انداز آینده «تاریخ اسلام به روایت سینما» با عنوان طرح‌ها، دشواری ها،چشم‌انداز آینده برگزار شد. به گزارش ایسنا، این نشست با حضور مجیدرضا‌بالا (‌معاونت برنامه‌ریزی سیما فیلم)...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری3 خرداد 1383

«تاریخ اسلام به روایت سینما»

طرح‌ها، دشواری ها، چشم‌انداز آینده

«تاریخ اسلام به روایت سینما» با عنوان طرح‌ها، دشواری ها،چشم‌انداز آینده برگزار شد.
به گزارش ایسنا، این نشست با حضور مجیدرضا‌بالا (‌معاونت برنامه‌ریزی سیما فیلم)،‌مهدی فخیم‌زاده (كارگردان سریال‌هایتنها ترین سردارو ولایت عشق)، داود میرباقری (‌كارگردان سریال‌های امام علی(ع(،معصومیت از دست رفته و مختارنامه) حجت‌الاسلام رسول جعفریان (‌مدیر گروه تاریخموسسه پژوهشی  حوزه دانشگاه)، مجتبی فرآورده (تهیه كننده و فیلمنامه‌نویس(،عبدالحمید قدیریان (طراح صحنه سریال تلویزیونی مردان ‌آنجلس و مریم مقدس)، وشهریار بحرانی (كارگردان سریال مریم مقدس)، به همت گروه تاریخ موسسه پژوهشی حوزه ودانشگاه و با حضور جمعی از اساتید و طلاب حوزوی و دانشگاهی در «قم» برپا شد.

درابتدای این نشست، مجید رضابالا با اشاره به این نكته كه ادبیات دراماتیك در ایرانسابقه چندانی ندارد به بررسی معضلات موجود در این زمینه پرداخت.
معاونتبرنامه‌ریزی سیما فیلم در اشاره به یكی از معضلات موجود در این زمینه گفت: ما درسینمایمان براساس مقدمات یقینی شروع به فكر می‌كنیم و در پیشرفت قصه به نویسنده وكارگردان اجازه می‌دهیم تخیل داشته باشد اما در پایان انتظار داریم به یكنتیجه‌گیری بدیهی و از جنس خطابه برسد!
این كارشناس مسائل فرهنگی، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تاریخ‌نگاری و  قصه‌سرائی در غرب و تمدن اسلامی، با اشاره به اینكه یكی از مشكلات ما اسامی و اصطلاحاتی مانند قصه،  داستان، روایت، مثل،‌ متل، روایت است كه تفكیك و دسته‌بندی منطقی نشده است

مهدی فخیم‌زاده نیز با اشاره به این مطلب كه ما در تبدیلقصه به رمان مشكل داریم، اعتراض ها نسبت به نوع روایت تاریخ در سریال ها و فیلم‌هایایرانی را محدود به ایران ندانست.
این بازیگر و فیلمساز اظهار داشت: مامی‌توانیم از واقعیت الهام بگیریم اما واقعیت محض برای ما كار خوبی نیست. ما باحقیقت‌نما كار داریم.
مجتبی فرآورده نیز با اشاره به اینكه در سینمای جهان تعدادبسیاری فیلم درباره‌ی حضرت مسیح(ع) ساخته

شده اما اغلب فقط در «نام» مشتركبوده‌اند، درباره‌ی تمایز نگاه هنرمند و مورخ سخن گفت. وی در ادامه، سیر در جغرافیاو تاریخ و تفكر و عبرت را سه فاكتور اصلی كه هنرمند برای خلق یك اثر تاریخی به آناحتیاج دارد برشمرد و به این مسئله كه اكنون برخی عناصر نامطلوب در سینما مانندعشق‌های سطحی حتی به فیلم‌های تاریخی و یا دفاع مقدس ما هم رسوخ كرده است اشاره وانتقاد كرد.

داود میرباقری نیز، با مروری بر مسایل و مشكلات تحقیقی و پژوهشی درزمان ساخت مجموعه‌ی امام علی‌(ع) بر ضرورت و نتایج مطلوب حاصل از نظرات پژوهشگراندر كار اخیر خود سریال مختارنامه تاكید كرد و این مسئله را به دلیل تغییر نگاه رایجنسبت به فیلم تاریخی و مذهبی در آن زمان و شرایط فعلی دانست.
در ادامه،عبدالحمید قدیریان به تشریح مشكلات و محدودیت‌های موجود در زمینه فضاسازی و طراحیصحنه و لباس متناسب با وقوع داستان یك فیلم تاریخی، پرداخت. ویحراست و جلوگیری از ضربه خوردن «روح»موجود در هر اثر را، مهمترین ملاك و میزانبرای استفاده جز به جز از تاریخ و ضروریات فیلم‌سازی دانست.

شهریار بحرانی نیز با اشاره به اینكه در زمان ساخت سریال مریم مقدس این دغدغه را داشته كه آیا باید به بخش جهانی تكیه كنیم یا بر اساس باورهای خود پیش برویم گفت: من فكر می كنم فیلمی در سطح بین المللی موفق می شود كه بومی باشد. این فیلمساز تاكید كرد ما باید بر اساس عقاید خود فیلم بسازیم.