تبیان، دستیار زندگی
یقی دفاع مقدس با نوای سمفونیك ، جهانی می شود برگزیدگان بخش نوحه جشنواره موسیقی نواهای حماسی، طی مراسمی در حسینیه ثارالله شیراز معرفی و تقدیر شدند. در مراسم تقدیر از برگزیدگان این بخش از جشنواره نواهای حماسی از مجید پروانه، م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری3 خرداد 1383

موسیقی دفاع مقدس با نوای سمفونیك

، جهانی می شود

برگزیدگان بخش نوحه جشنواره موسیقی نواهای حماسی، طی مراسمی در حسینیه ثارالله شیراز معرفی و تقدیر شدند.

در مراسم تقدیر از برگزیدگان این بخش از جشنواره نواهای حماسی از مجید پروانه، مهدی علی اكبری و مجتبی قنبری به عنوان برگزیدگان نخست این جشنواره تقدیر شد و حمید فرد، محمد ملكی، سعید خلیج، امیر منشی زاده، محسن ملكی و مجتبی سروش به عنوان برگزیدگان دوم تجلیل شدند. در این مراسم كه جمعی از شخصیت های فرهنگی و نوحه خوانان دفاع مقدس نیز حضور داشتند از حسن اسماعیلی، حسین دهقان و مهدی گروسی به عنوان برگزیدگان سوم تجلیل شد.

آثار باید به بهترین شكل تولید شوند

حسین دهلوی، موسیقیدان و آهنگساز پیشكسوت ایرانی گفت : برای تأثیرگذاری آثار تولیدی موسیقی دفاع مقدس، باید این آثار در فاخرترین شكل ممكن تولید و عرضه شوند. وی افزود: اگر تولید آثار موسیقایی دفاع مقدس با یك فضا صورت پذیرد، كارایی لازم را خواهد داشت.

برای دور شدن از این مساله بهتر است كه این آثار با زبان موسیقی سمفونیك بیان شوند. دهلوی با اشاره به تأثیرگذاری بیشتر این موسیقی با استفاده از این شیوه افزود: اجرا به شیوه سمفونیك، باعث تبدیل آثار به زبان بین المللی خواهد شد و اجرای آن را در هر نقطه ای از جهان تضمین خواهد كرد. از سوی دیگر غلامحسین مجلسی، معاون اركستر سمفونیك تهران، از نبود اثری در حوزه دفاع مقدس در این جشنواره انتقاد كرد. وی گفت : این جشنواره نیازمند پیگیری است و باید یك خط مشی را دنبال كند. وی افزود: ترانه های زیبایی در این جشنواره اجرا شد ولی بیشتر ِ آثار، ارتباطی با دفاع مقدس نداشتند و كمتر به موضوع دفاع مقدس پرداخته شده بود.