تبیان، دستیار زندگی
كن و تردیدها برای «نخل طلایی» جشنواره بین المللی فیلم كن در شرایطی به آخرین روزهای برپایی خود نزدیك می شود كه هنوز هیچ یك از فیلمهای بخش مسابقه نتوانسته نظر مثبت و موافق جمع منتقدان و تماشاگران حرفه ای سینما را جلب كند. رسا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری3 خرداد 1383

كن و تردیدها برای «نخل طلایی»

جشنواره بین المللی فیلم كندر شرایطی به آخرین روزهای برپایی خود نزدیك می شود كه هنوز هیچ یك از فیلمهای بخش مسابقه نتوانسته نظر مثبت و موافق جمع منتقدان و تماشاگران حرفه ای سینما را جلب كند.

رسانه های گروهی یكصدا عقیده دارند كه فیلمهای امسال خیلی قوی و جذاب نبوده اند. همین نكته باعث شده تا گمانه زنی ها درباره بهترین های جشنواره و فیلمی كه بتواند نخل طلایی را از آن خود كند، با شك و تردید فراوانی همراه باشد. فیلمهای به من نگاه كن (آینس ژاوی)، زندگی یك معجزه است (امیر كاستاریكا) و پسر پیر (شن ووك) از جمله فیلمهایی هستند كه بیشتر از بقیه توجه محافل هنری را به خود جلب كردند. فارنهایت 11/9 (مایكل مور) تماشاگران را به 2دسته تقسیم كرد. گروهی آن را شاهكار و مستحق دریافت نخل طلا می دانند و گروهی دیگر آن را یك رپرتاژ جنجالی تلویزیونی از یك آدم هوچی ارزیابی می كنند. نهمین روز جشنواره، روز سینمای آسیا بود. فیلم «بی گناه » اثر مامورو اوشی كه انیمیشن است، به نمایش درآمد. این فیلم قسمت دوم فیلم موفقی به نام «شبحی در صدف» است.

فیلم هنگ كنگی «2046» اثر وونگ كاروای هم با استقبال تماشاگران روبه رو شد. گونگ لی، چهره سرشناس سینمای چین و چیووای و تونی لیونگ، بازیگران اصلی این درام عجیب و غریب سوررئالیستی هستند. فیلم «گاوخونی» بهروز افخمی هم برنامه پایانی بخش 2 هفته ای كارگردانان كن بود. افخمی همراه 2 بازیگر اصلی خود، بهرام رادان و بهاره رهنما در جلسه مطبوعاتی حاضر شدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. گائل گارسیا برنال می گوید: از حضور در كن خشنود است.

او در اولین حضور خود در این جشنواره، با 2فیلم در بخش مسابقه شركت كرده و شانس بسیاری برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد دارد. بازیگر 25 ساله مكزیكی، فیلمهای بدآموزی و خاطرات روزانه موتورسیكلت را در كن دارد كه هر 2، آثاری جنجال برانگیز و پرسروصدا هستند. او در كن گفت : ممكن است در فیلمهای خوب امریكایی بازی كنم، اما هیچ وقت به سینمای امریكای لاتین پشت نمی كنم.

من متعلق به امریكای لاتین هستم.

مستندی كه درباره زندگی و فعالیت های هنری هری گرانت تهیه شده، توجه تماشاگران كن را به خود جلب كرد. باربارا گرانت، همسر این بازیگر متوفی و كلاسیك در نمایش افتتاحیه فیلم حضور داشت.

فیلم نشان می دهد كه یك آدم معمولی انگلیسی چگونه تبدیل به یكی از بزرگ ترین چهره های سینمایی جهان می شود. همسر بازیگر در جلسه مطبوعاتی گفت : فكر می كنم بهترین راه برای یادآوری این هنرمند، ساخت چنین مستندی بود. «تبعیدی ها»، كار جدید تونی گاتلیف باعث شد تا او بعد از 11 سال دوری از كن، دوباره به جشنواره بازگردد. این فیلم، بخشهایی از خاطرات گذشته فیلمساز را به تصویر می كشد. گاتلیف كه فیلمش در بخش مسابقه حضور دارد، در جلسه مطبوعاتی گفت : یك ایده یا فكر باعث خلق این فیلم نشد. می خواستم جراحات درونی ام را در این فیلم به نمایش بگذارم.

این فیلم مرا به 43 سال قبل و به الجزایر بازمی گرداند؛ سرزمین روزها و دوران كودكی ام.

این فیلم قصه مردی را تعریف می كند كه می خواهد با عبور از مرز اسپانیا خود را به الجزایر برساند تا بتواند سرزمینی را بشناسد كه والدینش در آن زندگی می كردند. در طول راه، او تبعیدی های دیگری را ملاقات می كند كه در جستجوی كشوری مناسب برای زندگی هستند.