تبیان، دستیار زندگی
ز روی نگین كاخ گلستان كنار رفت عمارت بادگیر كاخ گلستان كه به نگین این مجموعه معروف است، پس از 27 سال و همزمان با هفته میراث فرهنگی گشایش یافت. این عمارت كه متعلق به دوره فتحعلی شاه قاجار است و در سال 1365 دچار آسیب های جدی ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری3 خرداد 1383

پرده از روی نگین كاخ گلستان كنار رفت

عمارت بادگیر كاخ گلستان كه به نگین این مجموعه معروف است، پس از 27 سال و همزمان با هفته میراث فرهنگی گشایش یافت.

این عمارت كه متعلق به دوره فتحعلی شاه قاجار است و در سال 1365 دچار آسیب های جدی شده و تزیینات آن فرو ریخته بود، از سال 80 مورد مرمت قرار گرفت و در روزهای پایانی سال 82، مرمت آن به پایان رسید. در طول 2سال عملیات مرمت بخشهایی از سقف شیروانی، قسمتهای داخلی و سقف و نمای ظاهری و تالار اصلی آن مرمت شد و علاوه بر تهیه طرح سیستم برق رسانی و نورپردازی، از آیینه ها و سنگهای آن دوده زدایی شد. ستاد خبری هفته بزرگداشت میراث فرهنگی گزارش داد: عمارت بادگیر از زیباترین بناهای كاخ گلستان به شمار می آید و گچبری روی آیینه، نقاشی روی گچ، نقاشی روی آیینه و نقاشی پشت شیشه روی سقف و بدنه تالار و ارسی بی نظیر آن به دلیل وسعت و ظرافت تزیینات داخلی از ویژگی های این بناست.

این عمارت در زمان فتحعلی شاه در ضلع جنوبی كاخ گلستان ساخته شد و در زمان ناصرالدین شاه با تصرفات عمده ای كه در آن صورت گرفت، به شكل امروزی در آمد. نمایشگاه های آثار كمال الملك، میرزا محمودخان صبا، عكس والیان فارس، اسلحه فتحعلی شاه و آثار نقاشی پشت شیشه آقای كازرونی و حاتم سلحشور از جمله نمایشگاه های كاخ گلستان در هفته میراث فرهنگی است.