تبیان، دستیار زندگی
به خدا سوگند ولایت ما جز با ورع و كوشش در دنیا دست‏یافتنی نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترسیم سیمای واقعی

اوصاف شیعه در نگاه اهل‏بیت علیهم‏السلام(1)

شیعه

این نوشته كه ترسیم‏كننده سیمای شیعه راستین است، پاسخی است به این پرسش كه شیعه در عصر حاضر تا چه میزان از فرهنگ و اوصاف شیعیان واقعی برخوردار بوده و رفتار و كردار او تا چه اندازه با آنچه امامان معصوم علیهم‏السلام فرموده‏اند و از وی به عنوان یك شیعه انتظار داشتند، مطابقت دارد؟ افزون بر آن الگویی است برای پیروان مكتب تشیع كه خودشان را در آئینه روایات ائمه اطهار علیهم‏السلام ملاحظه نموده و جسم و جانشان را تطهیر نمایند.

آنچه در پیش رو است، مجموعه‏ای است فشرده درباره فرهنگ و اوصاف شیعه كه در پرتو گردآوری روایات نقل شده از امامان معصوم علیهم‏السلام تنظیم و ترتیب یافته است.
  • شیعه و اخلاق فردی

در این بخش به برخی از ویژگی‏های فردی شیعیان اشاره می‏شود كه این اوصاف، ضمن داشتن وجه تشریعی و ترغیب بدان ویژگی‏ها، بازنمای علائم شیعیان واقعی است، هر شخص مدعی تشیع، می‏بایست خودش را با این شاخص‏ها، محك بزند.

  • 1. زیركی و تیزفهمی

از نوف بكالی روایت شده كه: علی علیه‏السلام به من فرمود ما (اهل‏بیت) از سرشتی پاكیزه آفریده شده‏ایم و شیعیان ما از سرشت ما آفریده شده‏اند... گفتم: ای امیرمؤمنان، شیعه را برایم توصیف كن. امام با یاد شدن نام شیعه گریست و فرمود:... آنان زیرك و خردمندند....(1)

  • 2. دانش‏طلبی

ابن‏یعفور از امام صادق علیه‏السلام نقل كرده كه فرمود: شیعیان علی علیه‏السلام اهل رأفت و علم‏اند....(2)

علی علیه‏السلام به نوف بكالی فرمود: ای نوف، آیا می‏دانی كه شیعه من كیست؟ گفت: نه، به خدا سوگند، فرمود: شیعیان من... عالمانند.... (3)

نوف گوید: برای من نیازی پیش آمد كه به محضر علی علیه‏السلام شرفیاب شوم... پس جندب و ربیع بر آن حضرت وارد شدند و گفتند: ای امیرمؤمنان، نشانه شیعیان تو چیست؟... فرمود: هر یك از آنان چنین به نظر می‏آیند كه... نسبت به آموختن دانش علاقه فراوان دارند....(4)

  • 3. كوشایی و تلاش بسیار

مفضل گوید: امام صادق علیه‏السلام فرمود: از فرومایگان بپرهیز، همانا شیعه علی علیه‏السلام كسی است كه... تلاشش بسیار باشد.... (5)

از توصیه‏های امام صادق به عبداللّه بن جندب این است كه فرمود:... ای جندب، به شیعیان ما ابلاغ كن و بگو: مذاهب و گرایشهای گوناگون شما را [به راه انحرافی [نبرد؛ به خدا سوگند ولایت ما جز با ورع و كوشش در دنیا دست‏یافتنی نیست.... (6)

پی‌نوشتها:

1. مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 2، بیروت، مؤسسه وفا، ج 65، ص 177، ح 34.

2. همان، ج 65، ص 188، ح 43.

3. همان، ج 75، ص 28، ح 95.

4. همان، ج 75، ص 29، ح 96.

5. همان، ج 65، ص 187، ح 42.

6. همان، ج 75، ص 281، ح 1.


منبع:

غفاری، حسین،  فصل نامه شیعه شناسی - شماره 2

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.