تبیان، دستیار زندگی
برای ارزیابی عملكرد دانشگاه مجازی در برابر دانشگاه واقعی بایستی مزایا و معایت آن را سنجید و در صورت برتری آن را به عنوان راه‌ حل پیشنهاد داد. در زیر خصوصیات دانشگاه مجازی در مقابل دانشگاه واقعی را ارائه می‌دهیم : الف ـ عدم ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانشگاه مجازی در مقابل دانشگاه واقعی



برای ارزیابی عملكرد دانشگاه مجازی در برابر دانشگاه واقعی بایستی مزایا و معایت آن را سنجید و در صورت برتری آن را به عنوان راه‌ حل پیشنهاد داد. در زیر خصوصیات دانشگاه مجازی در مقابل دانشگاه واقعی را ارائه می‌دهیم :


الف ـ عدم نیازبه حضور فیزیكی استاد و دانشجو در كلاس :


از آنجا كه در این نوع دانشگاه كلیه ارتباطات از طریق اینترنت انجام می‌شود، لزومی به حضور فیزیكی استاد و دانشجو در كلاس نیست. تنها كافیست دانشجو یا استاد از طریق یك دستگاه كامپیوتر از منزل یا نزدیكترین مركز متصل به اینترنت، به دانشگاه مجازی متصل شوند و از امكانات آن استفاده كنند. این امر خود سرمنشا مزایای دیگری است، چرا كه با این اوصاف دیگر نیازی به صرف هزینه‌ برای ساختمان سازی مجتمع‌های دانشگاهی نخواهد بود. از سوی دیگر در شهرهای بزرگ منجر به كاهش رفت و آمد در شهر و كمتر شدن ترافیك شهری و آلودگی هوا می‌شود.


ب ـ عدم وابستگی كلاس درس به زمان خاص :


هرچند كه این سیستم آموزشی از تكنولوژیهای كنفرانس از دور و مانند آن كه نیاز به حضور در پشت كامپیوتر در زمان خاص دارد، پشتیبانی می‌كند ولی قسمت اعظم این سیستم مبتنی بر دروسی است كه هر زمان دانشجو اراده كند می‌تواند به سایت دانشگاه مجازی متصل شود و دروس را دریافت كند. این سیستم برای افراد شاغل كه وقت آزاد محدودی برای تحصیل دارند كاملا مناسب است.


ج ـ كیفیت بالاتر ارائه دروس :


در دانشگاه واقعی درس توسط یك استاد ارائه می‌شود كه این امر مطلوب نیست، چرا كه كیفیت مطالب ارائه شده در كلاس به پارامترهای زیادی مانند وضعیت روحی استاد، سرما و گرمای محیط كلاس و ... كه می‌تواند تاثیر منفی داشته باشند بستگی دارد ولی در دانشگاه مجازی این مشكلات وجود ندارد. در این دانشگاه دروس توسط تیمهای مجرب آماده می‌شوند و با استفاده از تكنولوژیهای مدرن و متنوع چند رسانه‌ای به نحو مطلوبی ارائه می‌شوند در ضمن دانشجو می‌تواند به كرات مطالب ارائه شده در جلسه خاصی را مشاهده كند و از این لحاظ كیفیت آموزش بهبود می‌یابد.


د ـ پشتیبانی از تعداد زیاد دانشجو در یك درس :


در دانشگاه واقعی معمولا به خاطر محدودیت كلاسها و همچنین به خاطر بازدهی این مشكل وجود دارد كه دانشجویان ممكن است به خاطر تكمیل ظرفیت كلاسها نتوانند در دروس ثبت نام كنند. این مشكل طبعا در دانشگاه مجازی وجود ندارد و دانشجویان ثبت نام شده در یك كلاس یا در یك درس می‌توانند هزاران نفر باشند.


هـ‌ ـ اعتبار علمی دانشگاه مجازی :


معمولا یك دانشگاه تازه تاسیس تا مدت طولانی نمی‌تواند با دانشگاههای با سابقه معتبر موجود رقابت كند. دلیل این امر این است كه اساتید مجرب و با سابقه معمولا در دانشگاههای معتبر تدریس می‌كنند. این مشكل تا حدود زیادی در دانشگاه مجازی قابل حل است. بدین ترتیب كه در یك دوره فشرده و كوتاه مدت دروس ارائه شده توسط اساتید با سابقه و مجرب فیلمبرداری شده و در دانشگاه مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از لحاظ ارتباط این اساتید با دانشجویان مشكل چندانی وجود ندارد چرا كه این ارتباط از طریق اینترنت صورت می‌گیرد.


و ـ بالابردن سطح علمی جامعه :


در دانشگاههای واقعی معمولا به خاطر محدودیت امكانات از لحاظ مكان، اساتید و غیره هر ساله تعداد محدودی دانشجو از طریق آزمونهایی كه برگزار می‌شود، موفق به ورود به دانشگاه می‌شوند در صورتیكه در دانشگاه مجازی این محدودیتها وجود ندارد بنابراین تمامی افراد علاقه‌مند به تحصیل شانس ادامه تحصیل در دانشگاه را پیدا می‌كنند كه این امر مطمئنا در بالابردن سطح علمی و فرهنگی جامعه موثر است.


ز ـ دسترسی بلادرنگ به كتابخانه دیجیتال :


در دانشگاه واقعی معمولاً به خاطر محدودیت نسخه‌های محدودی از یك كتاب بخصوص در كتابخانه‌ها برای استفاده دانشجویان نگهداری می‌شود كه این امر مشكلاتی را برای دانشجویان بوجود می‌‌آورد. بعلاوه به مرور زمان كتابها بدلیل استفاده نامناسب از بین می‌روند یا كیفیت خود را از دست می‌دهند ولی در دانشگاه مجازی با استفاده از كتابخانه دیجیتال تمامی كتب، مقالات و مجلات بصورت بهنگام در اختیار دانشجو است و مشكلات مطرح شده در این دانشگاه صادق نیست.

برگرفته از سایت www.iritn.com