تبیان، دستیار زندگی
حق پدر ومادر از مسائلی است كه در قرآن مجید زیاد روی آن تكیه شده و كمتر موضوعی درآن وجود دارد كه این قدر مورد تاكید شده باشد.در آیات قرآن اهمیت زیادی به پیوند خانوادگی و احترام و اكرام پدر و مادر و نیز توجه به تربیت فرزند داده شده است و این به خاطر آن است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حقوق متقابل والدين و اولاد

حقوق متقابل والدین و اولاد

حق پدر ومادر از مسائلي است كه در قرآن مجيد زياد روي آن تكيه شده و كمتر موضوعي درآن وجود دارد كه اين قدر مورد تاكيد شده باشد.

در چهارده سوره قرآن مجيد نيكي به والدين بلافاصله بعد از مساله توحيد قرار گرفته و اين همرديف بودن دو مساله بيانگر آن است كه اسلام تا چه حد براي پدر و مادر احترام قائل است.

لا تعبدون الا الله و بالوالدين احسانا 

جز خداوند يگانه را نپرستيد و نسبت به پدر و مادر نيكي كنيد. سوره بقره آيه 83

در آيات قرآن اهميت زيادي به پيوند خانوادگي و احترام و اكرام پدر و مادر و نيز توجه به تربيت فرزند داده شده است و اين به خاطر آن است كه جامعه بزرگ انساني از واحدهاي كوچكتري به نام خانواده تشكيل مي شود، همان گونه كه يك ساختمان بزرگ از غرفه ها و سپس از سنگها و آجرها تشكيل مي گردد. بديهي است هر قدر اين واحدهاي كوچك از انسجام و استحكام بيشتري برخوردار باشد، استحكام اساس جامعه بيشتر خواهد بود و يكي از علل نابسامانيهاي اجتماعي جوامع صنعتي عصر ما متلاشي شدن نظام خانوادگي است كه نه احترامي از سوي فرزندان وجود دارد نه محبتي از سوي پدران و مادران و نه پيوند مهر و عاطفه اي از سوي همسران.

منظره رقت انگيز خانه هاي سالمندان در جوامع صنعتي امروز كه مركز نگهداري پدران و مادران ناتواني است كه از كار افتاده و از خانواده طرد شده اند، شاهد بسيار گويايي بر اين حقيقت تلخ است. در اين آسايشگاهها مردان و زنان رانده شده اي بسر مي برند كه بعد از يك عمر خدمت و تحويل دادن فرزندان متعدد به جامعه، در ايامي كه نياز شديدي به عواطف فرزندان و كمكهاي آنها دارند، در انتظار مرگ روزشماري مي كنند و چشم به در دوخته اند كه آشنايي از در درآيد، انتظاري كه شايد در سال يك يا دو بار بيشتر تكرار نمي شود.

اما اسلام مردم را به رعايت حقوق خويشاوندي و پيوند با آنان و مخصوصا نيكي به پدر و مادر زياد تشويق كرده و آن را بهترين عبادتها دانسته است.

رسول خدا( صلي الله عليه و آله ) مي فرمايند:

نظر الولد الي والديه حبا لهما عباده.

نگاه محبت آميز به روي پدر و مادر عبادت است.

امام علي عليه السلام فرمود: فرزند را بر پدر حقي است و پدر را بر فرزند حقي ديگر.

حق پدر بر فرزند آن است كه پدر را در هر چيز مگر در نافرماني از خداوند سبحان اطاعت و پيروي كند، و حق فرزند بر پدر آن است كه نام فرزند را نيكو قرار دهد و او را با ادب و آراسته بار آورد و قرآن را به او بياموزد.

از اين بيان گهر بار استفاده مي شود كه فرزندان را بر پدر حقي است، يعني هر دو بايد به وظايف خود عمل كنند، و بهترين راهنما براي آشنايي و عمل به وظيفه، قرآن و سخنان اهل بيت عليهم السلام است.

رسول خدا( صلي الله عليه و آله ) مي فرمايند:

كسي كه دختر بچه خود را شادمان كند مانند كسي است كه بنده اي از فرزندان اسماعيل ذبيح را آزاد كرده باشد، و آن كس كه پسر بچه خود را مسرور و ديده او را روشن كند مانند كسي است كه ديده اش از خوف خداوند گريسته باشد.

پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستيد و به پدرومادر نيكي كنيد. هرگاه يكي از آنها يا هردو نزد تو به سن پيري برسند، كمترين اهانتي به آنها روا مدار و بر آنها فرياد مزن و گفتار لطيف و سنجيده بزرگوارانه به آنها بگو و بالهاي تواضع خويش را در برابرشان از سر محبت و لطف فرود آر و بگو: پروردگار، همان گونه كه آنها مرا در كوچكي تربيت كردند، مشمول رحمتشان قرار ده.

گزيده اي از اين كتاب به شرح زير است:

گريه شيخ انصاري در مرگ مادر

شيخ انصاري در مرگ مادر بسيار گريه مي كرد تا آنكه بعضي از خواص زبان به تعرض گشودند و شيخ را از اين كار ملامت كردند. شيخ در جواب آنها گفت: گريه و تاسفم نه براي اين است كه مادرم را از دست داده ام بلكه علتش اين است كه بسياري از بلاها به سبب وجود اواز ما دفع مي شد و چه بركتهايي كه از وجود آن مخدره خداوند متعال بر ما ارزاني مي داشت. از فقدان اين نعمت عظمي متاثر و گريانم.

اين كتاب از 2 بخش كلي تشكيل شده است كه شامل عناوين زير است:

بخش اول: حقوق پدر و مادر

* پدر و مادر از نظر آيات قرآن

* احاديث اهل بيت( عليه السلام ) درباره پدر و مادر

* حقوق پدر و مادر از روايات اهل بيت( عليه السلام )

* نكته هايي درباره پدر و مادر

* داستانهاي آموزنده درباره والدين

* اشعاري درباره پدر و مادر

بخش دوم: حقوق فرزندان

* رعايت حق اولاد بر والدين

* احاديث اهل بيت( عليه السلام )درباره فرزندان

* داستانهايي درباره فرزندان

* وصيت اميرالمومنين( عليه السلام )به فرزندان

* اشعاري در تربيت فرزندان

نام كتاب: حقوق متقابل والدين و اولاد

ناشر: انتشارات سبحان

تاليف: حاج يدالله بهتاش

تعداد صفحه: 150 صفحه

براي تهيه اين كتاب از طريق فروشگاه اينترنتي تبيان كليك كنيد.