تبیان، دستیار زندگی
سال1370 مهدی در تیم محلی شهید شیرازی كه در زیر گروه نوجوانان باشگاههای تهران حضور داشت بازی می كرد .مهدی توسط یكی از دوستانش به احمد شفیعی مربی نوجوانان باشگاه بانك ملی معرفی شد. مهدی خوب می دانست كه بانك ملی می تواند نردبا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه داستانی مهدی مهدوی كیا (2)


سال1370 مهدی در تیم محلی شهید شیرازی كه در زیر گروه نوجوانان باشگاههای تهران حضور داشت بازی می كرد .مهدی توسط یكی از دوستانش به احمد شفیعی مربی نوجوانان باشگاه بانك ملی معرفی شد. مهدی خوب می دانست كه بانك ملی می تواند نردبان ترقی و پیشرفت او باشد به شرطی كه خودش بخواهد . او در این زمان ضمن موفقیت تحصیلی هر روز ساعتهای زیادی را صرف تمرینات آماده سازی باشگاه می كرد . مهدی سال70وارد دبیرستان شهداء ( مشهدی رحیم ) شد و در رشته ریاضی فیزیك به ادامه تحصیل پرداخت .

حضور در بانك ملی

حضور در بانك ملی كه قهرمان چند ساله فوتبال پایه ای تهران بود در ابتدا برای مهدی مشكل به نظرمی رسید ولی او كم كم با صبر و حوصله و تمرینات فشرده، خود را با محیط هماهنگ كرد و در بهمن ماه70 مسابقات دسته های اول و دوم رده های نوجوانان و جوانان در شهرهای مختلف ایران و به صورت دوره ای برگزار شد.

تهران الف در دسته اول بازی می كرد و تهران ب در دسته دوم و هر كدام تشكیل شده بودند از بازیكنان مطرح چند باشگاه تهرانی . در این مسابقات مهدی عضو تیم دسته دومی تهران ب بود. مسابقات این گروه در شهر شیراز برگزار گردید و در پایان تیمهای تهران ب و مازندران به دیدار پایانی راه یافتند . دیدار نهایی در ورزشگاه حافظیه برگزار شد و تهران ب2 بر 1 حریف را مغلوب و به عنوان قهرمان دسته دوم ایران به رقابت های دسته اول صعود كرد. اسامی بازیكنان تیم تهران ب به شرح زیر بود .

حمید رضا امینیان ، مهدی مهدوی كیا ، سعید بیات ، داود قاسمی ، رضا محمدی ، فرزان مختاران ، فیروز صدرپور ، سعید شیخ لر، سعید زنده دل ، محمد كشاورز ، فرشید كریمی ، داود زند و امید ابراهیمی . مربی : قاسم علیجانی . كمك مربی : علی توپال . سرپرست : حمید رادان .

نتایج تیم تهران ب

تهران ب8- كردستان صفر

تهران ب4- مركزی صفر

تهران ب3- فارس صفر

تهران ب2- مازندران1

در پایان این مسابقات مهدی مهدوی كیا بازیكن14 ساله تیم تهران ب كه در پست هافبك راست بازی می كرد به عنوان تكنیكی ترین و بهترین بازیكن این دوره برگزیده شد.

مهرماه1371 مهدی وارد كلاس دوم دبیرستان شد . مهدی در زمینه ورزشی هم در این سال موفقیتهایی را كسب كرد از جمله قهرمانی با نوجوانان بانك ملی در باشگاههای تهران و حضور در لیگ نوجوانان و در نهایت دعوت شدن به تیم ملی نوجوانان و حضور در تورنمنت وردربرمن آلمان كه در واقع اولین سفر ورزشی مهدی محسوب می شود . تورنمنت وردربرمن به میزبانی این تیم و با حضور تیمهای ملی نوجوانان ایران ، آلمان ، دانمارك و ایرلند جنوبی در یك گروه و به صورت دوره ای برگزار گردید و تیم ایران با یك برد و2 باخت به كار خود پایان بخشید .

سال1372،مهدی دبیرستان محل تحصیل خود را عوض كرد و به دبیرستان فیضیه واقع در زیر پل حافظ پیوست. در این سال مهدی از نظر ورزشی پیشرفت چشمگیری داشت به طوری كه با16 سال سن در تیمهای جوانان ، امید و بزرگسالان بانك ملی و همینطور تیمهای ملی نوجوانان و جوانان ایران عضویت داشت. در نیمه دوم مرداد ماه سال72 مسابقات قهرمانی جوانان كشور در دو استان یزد و مازندران پیگیری شد و تیم تهران در گروه اول ( مازندران ) به میدان رفت و با كسب4 پیروزی به عنوان تیم اول راهی مرحله¼ نهایی شد . نتایج بازیها به شرح زیر است :

تهران7- سمنان صفر ( مهدوی كیا5 گل زد )

تهران7- مركزی صفر ( مهدوی كیا2 گل زد )

تهران3- همدان صفر

تیم جوانان تهران با 30 بازیكن تشكیل شد و از تیم بانك ملی ، داود فنایی – سهیل كرمی – لیث نوبری ( ناصری ) و مهدی مهدوی كیا به عضویت این تیم درآمدند. همچنین مهدوی كیا با زدن9 گل عنوان بهترین گلزن گروه اول را كسب كرد.

درخشش یك نوجوان در چند صحنه

مجله كیهان ورزشی با چاپ عكس مهدوی كیا می نویسد : چند هفته ایست كه نوجوان16 ساله جنوب شهری ( مهدوی كیا ) در فوتبال جوانان تهران می درخشد و در حال حاضر با 16 گل آقای گل مسابقات است. این مهاجم خوش نقش و فرصت شناس ، تیم بانك ملی در مسابقات جوانان كشور9 گل برای تهران به ثمر رساند. وی در مسابقات امیدهای تهران نیز حضور پر رنگی دارد و با گلزنی های خود مربیان تیمش را امیدوار به داشتن یك گلزن قهار كرده و در تیم بزرگسالان بانك ملی نیز گهگاه به میدان می رود . در این رهگذر ، مهدوی كیا باید به هوش باشد كه تازه اول راه بوده و فراز و نشیب بسیاری در انتظار او نشسته است كه برای عبور سلامت از آن ، اعتقاد و ایمان به حفظ و رعایت اصول انسانی – ورزشی ، شرط اول و آخر به شمای می رود . بنابراین ، مهدوی كیا باید بیش از پیش شاگردی و آموزش را پیشه كند و در هر حال از حركت در جاده اصلی غافل نشود.

یك جوان در میدانی بزرگ

در مسابقات باشگاه های تهران تیم بانك ملی در روز9 آبان72 به یك پیروزی پر گل (1-7) مقابل تیم بسیج دست پیدا كرد و مهدی با به ثمر رساندن3 گل نقش اساسی در خلق این پیروزی داشت.

مسابقات قهرمانی جوانان باشگاه های تهران در سال72 با قهرمانی بانك ملی به پایان رسید این تیم با16 برد ،1 تساوی و بدون باخت و در حالی كه47 گل زده و تنها4 گل خورده را در كارنامه خود می دید قهرمان شد و مهدی با22 گل زده عنوان بهترین گلزن را بدست آورد. در مسابقات امیدهای تهران هم ، امید بانك ملی با25 امتیاز به مقام قهرمانی دست پیدا كرد . همچنین تیم بزرگسالان این باشگاه مقام سومی تهران را پس از تیمهای بانك تجارت و آرارات بدست آورد. مربیگری تیم جوانان بر عهده علی دوستی و تیم بزرگسالان بر عهده رحیم میرآخوری بود.

پس از نتایج ضعیف تیمهای نوجوانان ، جوانان و امید تهران در سال72 كه هیچكدام موفق به كسب مقام مهمی نشده بودند ، مسئولان هیئت فوتبال تهران مربیان این تیمها را تعویض كردند و در تیم جوانان ، علی دوستی و ناصر احمدپور به عنوان مربیان ، یعقوب حاصلی و صادق درودگر به عنوان كمك مربیان برگزیده شدند و بازیكنان جدیدی را به اردوها دعوت كردند كه معروفترین آنها عبارتنداز داود فنایی – فرهاد مجیدی – مهدی مهدوی كیا – وحید هاشمیان – ادموند بزیك و علی آذری .

فروردین ماه سال73 مسابقات مقدماتی جوانان ایران در چهار گروه و در شهرهای یزد ، دزفول و اهواز پیگیری شد كه جوانان تهران در گروه دوم ، مسابقات خود را در شهر یزد پیگیری كردند و با چهار برد پیاپی و16 گل زده و در حالی كه دروازه شان را به روی حریفان بسته نگه داشته بودند به عنوان تیم اول راهی دور نهایی شدند.

نتایج

تهران9- همدان صفر

مهدوی كیا3 گل زد

تهران1- مازندران صفر

تهران3- خراسان صفر

مهدوی كیا1 گل زد

تهران3- مركزی صفر

مهدوی كیا هر3 گل را زد

در پایان دور مقدماتی تیمهای خوزستان – هرمزگان – كرمانشاه – اصفهان – لرستان – مازندران و گیلان به دور نهایی صعود كردند.

مهدی با ثبت7 گل آقای گل مسابقات در دور مقدماتی كلیه گروهها شد.

همچنین در پایان دور مقدماتی مسئولان برگزاری با توجه به مهارتهای فردی بازیكنان ، بهترین بازیكنان این دوره را به شرح زیر معرفی كردند :1- مهدی مهدوی كیا از تهران با97 امتیاز .2- مهرداد میناوند از تهران با95 امتیاز .3- رضا مظفری از هرمزگان با87 امتیاز .

در پایان مسابقات جوانان كشور از سوی مجید جلالی سرمربی تیم ملی جوانان ایران50 بازیكن به تمرینات آماده سازی دعوت شدند كه مهدی از جمله آنان بود.

مربی تیم ملی جوانان در مرحله دوم23 بازیكن را غربال كرد و با27 بازیكن كار جدی خود را دنبال كرد . این تیم در چهار بازی دوستانه برابر باشگاههای تهرانی آرارات – پارس خودرو – كشاورز و پورا به میدان رفت كه هر چهار مسابقه را به حریفان واگذار كرد تا نگرانی از نحوه كار ملی پوشان نمایان شود.

پرواز جوانان ایران به بحرین

روز شنبه هفتم اردیبهشت ماه73 تیم ملی جوانان برای برگزاری مسابقات مقدماتی جوانان آسیا در گروه چهارم عازم منامه پایتخت بحرین شد . كادر فنی تیم ایران در این دوره از مسابقات به این شرح بود : مجید جلالی ( سرمربی ) ، رحیم میرآخوری ( مربی ) و مصطفی سفال منش ( مربی. جوانان ایران روز21 اردیبهشت در مصاف با جوانان هند بدون گل متوقف شدند . مهدی در نیمه دوم این بازی جایگزین فارق پورداودی در خط حمله شد ولی دفاع بسته و خشن هندی ها هیچ راهی را برای عرض اندام كردن این جوان سرعتی و دیگر همبازیانش باقی نگذاشت . دو روز بعد جوانان ایران در مصاف با میزبان بازیها با نتیجه مساوی یك بر یك زمین را ترك كردند. مهدی در این بازی90 دقیقه كامل در تركیب تیم  حضور داشت. در پایان این مسابقات جوانان ایران با اختلاف یك امتیاز و در عین شایستگی از صعود به دور دوم باز ماندند. پس از بازگشت تیم ملی جوانان از بحرین ، دور دوم مسابقات جوانان ایران به صورت دوره ای برگزار شد و تیم تهران به مقامی بهتر از چهارمی دست پیدا نكرد.

نتایج :

تهران1- هرمزگان صفر

گل : مهدوی كیا

تهران4- لرستان1

آذربایجان2- تهران2

مهدی1 گل زد

تهران1- آذربایجان صفر

گل : مهدوی كیا

نیمه نهایی :

اصفهان صفر – تهران صفر

تهران1- اصفهان1

دیدار رده بندی

تهران صفر – گیلان صفر

گیلان1- تهران صفر

در این سال شخصیت ورزشی و اجتماعی مهدی بیش از پیش بروز می كرد ، او در بانك ملی و در حالی كه در چند رده فعالیت می كرد كم كم ساخته و پرداخته می شد. البته ساختن بازیكنی با اهمیت او به هیچ روی كار سهل و آسانی نبود و در حالی كه همسن و سالان او در فكر تفریح و بازی بودند او روزی دو جلسه تمرین سخت و فشرده را برگزار می كرد. او حتی به غیر از تمرینات گروهی تیمش ، تمرینات انفرادی را دنبال می كرد و با همین همت و پشتكار بود كه پله های ترقی را یك به یك بالا رفت و سرانجام به عنوان بهترین بازیكن قاره كهن آسیا انتخاب شد و در بوندس لیگای آلمان به عنوان یك فوتبالیست با ارزش و مشهور فعالیت كرد .

مهدی در سال73 در جام باشگاههای تهران ( بزرگسالان ) در حالی كه تنها هفده سال سن داشت درست نیمی از گلهای تیمش (8 گل ) را به ثمر رسانید و در حالی كه جوانترین بازیكن بود به عنوان بهترین گلزن شناخته شد .مهدی در آخرین مسابقه بانك ملی در این سال در مصاف با تیم انتظام یك گل زد و یك گل ساخت تا جواز صعود بانك ملی به لیگ منطقه ای ایران صادر شود. بانك ملی  نایب قهرمان شد و به همراه بهمن به لیگ منطقه ای رفت .