تبیان، دستیار زندگی
مدیر کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال از اختصاص سه سهمیه تیم های باشگاهی ایران برای حضور در نخستین دوره....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه سهمیه لیگ حرفه ای برای ایران

تاریخچه لیگ قهرمانان آسیا

مدیر کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال از اختصاص سه سهمیه تیم های باشگاهی ایران برای حضور در نخستین دوره لیگ حرفه ای آسیا خبر داد.

به نقل از مهر، محمدمنصور عظیم زاده عصر روز سه شنبه در نشستی خبری ضمن اعلام این خبر افزود: در کنفدراسیون فوتبال آسیا کمیته ویژه ای با نام لیگ حرفه ای آسیا وجود دارد که بحث راه اندازی این مسابقات را در سطح این قاره پیگیری می کند. این کمیته در اولین ارزیابی خود از لیگ های کشورهای آسیایی در دسامبر سال 2007 - آذرماه سال 1386 به کشورمان آمد و امکانات چند باشگاه لیگ برتری و شرایط برگزاری مسابقات در کشورمان را مورد ارزیابی قرار داد.

وی ادامه داد: بر اساس معیارهای نظارت و ارزشیابی حداکثر امتیاز ممکن برای اخذ سهمیه حضور در مسابقات لیگ حرفه ای آسیا 500 امتیاز است که در 10 محور این ارزشیابی انجام می شود. این محورهای شامل ساختار مسابقات لیگ برتر، تماشاگران، ماهیت قانونی، بازاریابی، شاکله اقتصادی مسابقات و تیم ها، رسانه، ورزشگاه ها، باشگاه ها و... می شوند و هر کدام از این 10 سرفصل به شاخصه های مجزا تقسیم می شود که مشتمل بر 96 شاخص می شود.

مدیر کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال در ادامه خاطر نشان کرد: در ارزیابی ابتدایی بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا از کشورمان، 296 امتیاز به مسابقات لیگ برتر ایران اختصاص داده شد. دراین ارزشیابی کشورهای امارات و ازبکستان 232 امتیاز، سوریه 238 امتیاز، قطر 255 امتیاز، استرالیا 312 امتیاز، عربستان 318 امتیاز، چین 361 امتیاز، کره جنوبی 381 امتیاز و ژاپن 464 امتیاز را نصیب خود کردند.

تاریخچه لیگ قهرمانان آسیا

وی با اشاره به نشست اخیر بازرسان کمیته ویژه لیگ حرفه ای آسیا با مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر کشورمان در تاریخ 25 فروردین ماه گفت: در نشست با "توکاکی سوزوکی" ژاپنی که نایب رئیس کمیته ویژه لیگ حرفه ای آسیاست، ازریابی مجددی از وضعیت لیگ برتر ایران به عمل آمد و نواقصی که در بازدید ابتدایی کارگروه این کمیته وجود داشت تا حدود زیادی برطرف شد. یکی از این موارد ارزیابی دقیق تعداد تماشاگران در مسابقات بود که بر این اساس مورد تایید نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت.

عظیم زاده خاطرنشان کرد: نکته دومی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تعیین شاخصه های حضور در لیگ حرفه ای آسیا مطرح شده ، تعداد مدیران تمام وقتی است که در سازمان لیگ فعال هستند. در ارزشیابی ابتدایی این تعداد کمتر از حد استاندارد (5 نفر یا بیشتر) بود که در دومین ارزیابی از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال با ارائه مدرک و سند به بازرسان AFC ثابت شد که این تعداد در حال حاضر شامل پنج عضو فعال و تمام وقت است.

وی با اذعان به این نکته که " 96 شاخصه مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا هر کدام وزن امتیازی خاص خود را دارند"، افزود: از ملاک اول (تماشاگران) که مورد تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت، لیگ برتر ایران 10 امتیاز نصیب خود خواهد کرد و از گزینه دوم (تعداد مدیران تمام وقت سازمان لیگ) 1/2 امتیاز نصیب ما خواهد شد.

مدیر کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ادامه داد: یکی از موارد مد نظر کمیته ویژه لیگ حرفه ای کنفدراسیون فوتبال آسیا تعداد بازیکنان حرفه ای و قراردادشان با باشگاه ها بود که در ارزشیابی ابتدایی هیچ امتیازی به لیگ برتر ایران تعلق نگرفته بود. بر این اساس مستنداتی در تاریخ 25 فروردین به بازرسان این کمیته ارائه شد که حداقل های مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا در آن لحاظ شده بود. در نامه ای که دوم ماه می از سوی آقای سوزوکی به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده شد این اصلاحات مورد تایید واقع شده بود که اگر امتیازات این بخش را نیز دریافت کنیم حدود 3/3 امتیاز به مجموع امتیازات قبلی لیگ برتر ایران افزوده خواهد شد.

وی اظهار داشت: ملاک دیگری که مدنظر کمیته لیگ حرفه ای کنفدراسیون فوتبال آسیاست، مدرک مربیگری مربیان است که باید A کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد. این مورد نیز از سوی فدراسیون ایران لحاظ شده، گزارش آن به ناظران AFC ارائه و مورد تایید آنها قرار گرفته است. در این بخش نیز امتیاز3/3 به لیگ برتر ایران تعلق گرفته است.

عظیم زاده تاکید کرد: با تاییدیه کتبی که نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران داده است، بدون بحث بازرایابی برآورد امتیازی ما 7/314 امتیاز است.

اوراوارز قهرمان پنجمین  دوره لیگ قهرمانان

وی از حوزه مالی سازمان لیگ و باشگاه ها به عنوان مهمترین شاخص مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا درکسب سهمیه حضور درلیگ حرفه ای این قاره یاد کرد و گفت: در این بخش شاخص های مهمی نظیردرآمد حاصل از فروش بلیت، اسپانسرها، کارهای تبلیغاتی و حق پخش تلویزیونی هم برای باشگاه ها و هم برای سازمان لیگ امتیاز ویژه ای است. ما در این حوزه ابتدا از 100 امتیاز ممکن تنها پنج امتیاز به دست آوردیم.

مدیر کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ادامه داد: برآورد ما این است که با توجه به مدارک ارائه شده از تراز نامه لیگ و باشگاه ها که حجم درآمده ها و هزینه ها در آن توضیح داده شده است از این بخش بین 20 تا 25 امتیاز به دست آوردیم.

وی تاکید کرد: برآورد ما از امتیاز ارزیابی دوم و نهایی بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا امتیازی بین 330 تا 340 است که براساس آن سه سهمیه به ایران تعلق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کلیه مستندات و مدارک یاد شده فی مابین فدراسیون فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا توسط آقای عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ ایران روز گذشته (سه شنبه) به صفایی فراهانی ارائه شده است تا با توجه به حضور وی در کمیته اجرایی AFC مدارک یاد شده به این کمیته منعکس شود.

عظیم زاده مهمترین ضعف لیگ برتر ایران در کسب امتیاز حضور در مسابقات لیگ حرفه ای آسیا را در حوزه مالی عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد که اگر گردش مالی باشگاه ها و لیگ برتر، حق پخش تلویزیونی، حوزه تبلیغات باشگاه ها و لیگ برتر تقویت شود به راحتی با توجه به شاخصه های کنفدراسیون فوتبال آسیا امتیاز ایران برای حضور در لیگ حرفه ای این قاره به بیش از 400 امتیاز افزایش یابد.

مدیر کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال با ابراز امیدواری از اینکه نواقص یاد شده در آینده ای نزدیک برطرف شود و لیگ برتر ایران با سهمیه ای کامل در لیگ حرفه ای قاره آسیا حضور یابد، افزود: در صورت رفع نواقص در سال جاری برای دوره آتی تقاضای ارزیابی مجدد را به AFC ارائه خواهیم کرد که در صورت قبول این درخواست دربازبینی مجدد، شاخص ها این امکان وجود دارد که چهار سهمیه در لیگ حرفه ای آسیا داشته باشیم.