تبیان، دستیار زندگی
جهاد براى حفظ دین خداست، نه كشورگشایى، استعمار، تهدید، رقابت، انتقام، حسادت و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع تا پای جان!

بررسی آیات استفاده شده در فیلم فتنه

جبهه

یكی از راه‌های جلوگیری از اثر بخشی پیام آسمانی ادیان الهی؛ ارائه تصویری غیرعقلانی و انسانی از آنها می‌باشد. فیللم فتنه با استناد تحریف شده به معنا و تفسیر 5 آیه از قرآن كریم درصدد است تا این كتاب انسان‌ساز را مروّج تروریسم، خشونت و كشتار انسان‌های بیگناه معرّفی نماید. در این سلسله مطالب درصدد برآمدیم تا تفسیر صحیح آیات تحریف شده در فیلم فتنه را ارائه دهیم.

  • سومین آیه مورد استفاده در فیلم فتنه آیه 4 سوره محمد می‌باشد.

« فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ یَشَاء اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِن لِّیَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ »

چون با کافران رو به رو شدید ، گردنشان را بزنید و چون آنها را سخت فرو گرفتید ، اسیرشان کنید و سخت ببندید آنگاه یا به منت آزاد کنید یابه فدیه تا آنگاه که جنگ به پایان آید و این است حکم خدا و اگرخدا می خواست ، از آنان انتقام می گرفت ، ولی خواست تا شما را به یکدیگر بیازماید و آنان که در راه خدا کشته شده اند اعمالشان را باطل نمی کند

تفسیر صحیح آیه و پیام‌های آن

در میدان نبرد قاطعیت لازم است

در این آیه یك دستور مهم جنگی مطرح شده است، می‌فرماید: “هنگامی كه با كافران در میدان جنگ روبرو می‌شوید با تمام قدرت به آنها حمله كنید و گردنهایشان را بزنید”!

جهاد در اسلام براى حفظ دین خداست، نه كشورگشایى، استعمار، تهدید، رقابت، انتقام، حسادت و ...

بدیهی است گردن زدن كنایه از قتل است، هدف این است كه دشمن از پای درآید و به هر حال این حكم مربوط به میدان نبرد است زیرا “لقیتم“ از ماده “لقاء” در این‌گونه موارد به معنی “جنگ“ است، دلایل متعددی در خود این آیه مانند مسأله “اسارت اسیران“ و واژه “حرب“ (جنگ) و “شهادت در راه خدا” كه در ذیل آیه آمده است گواه بر این است كه منظور از جنگ در میدان نبرد است.

و از اینجا روشن می‌شود این فیلم كه به منظور تبلیغات ضد اسلامی آیه را طوری معنی كرده‌ كه اسلام می‌گوید: “با هر كافری روبرو شدی گردنش را بزن“! چیزی جز اعمال غرض و سوءنیت ندارد، و گرنه خود این آیه صراحت در مسأله روبرو شدن در میدان جنگ دارد. بدیهی است هنگامی كه انسان با دشمنی خونخوار در میدان نبرد روبرو می‌شود اگر با قاطعیت هر چه بیشتر حملات سخت و ضربات كوبنده بر دشمن وارد نكند خودش نابود خواهد شد، و این دستور یك دستور كاملا منطقی است.به هر حال آیه فوق بیانگر یك دستور حساب شده جنگی است.

  • اهداف جنگ در اسلام

جنگ در اسلام هیچگاه به عنوان یك “ارزش“ تلقی نمی‌شود، بلكه از این نظر كه مایه ویرانی و اتلاف نفوس و نیروها و امكانات است یك “ضد ارزش“ محسوب می‌شود، در اسلام تا آنجا كه امكان دارد از جنگ پرهیز می‌شود.

ولی آنجا كه موجودیت امتی به خطر می‌افتد، یا اهداف والای مقدسش در معرض سقوط قرار می‌گیرد، در اینجا جنگ یك ارزش می‌شود و عنوان “جهاد فی سبیل الله “ به خود می‌گیرد.

به همین دلیل در اسلام انواعی از جهاد وجود دارد: “جهاد ابتدائی آزادی بخش“، “جهاد دفاعی“، “جهاد برای خاموش كردن آتش فتنه و شرك و بت پرستی“ كه هركدام شرایط مشخصی دارند.

بنابراین جهاد اسلامی بر خلاف آنچه دشمنان معاند تبلیغ می‌كنند هرگز به معنی تحمیل عقیده نیست، و اصولا عقیده تحمیلی در اسلام ارزشی ندارد، بلكه جهاد مربوط به مواردی است كه دشمن جنگ را بر امت اسلامی تحمیل می‌كند، یا آزادیهای خداداد را از او می‌گیرد، یا می‌خواهد حقوق او را پایمال كند، و یا ظالمی گلوی مظلومی را می‌فشارد كه بر مسلمانان واجب است به یاری مظلوم بشتابند.(1)

پیام‌های آیه:

  • از میان كافران، تنها آنان را كه در برابر شما ایستاده‏اند، از میان بردارید.
  • رزمنده مسلمان باید آماده، آموزش دیده و شجاع باشد.
  • هدف اصلى در حمله به دشمن، نقاط كلیدى و حساس باشد.
  • در هنگام نبرد محكم كارى كنید تا دشمن سوء استفاده نكند.
  • هدف از جهاد، جلوگیرى از ظلم و یا از بین بردن ظلم و ستم است و لذا عفو و بخشش اسیران از سفارش‏هاى اسلام است.
  • در جهاد اسلامى هم قدرت لازم است و هم عطوفت و مهربانى.
  • جنگ و جهاد، یكى از زمینه‏هاى آزمایش الهى است.
  • جهاد در اسلام، براى حفظ دین خداست، نه كشورگشایى، استعمار، تهدید، رقابت، انتقام، حسادت و...(2)

تصویر آیه در فیلم فتنه

در فیلم تصاویری در ارتباط با قتل کارگردان هلندی "تئوون گوگ" (Theo Van Gogh) که به وسیله "محمد بویری" (Mohammed Bouyeri) انجام شده و گروگان آمریکایی که توسط القاعده سربریده شده نمایش داده می‌شود. فیلم درصدد است تا اینگونه اعمال خشونت‌بار و غیرانسانی گروه القائده كه خود كشورهای غربی موسس آن بوده‌اند را به اسلام و دستورات این آیه استناد دهد.

همچنین سعی شده تا  مساله مهم بی‌احترامی به ادیان و پیامبر اسلام كه توسط برخی افراد صورت می‌پذیرد، در كنار اعمال غیرانسانی القاعده قرار داده شود و هر دو از یك منظر نگریسته شود تا مانع از اعتراض انسان‌ها به حرمت شكنان ساحت قدسی ادیان و پیامبران الهی گردد.

پاورقی‌ها:

1- تفسیر نمونه، جلد 21 صفحه 398 _ با اندكی تصرف

2- تفسیر نور، سوره محمد _ با اندكی تصرف


مهدی ملكی، كارشناس بخش دین و اندیشه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.