تبیان، دستیار زندگی
در هر زمان، پیشرفته‏ترین امكانات رزمى را براى دفاع آماده كنید و از هیچ چیز فروگذار نكنید، چه قدرت سیاسى و نظامى، چه امكانات تبلیغى و تداركاتى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمادگی دفاعی؛ وظیفه همگانی

بررسی آیات استفاده شده در فیلم فتنه

رژه

یكی از راه‌های جلوگیری از اثر بخشی پیام آسمانی ادیان الهی؛ ارائه تصویری غیرعقلانی و انسانی از آنها می‌باشد. فیللم فتنه با استناد تحریف شده به معنا و تفسیر 5 آیه از قرآن كریم درصدد است تا این كتاب انسان‌ساز را مروّج تروریسم، خشونت و كشتار انسان‌های بیگناه معرّفی نماید. در این سلسله مطالب درصدد برآمدیم تا تفسیر صحیح آیات تحریف شده در فیلم فتنه را ارائه دهیم.

  • اولین آیه‌ای كه در فیلم فتنه استفاده شده آیه 60 سوره انفال است.

« وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ »

و تا آنجا که می توانید نیرو و اسبان سواری آماده کنید تا دشمنان خدا، ودشمنان خود و جز آنها که شما نمی شناسید و خدا می شناسد را بترسانید وآنچه را که در راه خدا هزینه می کنید به تمامی به شما بازگردانده شود و به شما ستم نشود

فیلم آگاهانه درصدد رو در رو قرار دادن اسلام با همه غیر مسلمان‌ها دارد یعنی غیرمسلمان‌ دشمن اسلام محسوب شده و این دشمن باید كشته شود!!!

تفسیر صحیح آیه و پیام‌های آن

آیه 60 سوره انفال بر آمادگی نظامی و افزایش قدرت نظامی مسلمانان تاکید می‌کند. این آیه به یك اصل حیاتی كه در هر عصر و زمان باید مورد توجه مسلمانان باشد اشاره می‌كند، و آن لزوم آمادگی رزمی كافی در برابر دشمنان است.

نخست می‌گوید: و در برابر دشمنان هر قدر توانائی دارید از نیرو و قدرت آماده سازید. یعنی در انتظار نمانید تا دشمن به شما حمله كند و آنگاه آماده مقابله شوید، بلكه از پیش باید به حد كافی آمادگی در برابر هجومهای احتمالی دشمن داشته باشید.

سپس اضافه می‌كند: و همچنین به اندازه كافی اسبهای ورزیده برای میدان جهاد فراهم سازید (و من رباط الخیل).

رباط به معنی بستن و محافظت است، سپس به همین تناسب به معنی محافظت و مراقبت به طور كلی آمده است، و مرابطه به معنی محافظت مرزها و همچنین به معنی مراقبت از هر چیز دیگر می‌آید.

كلمه قوة هم نه تنها وسائل جنگی و سلاحهای مدرن هر عصری را در بر می‌گیرد، بلكه تمام نیروها و قدرت‌هایی را كه به نوعی از انواع در پیروزی بر دشمن اثر دارد شامل می‌شود، اعم از نیروهای مادی و معنوی. علاوه بر اینكه باید از پیشرفته‌ترین سلاحهای هر زمان بهره‌گیری كرد، باید به تقویت روحیه و ایمان سربازان كه قوه و نیروی مهمتری است پرداخت. از قدرتهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، كه آنها نیز در مفهوم قوة مندرج هستند و نقش بسیار مؤثری در پیروزی بر دشمن دارد نیز نباید غفلت كرد.

هدف نهایی تهیه سلاح و افزایش قدرت جنگی

سپس قرآن به دنبال این دستور اشاره به هدف منطقی و انسانی این موضوع می‌كند و می‌گوید هدف این نیست كه مردم جهان و حتی ملت خود را بانواع سلاحهای مخرب و ویرانگر بُكشید، و آبادیها و زمینها را به ویرانی بكشانید هدف این نیست كه سرزمین‌ها و اموال دیگران را تصاحب كنید، و هدف این نیست كه اصول بردگی و استعمار را در جهان گسترش دهید، بلكه هدف این است كه با این وسائل دشمن خدا و دشمن خود را بترسانید (ترهبون به عدوا الله و عدوكم).

زیرا غالب دشمنان گوششان بدهكار حرف حساب و منطق و اصول انسانی نیست، آنها چیزی جز منطق زور نمیفهمند!.

اگر مسلمانان ضعیف باشند همه گونه تحمیلات به آنها می‌شود، اما هنگامی كه كسب قدرت كافی كنند دشمنان حق و عدالت و دشمنان استقلال و آزادی بوحشت می‌افتند و سر جای خود می‌نشینند.(1)

پیام‌های آیه:

  • مسلمانان باید آمادگى رزمى كامل، از نظر تجهیزات، نفرات و... داشته باشند و از پیش آماده‏ى مقابله با خیانت وحمله دشمن باشند.
  • هدف از آمادگى نظامى، حفظ مكتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و امثال آن.
  • دولت باید حدّاكثر توان خود را در تأمین بودجه براى دفاع از نظام اسلامى و ترساندن دشمنان خدا و خود تخصیص دهد.
  • تمام مسلمانان باید آماده‏ى رویارویى با توطئه‏هاى دشمن باشند و دوره‏هاى رزمى را دیده باشند.
  • همه جا گفتگو و مذاكره كارساز و كافى نیست، گاهى هم باید توان و قدرت به میدان آید.
  • در هر زمان، پیشرفته‏ترین امكانات رزمى را براى دفاع آماده كنید و از هیچ چیز فروگذار نكنید، چه قدرت سیاسى و نظامى، چه امكانات تبلیغى و تداركاتى.
  • ایجاد رعب در دل دشمن به هر وسیله حتّى با ظاهرسازى هم لازم است. در حدیث آمده است: با خضاب كردن موى صورت، دشمن را بترسانید، تا نگویند ارتش اسلام پیر است.
  • به امكانات امروز قانع نباشید و تجهیزات نظامى و دفاعى را تا مرز تهدید دشمنان گسترش دهید.
  • وحدت و یكپارچگى هم نوعى قدرت است كه باید فراهم آورد، چون با وجود تفرقه، نمى‏توان دشمن را ترساند.
  • هم آمادگى نیروها لازم است، هم تجهیزات.
  • باید بُنیه دفاعى مسلمانان در زمینه‏هاى فرهنگى، اقتصادى، سیاسى، نظامى، عقیدتى و... چنان قوى باشد كه دشمن از هر جهت بترسد و توطئه‏هایش خنثى شود.(2)

تصویر آیه در فیلم فتنه

این آیه در فیلم فتنه به صورت زیر ترجمه شده است:

"هر آنچه می‌توانید از نیروها و اسباب جنگی جمع کنید، تا در دل دشمنان خدا و خودتان وحشت (ترور) بیافکند."

كلمه ترور به معنای آدمكشی به بیننده القا می‌شود یعنی اسلام دستور می‌دهد تا انسانهای دیگر را بكشید.

به دنبال این آیه حملات یازده سپتامبر نمایش داده می‌شود و به دنبال آن بمب‌گزاری 11 مارس 2004 در قطار مادرید. سپس یک رهبر مذهبی نمایش داده می‌شود که می‌گوید: خدا خوشحال می‌شود وقتی که یک کافر (که در متن انگلیسی به غیر مسلمان non-muslims ترجمه شده) کشته می‌شود.

در اینجا نیز فیلم آگاهانه درصدد رو در رو قرار دادن اسلام با همه غیر مسلمانها دارد یعنی غیرمسلمان‌ها دشمن اسلام محسوب می‌شوند و این دشمن باید كشته شود.

پاورقی‌ها:

1- تفسیر نمونه، جلد 7 صفحه 221. با اندكی تصرف

2- تفسیر نور، سوره انفال. با اندكی تصرف


مهدی ملكی، كارشناس بخش دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.