تبیان، دستیار زندگی
حکیم ابوالقاسم فردوسی مابین سالهای 325 و 329 در ناحیه توس متولد شد. وی در سی و پنج تا چهل سالگی درصدد نظم کردن داستانهای کهن ایرانی بر آمد و نزدیک به سی سال از عمر خود را بر سر این کار گذاشت و عاقبت در حدود سالهای 411 یا 416 به دیار باقی شتافت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکیم ابوالقاسم فردوسی

فردوسی

حکیم ابوالقاسم فردوسی مابین سالهای 325 و 329 در ناحیه توس متولد شد. وی در سی و پنج تا چهل سالگی درصدد به نظم درآوردن داستانهای کهن ایرانی بر آمد و نزدیک به سی سال از عمر خود را بر سر این کار گذاشت و عاقبت در حدود سالهای 411 یا 416 به دیار باقی شتافت.

پدرش از طبقه دهقانان توس بود به معنی قدیمی آن که نجیب زاده ملاکی، اهل معرفت و دانش و دلیری و مردانگی باشد.

زندگی فردوسی شاید بیش از زندگی هر شاعر ایرانی با افسانه آمیخته است و سروده او که در اصل ( خداینامه) نام داشته و در متن کتاب به نامهای « داستان کهن » ، « داستانهای دیرینه » ، « نامه باستان » و غیره یاد شده اما به طور خاص آن را « شاهنامه » نامیده اند و در طول دوران ستمشاهی مورد سوء استفاده بسیار قرار گرفته است، درحالیکه حقیقت این است که باید آن را « مردمنامه » نامید، کتاب سراسر شرح حال مردم و پهلوانان است و ستم شاهان در بخشی از داستانهای این کتاب مانند « داستان سیاوش » در سراسر تاریخ ادبیات ایران بی نظیر است.

نکته دیگر اینکه شعرهای این کتاب نشان می دهد که فردوسی مسلمانی ثابت و معتقد است و از شیعیان علی علیه السلام و اهل بیت بوده است.

درباره اطلاعات بیشتر از زندگی و شعر فردوسی نگاه کنید به:

دوره شاهنامه فردوسی، تصحیح و چاپ اتحاد جماهیر شوروی.

فردوسی و شعر او، مجتبی مینوی، انتشارات انجمن آثار ملی 1346.

فردوسی و شاهنامه او، به اهتمام حبیب یغمایی، انتشارات انجمن آثار ملی، 1349.

زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه، محمد علی اسلامی ندوشن، 1349.

واژه نامک، عبدالحسین نوشین، بنیاد فرهنگ ایران، 1351.

بر گرفته از کتاب هزار سال شعر فارسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.