تبیان، دستیار زندگی
تبریزی با اعتراض مجدد به حذفیات سریال «شهریار»: سیما فیلم هم‌چنان به سانسور ادامه می‌دهد پسر شهریار: بعد فرهنگی شخصیت شهریار تحریف نشده‌ است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیما فیلم همچنان شهریار را سانسور می کند !

سریال شهریار

تبریزی با اعتراض مجدد به حذفیات سریال «شهریار»: سیما فیلم هم‌چنان به سانسور ادامه می‌دهد

پسر شهریار: بعد فرهنگی شخصیت شهریار تحریف نشده‌ است

كمال تبریزی پس از پایان پخش قسمت بیستم سریال «شهریار» نسبت به حذفیات مجدد این مجموعه اعتراض كرد.

این كارگردان كه شامگاه جمعه در رادیو گفت‌وگو حاضر شده بود به اقدام سیما فیلم در ممیزی قسمت نوزدهم و بیستم سریال «شهریار» (بدون اطلاع وی) انتقاد و تصریح كرد: این درحالی است كه رییس سازمان صداوسیما در روزهای گذشته تماس گرفت و این قسمت‌ها را از قسمت‌های خوب مجموعه «شهریار» برشمرد؛ اما مركز سیما فیلم هم‌چنان به سانسور ادامه می‌دهد.

روز جمعهبیستم اردیبهشت‌ماه، بلافاصله پس از پخش قسمت جدید سریال «شهریار» گفت‌وگو با هادی بهجت تبریزی، تنها اولاد ذكور استاد شهریار به روی آنتن شبكه دو سیما رفت.

در این مصاحبه، فرزند استاد شهریار با اشاره به این‌كه كارگردان و فیلم‌نامه‌نویس این سریال پیش از ساخت، طی چند جلسه با وی مشورت داشته‌اند، در مجموع نسبت به نحوه ساخت سریال «شهریار» ابراز رضایت كرد.

هادی بهجت تبریزی سپس با تأكید بر این‌كه در ساخت سریال «شهریار» در بعد فرهنگی شخصیت این شاعر هیچ تحریفی صورت نگرفته است، در عین حال تغییر در جزئیات زندگی شهریار را از حقوق كارگردان و فیلم‌نامه‌نویس برشمرد.

به گفته وی كلیات قصه سریال «شهریار» با مشكلی مواجه نبوده است.

فرزند استاد شهریار در ادامه نقد یك اثر هنری را دشوار خواند و در این ارتباط به برخی اشعار این شاعر اشاره داشت كه در آن منتقدان را خطاب قرار داده و خواسته بود كه ابتدا اشعارش را بخوانند و سپس آن‌ها را نقد كنند.

وی همچنین معتقد است: هنرمند باید تمام مطالب را درباره موضوع یا شخصی كه قرار است درباره آن فیلم بسازد بشوند و سپس از زاویه دید خود آن‌ها را به تصویر بكشد.

او به دیداری كه در شهر تبریز با كارگردان و نویسنده سریال «شهریار» داشته است اشاره و خاطرنشان كرد: در این دیدار به آنان توصیه كردم فیلم‌ها و سریال‌هایی كه درباره زندگی ادبا و شعرایی همچون نظامی و رودكی ساخته شده‌ است را ببینند و ایشان هم كه كارگردان حرفه‌ای هستند حتما این كارها را دیده‌اند؛ اما آن‌چه مسلم است ساخت فیلم یا سریالی در این حد به تحقیق و پژوهش‌های چندساله نیاز دارد.

تنها اولاد ذكور استاد شهریار به كمبود اسناد و مدارك تاریخی درباره زندگی این شاعر ایرانی اشاره كرد و گفت: حتی یكی از دوستان نزدیك وی كه مقدمه‌ای بر كتاب شهریار نوشته نیز مطالبش درباره زندگی شهریار بسیار ناقص است.

وی در عین‌حال با اعتقاد بر این‌كه در سریال «شهریار» از اشعار این شاعر به خوبی بهره گرفته شده‌است، در این‌باره اظهار كرد: استفاده از اشعار خصوصا فارسی در این سریال باعث شد كه من بار دیگر به سراغ كتاب پدرم بروم و این اشعار را مرور كنم.

هادی بهجت تبریزی با یادآوری این‌كه برای نخستین‌بار فیلم یا سریالی درباره زندگی و شخصیت استاد شهریار ساخته شده است، در این‌باره گفت: ساخت این سریال می‌تواند زمینه‌ساز ساخت آثار بهتری درباره این شاعر باشد؛ شاید هم پس از پخش این سریال، شهریار به فراموشی سپرده شود و دیگر كسی در این زمینه كار كند؛ اما برای نسل بشر بهتر است كه همواره گذشتگان را پیش‌روی آینده خود قرار دهند.

تنها اولاد ذكور استاد «شهریار» در پاسخ به این پرسش كه چه مقطع از زندگی پدرش را در این سریال بیشتر پسندیده است؟گفت: دوران جوانی شهریار را در این سریال بیشتر دوست داشتم؛ به دوران كودكی وی چندان پرداخته نشده است؛ اما ظهور نسلی از شعرا پس از انقلاب مشروطه از جمله ملك‌الشعرای بهار و شهریار و دیدار با نیما از دغدغه‌های همه ما بوده است؛ در نتیجه بیشتر به این برهه از زندگی شهریار پرداخته شده‌است.

گفتنی است متن كامل نقد سریال «شهریار» كه روز گذشته با حضور كمال تبریزی در رادیو گفت‌وگو انجام شد متعاقبا ارسال می‌شود.

منبع : ایسنا