تبیان، دستیار زندگی
پرستاران، سپیدپوشانی كه در مكتب عشق به بیماران زندگی می‌بخشند پرستار یکی از اعضای کلیدی تیم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز پرستار گرامی باد

پرستاران، سپیدپوشانی كه در مكتب عشق به بیماران زندگی می‌بخشند

پرستار

پرستار یکی از اعضای کلیدی تیم مراقبت های بهداشتی و درمانی است که نقش او در:

- پیشگیری از بیماری ها

- حفظ تندرستی

- پیشبرد بهبود و برقراری بهداشت

- تسهیل در تطابق و تسکین درد و رنج بیمار

ارزنده و قابل تقدیر است.

تاریخچه و تغییر و تحولات پرستاری در دنیا

از ابتدای تاریخ، پرستاری به عنوان نوعی از خدمات اجتماعی برای نگهداری و حفاظت از خانواده بود و  با تمایل برای سلامتی افراد و اطمینان خاطر برای بیماران آغاز شد.

در طب هندی که یکی از منابع بزرگ طب جهان است همزمان با درمان بیماران، مراقبت از آنان توسط افرادی که بعدها پرستار نامیده شدند، صورت می گرفت و برای پرستاران خصوصیاتی مثل عفت، پاک چشمی و آشنایی با خواص دارویی لازم بود.

فلورانس نایتینگل بانوی پرستاری نوین اولین برنامه سازمان یافته آموزش پرستاری را در مدرسه پرستاری در لندن ایجاد کرد.

پرستاری در اسلام

پرستاری از مجروحان و کمک به ناتوانان درفطرت و نهاد هر انسانی وجود دارد و در دین اسلام نیز اهمیت ویژه ای دارد. به طوری که در آیه 32 از سوره مائده آمده است "هر کس فردی را زنده کند و به جامعه پرتلاش انسان برگرداند مثل این است که همه مردم را زنده کرده است."

در جنگ های مسلمانان بانوان خاندان پیامبر (ص) و زنان مسلمانان در خدمات پرستاری شرکت می کردند.

حضرت زینب (س) در جنگ های صدر اسلام و کربلا از مجروحان مراقبت می کردند، لذا در کشور ما ولادت آن بزرگوار روز پرستار نامیده است.

پرستاری در ایران

در سال 1294 نخستین آموزشگاه پرستاری در ارومیه گشایش یافت و در سال 1297 آموزش پرستاری در تهران به طور رسمی شکل گرفت.

در سال 1327 مدرسه پرستاری دانشگاه شهید بهشتی و سال 1328 مدرسه پرستاری دانشگاه تهران تأسیس شد و به سرپرستی پرستاران خارجی شروع به کار کردند.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تحولات چشمگیری در عرصه های مختلف ایجاد شد و تعدادی از مدارس پرستاری به دانشکده های پرستاری تغییر پیدا کردند و آموزش پرستاری به شکل آکادمیک ادامه یافت.

پرستاران همزمان با انقلاب اسلامی و مبارزات مردم با انجام خدمات مستمر خود خدمات ارزنده ای به انقلاب و مجروحین ارائه داند . همچنین در دوران دفاع مقدس، پرستاران از جمله گروه هایی بودند که حضور مستمری در خطوط مقدم جبهه داشته و هر جا مجروحی بود پرستاران و کادر امدادی بر بالین وی حاضر بودند. در بیمارستان های صحرایی و در سخت ترین شرایط به کمک مجروحین شتافته و در این راه شهدا و ایثارگران بسیاری تقدیم انقلاب کردند.

آموزش پرستاری در ایران

در حال حاضر 44 دانشکده پرستاری دولتی و بیش از یک صد دانشکده پرستاری مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور به تربیت پرستار می پردازد و سالیانه حدود 7000  پرستار فارغ التحصیل می شوند.

پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا تدریس می شود. آموزش نظری در دانشکده های پرستاری ایران قابل رقابت با دانشکده های پرستاری پیشرفته ترین کشورهای جهان است.

به نقل از پایگاه اینترنتی صدا و سیما 

*مطالب مرتبط:

ارزش پرستار از دیدگاه اسلام

تاریخچه پرستاری

گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد پرستاران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.