تبیان، دستیار زندگی
دیبهشت ماه 1383 *تعریف مینیاتور مجسمه مینیاتوری5/2 متری در هفته میراث فرهنگی به نمایش در می آید دومین مجسمه مینیاتور جهان همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی (28 اردیبهشت تا 4 خرداد) در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد. به گزا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 29 اردیبهشت ماه 1383

*تعریف مینیاتور

مجسمه مینیاتوری5/2 متری در هفته میراث فرهنگی به نمایش در می آید

دومین مجسمه مینیاتور جهان همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی (28 اردیبهشت تا 4 خرداد) در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

به گزارش «میراث خبر»، مجسمه های مینیاتوری سبك جدیدی از مجسمه سازی است كه در آن سه بعدی كردن طرح های مسطح مینیاتور مد نظر است. «محمدرضا نیك سیرت فر»، مبتكر این سبك از مجسمه سازی، نخستین مجسمه مینیاتور خود را پس از 4 سال پژوهش، در سبك های گوناگون نگارگری ایرانی، در آذر سال 1382 به اتمام رساند. او در این مجسمه كه ابعاد آن 58 در 38 در 13 سانتی متر است به طراحی شال ها و نوع گره آن، حالت موها و فرم های بدن مجسمه توجه كرده كه به گفته خودش همه این ها را موسیقی سنتی و هنرهای سنتی وام گرفته است.

نیك سیرت فر هدف از ساخت این مجسمه ها را انجام حركت نوینی در مینیاتور ایران ذكر كرد و گفت: «بعضی ها فكر می كنند نگارگری ایرانی حرف تازه ای برای گفتن ندارد و دیگر پویا نیست و سراسر تكرار مكررات است. به همین دلیل خواستم قدم در عرصه جدیدی بگذارم كه مینیاتور را دوباره زنده و مجسمه سازی ایرانی را نیز رایج كنم.»

وی برای نشان دادن تفاوت بین پارچه ها و لباس های شرقی به ویژه ایرانی با سایر كشورها به فرم گره كمر شال ها اشاره كرد و گفت: «این گره در هند به صورت 45 درجه، در اسپانیا 90 درجه، در ژاپن 35 درجه و در ایران بین صفر تا 360 درجه متغیر است.»

وی درباره ساخت دومین مجسمه مینیاتوری خود گفت: «طراحی و ساخت آناتومی این مجسمه دو و نیم متری را از پانزدهم فروردین امسال آغاز كردم و قصد دارم تكمیل تزیینات آن مانند فرم لباس، پیچش ها و نوع حركت موی آن را در حضور مردم از اواخر اردیبهشت ماه و در گالری نیك آغاز كنم.»

این هنرمند مجسمه ساز درباره سبك مینیاتوری مجسمه های خود و طراحی آنها گفت: «من تمام سبك های مینیاتور را مطالعه كرده ام ولی در مورد این دو مجسمه از هیچ سبك خاصی پیروی نكرده ام و طراحی آنها را خودم انجام دادم.»

وی اظهار امیدواری كرد كه در آینده بتواند مجسمه هایی از تمام سبك های مینیاتور مانند سبك هرات، اصفهان و شیراز بسازد و گفت: «در اولین فرصت تصمیم دارم مجسمه هایی به سبك مینیاتورهای رضا عباسی و چند نمونه از مینیاتورهای شاهنامه بایسنقری میرزا بسازم.»