تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه مثلهر روز به صفحه كامپیوتر خود نگاه می‌كنید این احتمال وجود دارد كه از صفحه كامپیوتر فرد دیگری نیز به شما نگاه كند. این كار چندان پیچیده‌ای نیست چرا كه حالا می‌توان نرم افزارهای رایگانی یافت كه هر زمان امكان جاسوس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم مراقب چشم

در حالی كه مثلهر روز به صفحه كامپیوتر خود نگاه می‌كنید این احتمال وجود دارد كه از صفحه كامپیوتر فرد دیگری نیز به شما نگاه كند. این كار چندان پیچیده‌ای نیست چرا كه حالا می‌توان نرم افزارهای رایگانی یافت كه هر زمان امكان جاسوسی از شما را می‌دهد.
طبق تحقیقاتی كه توسط MSNBC انجام شد میزان گسترش نرم افزارهای جاسوسی روند كاملا صعودی را نشان می‌دهد. اگر چه قربانیان این نرم افزارها اكثرا افراد ساده لوح و جویندگان كار هستند.
درحال حاضر نرم افزارهایی به عنوان مثلا EMailp.i با قیمت 50 دلار در اینترنت به فروش می‌رسد كه به خریدار خود قول می‌دهد كه وی را بالای سر هر كسی درهر جای اینترنت كه مشغول كار با كامپیوتر است حاضر كند. اگرچه دراینترنت برنامه دیگری به نام internetspy2003 یا همان جاسوس اینترنت 2003 وجود دارد كه درتبلیغات خود اعلام می‌كند از هركس و هرجا كه می‌خواهید تحقیق كنید!
در تبلیغات اینترنتی یكی از نرم افزارهای جاسوسی آمده، شما می‌توانید به ابزاری قوی جهت یافتن موقعیت مردم در اینترنت، انجام تحقیقات تجاری، یافتن اطلاعات قانونی و یافتن دوستان بسیاری قدیمی خود در اینترنت اقدام كنید. جاسوسی در اینترنت یك ابزار فوق‌العاده است كه به شما كمك می‌كند هركس را در هر مكانی بیایید و این در حالی است كه شما می‌توانید این ابزار را در خانه خود و بدون آنكه كسی بداند نگه دارید. بنابر این دیگر به یك كار‌آگاه و یا محقق نیازی نخواهید داشت. حالا خودتان با نرم افزار جاسوسی در اینترنت این كار را انجام دهید.
این جملات به حدی وسوسه انگیز است كه ممكن است هرفردی را نسبت به خرید این نرم افزارها ترغیب كند ولی این می‌تواند دامی بزرگ نیز باشد.

نرم افزارهای جاسوسی چگونه كار می‌كنند؟


بیشتر نرم افزارهای جاسوسی از روش ساده‌ای بهره می‌برند. این نرم افزارها به صورت دیجیتال هر‌آنچه را كه قربانی روی دستگاه كامپیوتر خود تایپ كرده و یا هر عملیاتی انجام می‌دهد درحافظه موجود ذخیره می‌كند. مرحله بعدی كار نیز این است كه اطلاعات ذخیره شده پس از اتصال قربانی به اینترنت، مخفیانه به email جاسوس آماتور ارسال می‌شود.
نرم افزارهای نظارتی و كنترلی همچنان در اینترنت پخش و توزیع می‌شوند. تنها در سال جاری حدود 7 هزار نوع از این نرم افزارها در اینترنت و در سراسر جهان شناسایی شد. البته واژه، ادوات جاسوسی كمی بحث برانگیز است. نرم افزارها كنترلی مانند یك شبح كامل اجرا می‌شوند و می‌توانند از هر بی‌گناهی تا هرچیز دیگری را زیرنظر بگیرند.
درپس این نرم افزارها و شبح‌ها نیز ابزار هكرها طراحی شده تا دست به هر اقدامی از سرقت كلمه عبور و شماره كارت اعتباری قربانی تا هرچیز دیگری بزنند. اما كاركرد دیگر این نرم افزارها مربوط به ابزار تبلیغاتی می‌شود، چرا كه این نرم افزارها با مشاهده حركت عمده مرورگرها به بخش خاصی می‌تواند محل مناسب درج یك آگهی آزار دهنده را مشخص كند.
درحال حاضر شركت‌های تبلیغاتی زیادی در اینترنت وجود دارند كه با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی دست به چنین اقدامی می‌زند.
درحقیقت نرم افزارهای جاسوسی به سادگی و از طریق كلیك روی یك email ساده و یا حتی كارت تبریك دیجیتال روی كامپیوتر قربانی نصب می‌شوند و زمانی كه كار نصب به پایان رسید موقعیت برای انجام هر كاری مهیاست. حتی گاه بهترین نرم افزارهای محافظت از نفوذ ویروس‌ها قادر به شناسایی آنها نیستند.

یك خبر بد


نكته قابل توجه این است كه نرم افزارهای جاسوسی به هیچ وجه از كاربر نمی‌خواهند كه یك ضمیمه (attachment) را download كرده و یا به سوالی پاسخ دهد. بلكه این نرم افزار‌ها به صورت خودكار اقدام به نصب خود می‌كنند.!
اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. زمانی كه فقط یك بار نرم افزار مذكور روی دستگاه شما نصب شده این موجود مضر می‌تواند به سراغ هركسی كه آن را در اینترنت و ملاقات كرده یا برای هر كس كه email ارسال كرده‌اید نیز برود. در این میان یافتن تمامی كلمات عبور نیز ازساده‌ترین كار كردهای جاسوس‌ها به شمار می‌رود.
كیت كراسنو یك كارآگاه خصوصی با 30 سال سابقه می‌گوید: این موضوع ساده‌ای است بسیاری از مردم از نرم افزارهای جاسوسی به منظور ردیابی كودكان خود، كارمندان و حتی همسران خود در مراجعه به بخش‌های مختلف اینترنت استفاده می كنند و باید گفت كه این نرم افزار ماموریت خود را در این زمینه به خوبی انجام می‌دهد.
وی می‌گوید: اگرچه سرانجام استفاده از این نرم افزار‌ها می‌تواند موجب جدایی‌ها و یا قطع همكاری با یك شریك كاری بشود. زیرا تنها در چند دقیقه هركسی می‌تواند بفهمد همسر و یا هركس دیگری كه با وی در ارتباط هستند به چه مكان‌هایی در اینترنت سرزده است. به این ترتیب دیگر هیچ حریم خصوصی وجود نداشته و هیچ چیزی نیز نمی‌تواند از حریم خصوصی افراد، محافظت كند.

راه حل


یكی از راه‌هایی كه شاید اغلب كاربران اینترنت فكر می‌كنند می‌تواند به آنها كمك كند خرید نرم افزارهای جاسوسی است كه این نرم افزارها نیز از جمله دیگر ادواتی هستند كه در پاسخ به نرم افزارهای جاسوسی رشد زیادی در اینترنت پیدا كرده‌اند. اكثر كاربران به جای توجه به هشدارها و پیشگیری ، اقدام به جنگ علیه این نرم افزارها می‌كنند.
این در حالی است كه نرم افزارهای ضد جاسوسی درحقیقت آن گونه كه وانمود می‌كننددارای قابلیت‌های بالایی نیستند.
درحال حاضر نرم افزارهایی دراینترنت وجود دارند كه خود را روی كامپیوتر قربانیان نرم افزارهای جاسوسی نصب می كنند وبعد از چند لحظه هشداری روی صفحه آنها ارسال كرده و می‌گویند موفق شده‌اند كه یك نرم افزار جاسوسی را روی كامپیوتر آنها شناسایی كنند در عوض نیز از كاربر می‌خواهند در برابر پرداخت وجهی نرم افزار ضد جاسوسی خریداری كنند.
اما درحال حاضر نرم افزارهای رایگان ضد جاسوسی همچون spybot search and destroy (جست وجو وتخریب) می‌تواند به منظور شناسایی و از میان بردن نرم افزارهای جاسوسی استفاده شود.

یك هشدار كاملا جدی


این هشدار متوجه افرادی است كه قصد دارند با خرید ویا برداشت رایگان نرم افزارهای جاسوسی اقدام به كنترل و مشاهده سایرین كنند. دربسیاری از موارد نرم افزارهای جاسوسی باسایر نرم افزارهای موجود دریك دستگاه كامپیوتر دچار تداخل شده و آنها را از كار می‌اندازد. از این رو بسیاری از شركت‌های كامپیوتری همچون dell اعلام كرده‌اند كه هیچ مسوولیتی درقبال اشكالات درسیستم پس از نصب نرم افزارهای جاسوسی قبول نمی‌كنند.
اما از این موضوع كه بگذریم احتمال وقوع یك اتفاق كاملا خطرناك دیگر نیز وجود دارد. گاهی اوقات افرادی كه سعی دارند به عنوان صیاد اقدام به برداشت نرم افزارهای رایگان جاسوسی در اینترنت بكنند خود تبدیل به صید و قربانی می‌شوند. از این موارد كم گزارش نشده و بسیاری از تبلیغات نرم افزارهای جاسوسی در حقیقت دام بزرگی برای كاربران ساده لوح محسوب می‌شود.

دانیال رمضانی

دنیای اقتصاد