تبیان، دستیار زندگی
اشك‌های نلسون ماندلا در زوریخ مراسم قرعه‌كشی میزبانی رقابت‌های جام جهانی با حضور میهمانان سرشناسی از قاره‌ی آفریقا در سوئیس برگزار شد. فیفا تدابیر ویژه‌ای برای این مراسم در نظر گرفته بود. این مراسم از سه كشور مراكش، مصر و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبریك بلاتر به قاره‌ی آفریقا؛

اشك‌های نلسون ماندلا در زوریخ

مراسم قرعه‌كشی میزبانی رقابت‌های جام جهانی با حضور میهمانان سرشناسی از قاره‌ی آفریقا در سوئیس برگزار شد.

فیفا تدابیر ویژه‌ای برای این مراسم در نظر گرفته بود. این مراسم از سه كشور مراكش، مصر و آفریقای جنوبی به صورت مستقیم و با هزینه‌های فیفا پخش می‌شد.

نكته‌ی جالب این مراسم حضور نلسون ماندلا رهبر جاودانه آفریقای جنوبی بود كه از سوی دوربین‌های تلویزیونی یك دقیقه هم رها نمی‌شد. ماندلا به سختی خود را به ردیف جلوی سالن محل برگزاری این قرعه‌كشی رساند. پس از معرفی تیم‌های حاضر در این قرعه‌كشی، سپ بلاتر رییس فیفا در پایان سخنرانی‌ نام آفریقای جنوبی را از پاكت ویژه‌ای درآورد.

رییس فیفا در این سخنرانی گفت: بسیار خوشحالم كه امسال نماینده‌ای از قاره‌ی آفریقا میزبانی رقابت‌های جهانی را به دست می‌آورد. كمیته‌ی ویژه‌ی فیفا از 10 ماه پیش كشورهایی كه برای میزبانی رقابت‌های جام جهانی پیشنهاد داده بودند را موشكافانه زیر نظر گرفته بود. تمام ورزشگاهها و بناهای اداری این كشورها مورد بازبینی ماموران فیفا قرار گرفتند. آفریقا سزاوار میزبانی رقابت‌های جام جهانی است. شما (آفریقایی‌ها) در گذشته نشان دادید كه می‌توان در این قاره تورنمنت‌های بزرگ فوتبال را برگزار كرد. نیجریه و كامرون در آزمون‌های پیشین فیفا سربلند بودند. اما میزبانی رقابت‌های جام جهانی، رویداد بسیار مهم و ارزشمندی است. بنابر گزارش فنی فیفا ابتدا پنج كشور یعنی مصر، لیبی، تونس، مراكش و آفریقای جنوبی بیشترین امتیازها را به دست آوردند. می‌دانید كه تونس بنا بر دلایلی از این رقابت كنار كشید و لیبی هم شانسی برای رقابت با سه كشور باقی‌مانده نداشت. اكنون باید از میان سه كشور آفریقای جنوبی، مصر، مراكش، نام كشوری را به زبان بیاورم. اما پیش از آن باید از صمیم قلب بار دیگر تكرار كنم كه «فوتبال» در این رقابت پیروز شد و نه كشوری خاص. از اتحاد و صمیمیت آفریقایی‌ها قدردانی می‌كنم. آنها بی‌نظیر هستند. افتخار می‌كنم كه كشوری آفریقایی میزبان رقابت‌های جام جهانی است. در ضمن باور كنید من خود هم تا پیش از دریافت این پاكت نامه نمی‌دانستم میزبان رقابت‌های جام جهانی كیست. پاسخ این انتخاب پس از رای‌گیری به طور كاملا محرمانه و توسط شخص سومی به دست من رسید.

بلاتر پس از بیرون آوردن نام آفریقای جنوبی از پاكت ویژه‌ی این مراسم، میزبانی را به نلسون ماندلا و كمیته‌ی پیشنهاد دهنده‌ی میزبانی آفریقای جنوبی تبریك گفت.

ماندلا از شدت خوشحالی در این مراسم گریست. شادی نمایندگان آفریقای جنوبی وصف‌ناشدنی بود. بلاتر نشان ویژه‌ی میزبانی را نیز به بلاتر تقدیم كرد.