تبیان، دستیار زندگی
امام صادق‏ علیه السلام فرمود: یكی از عواملی كه موجب ‏شد حضرت یوسف ‏علیه السلام را فردی نیكوكار بدانند، این بود كه در زندان به امر بیماران و پرستاری از آنان اهتمام می‏ورزید و از آنان ‏مراقبت می‏نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگانی که پرستاری می‎کردند

پرستار و پرستاری

حضرت یوسف ‏علیه السلام

یكی از پیامبران كه نسبت پرستاری به او داده شده حضرت یوسف‏ علیه السلام می‏باشد، علامه ‏مجلسی در كتاب بحارالانوار آورده‏اند: (1)

امام صادق‏ علیه السلام فرمود: یكی از عواملی كه موجب ‏شد حضرت یوسف ‏علیه السلام را فردی نیكوكار بدانند، این بود كه در زندان به امر بیماران و پرستاری از آنان اهتمام می‏ورزید و از آنان ‏مراقبت می‏نمود.

با استناد به این حدیث می‏توان بر ارزش و تكریم پرستاری پی‏ برد. امام صادق‏ علیه السلام یكی ‏از عوامل رشد و تعالی حضرت یوسف ‏علیه السلام را در مراقبت از بیماران ذكر نموده است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

حضرت علی‏ علیه السلام، گوشه‏ای از پرستاری ‏پیامبر گرامی‏ صلی الله علیه و آله را در شبی كه وجود مبارك ‏ایشان مبتلا به تب بوده یادآوری ‏می‏نمایند. (2)

علی بن الحسین‏ علیهماالسلام فرمود: شبی كه فردای آن پدرم ‏به شهادت رسید، من ‏نشسته بودم و عمه‏ام ‏زینب در نزد من بود و از من به گونه‏ای نیكو پرستاری می‏كرد.

حضرت علی ‏علیه السلام می‎فرماید: شبی تب وجودم را فراگرفت و خواب را از من ربود. بدین جهت رسول ‏خدا تا صبح نیز بیدار بود و شب را بین‏ من و نماز تقسیم می‏كرد. پس از نماز نزد من‏ می‏آمد و جویای حال من می‏شد و با نگاه ‏كردن به من از وضعیت ‏بیماری‏ام اطلاع ‏می‏یافت و شیوه پیامبر اکرم تا طلوع صبح این‏ چنین بود. پس از آن كه حضرت با اصحاب‏ نماز گزاردند در حق من دعا كردند كه خدایا! علی را شفا ده و سلامتی بخش كه به خاطر بیماری‏اش تا صبح نخوابیدم.

حضرت علی‏ علیه السلام

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: چون حضرت فاطمه علیهاالسلام‏ دخترگرامی رسول خدا بیمار شد به ‏علی ‏علیه السلام سفارش نمود، بیماری او را پنهان ‏كنند و اجازه ملاقات به كسی ندهند. حضرت ‏این گونه عمل كرد و خود عهده‎دار پرستاری‏ از حضرت شد و اسماء ایشان را یاری‏ می‏كرد. (3)

حضرت فاطمه‏ علیهاالسلام

در جنگ احد دندان پیامبر اسلام‏ صلی الله علیه و آله ‏شكست و كلاهخود بر سر ایشان زخم وارد كرد، در آن هنگام حضرت فاطمه ‏علیهاالسلام خون جراحت ‏پیامبر را می‏شست و علی‏ علیه السلام با سپر آب‏ می‏آورد، چون فاطمه مشاهده كرد خون بند نمی‏آید، تكه حصیری را سوزاند و خاكستر آن‏ را روی زخم گذارد تا خون بند آید.

پرستار و پرستاری

... گروهی از زنان از جمله فاطمه ‏علیهاالسلام و بعضی از زنان پیامبر گرامی آب و غذا بر دوش حمل می‏كردند و به مجروحان جنگ ‏آب می‏دادند و آن‏ها را مداوا می‏كردند. (4)

حضرت علی ‏علیه السلام می‎فرماید: شبی تب وجودم را فراگرفت و خواب را از من ربود. بدین جهت رسول ‏خدا تا صبح نیز بیدار بود و شب را بین‏ من و نماز تقسیم می‏كرد. پس از نماز نزد من‏ می‏آمد و جویای حال من می‏شد و با نگاه ‏كردن به من از وضعیت ‏بیماری‏ام اطلاع ‏می‏یافت

حضرت مریم ‏علیهاالسلام

درد و ناراحتی در حضرت فاطمه آغاز می‏شود و او بیمار می‏گردد، آنگاه ‏خداوند، حضرت مریم را برای پرستاری از حضرتش فرو می‏فرستد و مریم از ایشان پرستاری‏ می‏كند و با فاطمه در بیماری‏اش انس‏ می‏گیرد. (5)

حضرت زینب ‏علیهاالسلام

علی بن الحسین‏ علیهماالسلام فرمود: شبی كه فردای آن پدرم ‏به شهادت رسید، من ‏نشسته بودم و عمه‏ام ‏زینب در نزد من بود و از من به گونه‏ای نیكو پرستاری می‏كرد. (6)

رفیده

یكی از اصحاب پیامبر گرامی اسلام‏ به ‏نام سعدبن معاذ در جنگ ‏خندق جراحت ‏سختی برداشته بود، به دستور پیامبر اکرم در مسجد، در خیمه زنی به نام رفیده، سعد را قرار داده و رفیده در این خیمه مجروحان ‏جنگ را مداوا می‏كرد و به پرستاری و مراقبت ‏از آنان می‏پرداخت. (7)

امام صادق‏ علیه السلام فرمود: یكی از عواملی كه موجب ‏شد حضرت یوسف ‏علیه السلام را فردی نیكوكار بدانند، این بود كه در زندان به امر بیماران و پرستاری از آنان اهتمام می‏ورزید و از آنان ‏مراقبت می‏نمود.

نسیبه

یكی از پرستاران فداكار و نمونه زمان ‏رسول اكرم ‏صلی الله علیه و آله بود. با این كه زخم‎های ‏زیادی از جنگ احد در بدن داشت، هنگامی ‏كه پیامبر فرمان حركت ‏به سوی دشمن‏ را داد، با بستن زخم‎های خود تلاش فراوانی‏ كرد كه همراه مسلمین شركت جوید ولی‏ خونریزی فراوان توان رفتن را از او ربوده ‏بود.(8)

ام سلیمه و ‌ام عطیه

انس بن مالك نقل می‏كند: بعد از جنگ ‏احد حضرت علی ‏علیه السلام را نزد پیامبر اکرم آوردند، در حالی كه شصت و چند زخم و جراحت‏ بر بدن ‏داشت. در این وقت پیامبر به ‏ام عطیه و ام سلیمه دستور داد زخم‎های حضرت را مداوا كنند و زخم‎های ایشان چنان بود كه این ‏دو گفتند: به خاطر فراوانی زخمها و خونریزی ‏شدید بر جان علی ‏علیه السلام بیمناك شدیم. (9)

پی‎نوشت‎ها:

1- بحارالانوار ، ج 12، ص 230.

2- همان، ج 43، ص 173.

3- همان، ص 211.

4- مغازی، ج 1، ص 249.

5- بحارالانوار، ج 43، ص 173.

6- ارشاد، شیخ مفید، ج 45، ص 1.

7- سیره ابن هشام، ج 2، ص 250.

8- مغازی، ج 1، ص 270.

9- بحارالانوار، ج 41، ص 3.

منبع:

ماهنامه كوثر، ش 41، سودابه بیوس .

پیوند به:

پرستار یادگاران قیام کربلا

پرستاری از دیدگاه ائمه علیهم السلام

پاداش پرستاری 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.