تبیان، دستیار زندگی
اگر بعداز ظهرها كسل هستید، این مطلب را بخوانید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفع کسالت و خستگی با غذاها

خسته

اگر بعداز ظهرها كسل هستید، این مطلب را بخوانید.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده كه هر روز صبح را پر انرژی شروع كرده و تمام كارهای منزل و محیط كار را به خوبی انجام داده باشید، بعد ناهار را در منزل یا پشت میز اداره میل كنید و دوباره بخواهید برنامه كاری خود را دنبال كنید، اما در ساعت 2 بعد از ظهر حس ‌كنید تمركزتان كم شده و شدیداً دلتان می‌خواهد چرت بزنید.

در این شرایط چطور می ‌توان به سرعت نیروی خود را تقویت كرد؟ به نوشابه‌های انرژی‌زا فكر نكنید! راه‌های طبیعی هم، برای افزایش سطح انرژی وجود دارد.

به‌ نظر می ‌رسد احساس خستگی به ریتم طبیعی و تنظیم بدن مربوط باشد. بسیاری از مردم حدود ساعت 2 تا 3 بعد از ظهر احساس خواب آلودگی می‌ كنند. در بعضی فرهنگ‌ها خواب نیمروز وجود دارد و افراد معتقدند بعد از آن قدرت بازدهی آنها بیشتر می‌ شود.

متخصصان معتقدند در خواب آلودگی نیمروز همان اتفاقی می ‌افتد كه درست قبل از خواب شب می‌ بینیم؛ یعنی دمای مركزی بدن افت می ‌كند و به مغز پیغام می‌ دهد كه هورمون ملاتونین را ترشح كند. درست همین اتفاق در مقیاس كوچك در ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر رخ می ‌دهد و مغز احساس خواب آلودگی را تجربه می ‌كند.

البته همه تقصیرها را نباید بر گردن ریتم درونی بدن انداخت. درست است كه شما توسط این ریتم خواب‌آلوده می ‌شوید اما عادات غذاخوردن شما هم خستگی ایجاد می ‌كند، طوری كه میزان انرژی دریافتی با روندی صعودی، زیاد می‌ شود. متأسفانه اكثر مردم در آغاز روز سوخت كافی را به بدنشان نمی ‌رسانند.

اگر اغلب بعد ازظهرها احساس سستی و كسالت می ‌كنید این سؤالات را از خودتان بپرسید: آیا صبحانه خورده‌ام؟ چه خورده‌ام؟ (یك فنجان چای صبحانه به حساب نمی ‌آید) ناهار چه خورده‌ام؟ فست فود یا پیراشكی و هله هوله ؟! پاسخ شما مشخص می ‌كند، مشكل كار كجاست.

یك فنجان چای یا قهوه برای صبحانه و یك تكه شكلات برای ناهار ممكن است انرژی شروع و ادامه كار را فراهم كند اما سوخت طولانی مدتی كه در طول روز به آن احتیاج دارید، تأمین نمی ‌كند و تأثیر آنها كوتاه مدت است.

غذاهایی كه انرژی را تقویت می ‌كنند

برای اینكه به خواب آلودگی و كسالت نیمروز دچار نشوید، اولین اقدام صرف صبحانه‌ای با كیفیت بالاست. اكثر آدم‌ها در این مورد برای بچه‌ها موعظه و سخنرانی می‌ كنند اما خودشان رعایت نمی ‌كنند.

مقدار انرژی دریافتی در صبحانه برای خانم‌ها 300 تا 400 كالری و در آقایان حدود 500 كالری است. برای صبحانه این منوها پیشنهاد می‌ شود:

1 -غذاهایی كه از غلات (گندم، جو و..) تهیه شده و با شیر مصرف می ‌شوند كه البته شیر باید كم چرب باشد.

2 - نان سبوس دار ، كره بادام‌زمینی و موز

3 - كلوچه‌خانگی، املت، نان و پنیر كم چرب

4 - یك لیوان آبمیوه یا یك عدد میوه تازه هم پیشنهاد  خوبی است.

شما برای ادامه فعالیت در طول روز به كربوهیدرات‌ها احتیاج دارید؛ چون سوخت اصلی مغز و عضلات به حساب می‌ آید. اما تحقیقات نشان می ‌دهد افزودن پروتئین به كربوهیدرات ، تمركز را افزایش می ‌دهد و از نظر ذهنی و جسمی احساس بهتری پیدا می‌ كنید.

حالا ممكن است فكر كنید چون صبحانه كافی مصرف شده پس می ‌توان از خیر ناهار گذشت یا به یك ظرف سالاد اكتفا كرد و معمولاً دلیل آن نداشتن وقت كافی یا كاهش وزن ذكر می ‌شود. این بزرگترین اشتباه ممكن است، چون سالاد حاوی پروتئین نیست و افت انرژی و كسالت در بعد از ظهر به سراغتان می‌ آید. اگر هم مایلید برای ناهار سالاد میل كنید، حتماً در آن از تخم مرغ ، حبوبات یا مرغ خرد شده استفاده كنید.

برای ناهار از غذاهای پرچرب بپرهیزید؛ چون مدت زیادی در دستگاه گوارش می‌ مانند تا هضم شوند و احساس پُری به شما دست می ‌دهد. این غذاها اگرچه پركالری هستند اما باز هم حس می‌ كنید انرژی كافی ندارید چون آنقدر حس پُری و سنگینی آنها زیاد است كه شما را كسل و بی‌ حال می‌ كند.

وقتی دیر شده...

گاهی برای اقدامی اساسی دیر شده است: صبحانه نخورده اید، ناهار را با یك سالاد گذرانده‌اید و حالا قراراست گزارش كاری بنویسید یا به تكالیف بچه‌ها رسیدگی كنید و حسابی هم خوابتان گرفته است.

لطفاً اشتباهتان را تكرار نكرده و به سراغ نوشابه گاز دار و یا قهوه نروید. به این توصیه‌ها عمل كنید:

راه رفتن

1- حركت كنید. اگرامكان دارد در هوای آزاد قدمی بزنید و یا اگر در اداره هستید 5 یا 6 بار از پله‌ها بالا و پایین بروید تا پمپاژ قلبتان بیشتر شده وبدنتان گرم شود. ضمناً چند دقیقه ذهنتان را از موضوع كاری به سمت یك موضوع دیگر منحرف كنید. این‌ كار شمارا دوباره شارژ می‌ كند.

آب

2- مایعات فراموش نشود. یك لیوان آب سرد بنوشد.اگر كمی آبلیموی تازه هم به آن اضافه كنید، خوب است.

آجیل

3- به ‌خودتان سوخت برسانید! اگر صبحانه و ناهار خوبی نخورده‌اید یك میان وعده غذایی لازم و ضروری است. بهترین انتخاب، این موارد را شامل می‌ شود:میوه تازه، مغزها( گردو، پسته، بادام، فندق و..) نان حاوی غلات كامل و سبوس.

این توصیه را هم به یاد داشته باشید: از نور و روشنایی غافل نشوید. تحقیقات نشان داده است مواجهه كوتاه مدت(حدود 20 دقیقه) با نور سفید و روشنایی سطح هشیاری را افزایش داده و پاسخ مغز را تقویت می ‌كند. در مواجهه با نور، ملاتونین ترشح نمی ‌شود و خواب به سراغتان نمی ‌آید اما اگر درب اتاق را بسته و چرت كوتاهی بزنیم چه می‌ شود؟ چُرت كوتاه به‌ خصوص در شرایطی كه شب بیخوابی كشیده باشید،راهكار خوبی است.

البته شواهد نشان می ‌دهد زمان این چرت كوتاه بسیار مهم است و روی خواب شب تأثیر می ‌گذارد. نباید بعد از 3 عصر باشد و حدود 20 دقیقه كافی است.بیشتر از این مقدار شما را كسل‌تر می ‌كند.

ترجمه: فرشته آل علی
منبع: WebMD.com

* مطالب مرتبط:

كِرِختی

احساس خواب آلودگی پس از صرف غذا

برنامه غذایی کارگران چگونه باید باشد؟

ارتباط بین تغذیه و خستگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.