تبیان، دستیار زندگی
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و متخصص فیزیولوژی ورزشی، با طرح این كه مسؤولان سازمان تربیت بدنی باید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه كسی پاسخگوی دوپینگ است؟

پرونده دوپینگ فوتبال ایران در فیفا

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و متخصص فیزیولوژی ورزشی، با طرح این كه مسؤولان سازمان تربیت بدنی باید پاسخ دهند که چرا داروهای دوپینگ بویژه قرص متان و کراتین در باشگاه‌های بدنسازی به بهانه ضرورت گذراندن دوره‌های مهارتی به ورزشکاران فروخته می‌شود، از آنچه كه آن را «فروش داروهای دوپینگ در داروخانه‌ها، مثل نقل و نبات» خواند، انتقاد كرد.

مسعود حاجی‌رسولی، در گفتگو با ایسنا با اعلام این مطلب، بر لزوم برخورد با باشگاه‌های بدنسازی فروشنده داروهای نیروزا تاکیده كرده و اعتقاد دارد: مجوز تاسیس باشگاه‌های بدنسازی براحتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد؛ اما پس از ارائه مجوز، هیچ نظارتی بر روند فعالیت آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

این متخصص فیزیولوژی ورزشی معتادان، این گونه ادامه داد كه با توجه به فقدان نظارت کافی بر باشگاه‌های ورزشی، برخی سودجویان نیز با فریب ورزشکاران نسبت به لزوم گذراندن دوره‌های مهارتی با مصرف داروهای نیروزا، این داروها از جمله قرص‌های متان و کراتین را به قیمت‌های بسیار گزاف، مثلا حداقل 60 هزار تومان، به فروش می‌رسانند و این امر در حال حاضر، بسیار باب شده است.

وی با تاکید بر این که فروش داروهای دوپینگ و نیروزا در داروخانه‌ها علی‌رغم غیرمجاز بودن، در برخی مناطق به راحتی انجام می‌شود و شمار داروخانه‌های متخلف در این زمینه نیز رو به رشد است، هشدار داد: در هیچ جای دنیا در فروشگاه رسمی داروهای دوپینگ و نیروزا فروخته نمی‌شود، اما طبق آمار و به جرات گفته می‌شود كه در ایران این امر وجود دارد.

حاجی‌رسولی در تایید گفته خود اعلام كرد: هم اكنون یك فروشگاه رسمی داروهای دوپینگ در كرج و چند فروشگاه رسمی فروش این داروها در تهران در حالی به راحتی فعالیت می‌كنند كه خریدار نیز كم ندارند و هیچ برخوردی هم با آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: به نظر می‌رسد با روند فعلی، رسیدگی به معضل فروش داروهای غیرمجاز دوپینگی و نیروزا تا چند سال آینده نیز مورد غفلت قرار گیرد و این درحالیست كه بسیاری از متخصصان فیزیولوژی ورزشی معتقدند که آن‌هایی كه در ورزش بدنسازی ایران به شدت دوپینگ می‌کنند و جمعیت‌شان نیز رو به رشد است، بزودی دچار یک فاجعه انسانی خواهند شد و هیچ کس پاسخگوی آنها نخواهد بود.