تبیان، دستیار زندگی
با اینكه بار‌ها ماموران راهنمایی ‌و ‌رانندگی غیرقانونی بودن توقف پس از تصادف‌های جزئی روی پل‌ها را گوشزد كرده‌اند اما باز هم راهبندان‌های كیلومتری بر‌اثر این حركت تشكیل می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در شهر چه خبره؟

شهر نشینی

انباری‌های بالكن نما

گسترش پدیده آپارتمان‌نشینی، تبعات مختلفی را به همراه داشته است كه از جمله آنها می‌توان به كمبود جا برای قرار دادن وسایل منزل اشاره كرد

از سوی دیگر خیلی از آپارتمان‌ها، انباری ندارند و ساكنان خانه واقعا برای جا دادن اسباب و اثاثیه، مستاصل می‌شوند. اما  مشكل كمبود جا موجب شده است كه برخی از آپارتمان‌نشین‌ها از فضای  بالكن به جای انباری استفاده كنند و منظره بسیار زشتی را به وجود آورند.

البته در طول زمستان و فصل سرما ، این دسته از افراد برای حفاظت از اثاثیه خود هم كه شده روی آنها را با نایلون یا پتو  می‌پوشانند ولی حالا كه هوا خوب شده پوشش‌ها‌ كنار رفته و چهره این انباری‌های بالكن نما، بد منظره‌تر شده است. البته در بسیاری از آپارتمان‌ها كه مدیریت قاطعی دارند، تبدیل بالكن به انباری شخصی ممنوع است.

با وجود این باز هم در هنگام حركت در كوچه و خیابان ، آپارتمان‌هایی را می‌بینیم كه یك یا چند واحد از آن به جای گلدان‌های گل،  انواع وسایل به درد نخور منزل را برای عابران به نمایش گذاشته‌اند.

آپارتمان نشینی

دستفروشی خطرناك

با آمدن بهار، بازار دسفروش‌های خیابانی كه خوردنی‌های ویژه این فصل را روی چرخ دستی‌های خود به فروش می‌رسانند، حسابی داغ شده است. این دستفروش‌ها كه معمولا شب‌ها كار خود را آغاز می‌كنند، انواع میوه‌های نوبرانه مانند  گوجه سبز  و توت فرنگی را زیر نور چراغ‌های گازی به فروش می‌رسانند. البته با توجه به تاریكی هوا این دستفروش‌ها در حاشیه خیابان‌‌ها می‌ایستند تا در دید خودرو‌های عبوری باشند اما گاهی چرخ دستفروش‌ها دقیقا در محلی قرار می‌گیرد كه در دید راننده نیست.

برای مثال برخی از دستفروش‌ها  چرخ‌های خود را پایین سرازیری‌ها یا سر پیچ می‌گذارند و با توجه به كاهش دید رانندگان در شب، این مسئله می‌تواند حادثه ساز باشد. از سوی دیگر برخی رانندگان هم كه برای خرید این نوبرانه‌ها وسوسه می‌شوند ، ناگهان روی ترمز می‌زنند یا اقدام به دنده عقب گرفتن می‌كنند و حتی وسط خیابان می‌ایستند و به این ترتیب در نیمه شب ترافیك ایجاد می‌كنند.

دست فروشان کنار خیابان

مزاحمت پایین پنجره

با گرم‌شدن هوا،  برخی افراد دیرتر به خانه می‌روند وتا پاسی از شب به گپ و گفت- آن هم   با صدای بلند- با دوستان خود در كنار پنجره منازل مسكونی می‌پردازند. به گفته برخی شهروندان، تجمع‌هایی از این دست چنانچه تا دیروقت ادامه یابد آسایش ساكنان را به كلی سلب می‌كند.

بوق خودرو‌های در رفت‌و‌آمد محل تجمع یا به اصطلاح پاتوق این افراد، صدای خنده و شوخی در ساعات استراحت شبانه مردم و دیگر مزاحمت‌ها،‌ مشكلاتی است كه ساكنان مناطق مجاور پاتوق چنین افرادی با آن درگیر هستند.

به گفته شهروندانی كه توانسته‌اند مشكل یاد شده را رفع كنند؛ هرچند در چنین مواقعی تذكری كوتاه و محترمانه می‌تواند افراد مزاحم را – كه شاید متوجه مزاحمت خود برای دیگران نیستند - توجیه كند اما در صورت بی‌توجهی چنین افرادی، تماس با شماره 110  نیز تاثیر مناسبی داشته است.

توقف روی پل

با اینكه بار‌ها ماموران راهنمایی ‌و ‌رانندگی غیرقانونی بودن توقف پس از تصادف‌های جزئی روی پل‌ها را گوشزد كرده‌اند اما باز هم راهبندان‌های كیلومتری بر ‌اثر این حركت تشكیل می‌شود.

گویا كلیپ‌های تلویزیونی فرهنگ‌سازی مانند داوود خطر و غیره نیز نتوانست فرهنگ صحیح رانندگی را به طور كامل در میان تعدادی از راننده‌‌ها جا بیندازد؛ البته این معضل ترافیكی به پل‌ها محدود نمی‌شود، برای نمونه در تمامی نقاط شهر به محض روی دادن تصادفی كه به وضوح روشن است مقصر آن كیست،‌ راننده‌ها با دعوا یا به‌صورت مسالمت‌‌آمیز خودرو‌ها را بی حركت نگاه‌ می‌دارند تا پلیس از راه برسد.

این در حالی است كه در چنین تصادف‌هایی كه منجر به جرح یا فوت نشده‌ است،‌ راننده‌ها موظف‌اند خودرو را كنار خیابان پارك كنند تا موجب تشكیل راهبندان نشوند.

                                                                                                                                                        منبع: همشهری

و البته مشکلات شهر به همین موارد ختم نمی شود...

هفته ای که در آن هستیم ؛ هفته شهر و شهروندی نام گذاری شده است ... امیداواریم لااقل هفته ای را به تمرین شهروند خوب بودن بپردازیم!