تبیان، دستیار زندگی
مسوول جلوه‌های ویژه میدانی سریال تاریخی «در چشم باد» معتقد است: در ایران جلوه‌های ویژه با انفجار شناخته می‌شود، در حالی كه جلوه‌های ویژه 138 مورد است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوه‌های ویژه نباید فقط با انفجار شناخت

محسن روزبهانی

مسوول جلوه‌های ویژه میدانی «در چشم باد»:

جلوه‌های ویژه نباید فقط با انفجار شناخت

تجهیزات نظامی را برای سریال «در چشم باد» گران حساب می‌كنند!

مسوول جلوه‌های ویژه میدانی سریال تاریخی «در چشم باد» معتقد است: در ایران جلوه‌های ویژه با انفجار شناخته می‌شود، در حالی كه جلوه‌های ویژه 138 مورد است.

محسن روزبهانی افزود: تجهیزات سریال «در چشم باد» به ویژه در بخش‌های مربوط به جنگ، بیشتر نظامی است؛ اما در فیلم‌های دیگر وسایل دست ساز است.

وی با تاكید بر این كه بخش‌های جنگی «در چشم باد» به علت نیاز به تجهیزات زیاد، باید از امكانات نظامی استفاده كند، تصریح كرد: این تجهیزات را با ما گران حساب كرده‌اند؛ اما سعی كرده‌ایم آن را كم كنیم.

وی درباره‌ی میزان و انواع مواد منفجره مورد نیاز برای سریال «در چشم باد» گفت: میزان مواد بستگی به نوع انفجار دارد كه از انواع آن به تی.ان.تی فیتیله انفجاری و چاشنی‌های الكتریكی می‌توان اشاره كرد.

مسوول جلوه‌های ویژه میدانی سریال «در چشم باد» در زمینه‌ی مواد استفاده شده در فاز‌های قبلی این سریال اظهار كرد: یكی از فاز‌ها مربوطه به جنگ میرزاكوچك خان جنگلی بود. در این بخش به علت قدیمی بودن مدل انفجار‌ها، بیشتر از مواد دست ساز استفاده می‌كردیم مثل مواد‌های شیمیایی. البته تا پیش از این صنایع دفاع این مواد را در اختیار گروه‌های فیلمساز قرار می‌داد، ولی متاسفانه با پروژه‌ی «در چشم باد» همكاری نكردند یا بعضا این كار را منوط به پرداخت هزینه‌ی زیاد كرده‌اند؛ بنابراین مواد شیمیایی از بازار تهیه شد. البته در فاز اول من با سریال «در چشم باد» همكاری نداشتم و از فاز دوم به سازندگان این مجموعه پیوستم كه در آن فاز از مواد شیمیایی استفاده كردم.

روزبهانی با اشاره به فاز سوم گفت: در این فاز از مواد نظامی استفاده می‌كنیم كه آن‌ها را باید خنثی كنیم مانند گلوله‌های تانك و خمپاره؛ كه به صورت مشقی استفاده می‌كنیم.

وی درباره‌ی میزان تامین امنیت بازیگران حاضر در صحنه های جنگی اظهار كرد: تاكنون بازیگران صد در صد امنیت داشته‌اند؛ علاوه بر «در چشم باد» در فیلم‌هایی چون «دوئل»، «سجاده آتش» و «سرزمین خورشید» كه مسوولیت جلوه‌های ویژه میدانی را برعهده داشته‌ام اتفاقی برای هیچ یك از عوامل رخ نداد؛ چون پیش از آغاز فیلمبرداری صحنه را برای حضور بازیگران و عوامل ایمن می‌كنیم.

مسوول جلوه‌های ویژه‌ی میدانی سریال «در چشم باد»، درباره‌ی ضرورت ثبت كردن تجربیات سازندگان سریال‌های تاریخی گفت: جایی برای ثبت این تجربیات وجود ندارد؛ البته ما انجمنی به نام جلوه‌های ویژه داریم كه تعداد محدودی عضو هستند و در این زمینه فعال هستند.

وی با تاكید بر ضرورت ثبت این تجربه‌ها برای استفاده نسل‌های‌ آینده تصریح كرد: برای انتقال تجربه‌ها باید افرادی به صورت دستیار فعالیت كنند. به عنوان نمونه من هشت دستیار جوان دارم، اما متاسفانه بر اساس قانون انجمن ، هر مسوول جلوه‌های ویژه حداكثر از دو دستیار استفاده كنند چون معتقدند دست زیاد می‌شود در صورتی كه این اتفاق باید بیفتد؛ از سوی دیگر افراد كمی می‌توانند در این حرفه پیشرفت كنند و با تلفیق تجربیات منتقل شده و نیروی جوانی و خلاقیت خود به جایگاه قوی برسند.

روزبهانی با انتقاد از نوع نگاه به جلوه‌های ویژه اظهار كرد: در ایران جلوه‌های ویژه را فقط انفجار می‌دانند چون این حرفه با ساخته شدن فیلم‌های جنگی رشد كرده در حالی كه 138 مورد جلوه‌ی ویژه میدانی داریم كه به جز نوع جنگی آن در ایران روی موارد دیگر كار نشده است یا تعداد محدودی كار كردند.

وی به ذكر مثال‌هایی پرداخت و گفت: در فیلم‌هایی چون «تقاطع»، «قاعده بازی» و« شهر آشوب» كه برنده جوایز شده‌اند، از جلوه‌های ویژه‌یی استفاده شده است كه جنگی نبوده‌اند. به عنوان مثال در فیلم كمدی قاعده بازی سیم كشی‌هایی برای پرواز كردن آقای عبدی در فضا انجام شد.

روزبهانی در پایان درباره‌ی نقش كارگردان در هدایت مسیر جلوه‌های ویژه اظهار كرد: كارگردان در این زمینه نقش زیادی دارد؛ او اگر بداند كه چه چیزی می‌خواهد و ذهنیت خود را به مسوول جلوه‌های ویژه انتقال دهد، این مسوول می‌تواند خواسته‌ی كارگردان را به عمل تبدیل كند.

منبع : ایسنا