تبیان، دستیار زندگی
شت ماه 1383 كشف قدیمی ترین آلات موسیقی جهان در ایرلند كشف مجموعه ای از آلات موسیقی باستانی كه بیش از 4 هزار سال قدمت دارند، باستان شناسان را به هیجان آورده است. این آلات موسیقی مجموعه ای از نی های چوبی هستند كه مورد استفاده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 25 اردیبهشت ماه 1383

كشف قدیمی ترین آلات موسیقی جهان در ایرلند

كشف مجموعه ای از آلات موسیقی باستانی كه بیش از 4 هزار سال قدمت دارند، باستان شناسان را به هیجان آورده است. این آلات موسیقی مجموعه ای از نی های چوبی هستند كه مورد استفاده انسان های ماقبل تاریخ ساكن ایرلند بوده اند و قدیمی ترین آلات موسیقی كشف شده تا امروز هستند.

باستان شناسان این 6 نی چوبی را در جریان حفاری در یك محوطه مسكنی در شهر ساحلی گری استونز در جنوب دابلین یافته اند. برنیك مولوی، باستان شناس و سرپرست حفاری در مورد این كشف گفت «كشف این آلات موسیقی بسیار خارق العاده است. از آن جایی كه این نی ها در مناطق پایینی محوطه و نواحی مرطوب تر بوده اند، سالم مانده اند.»

كارشناسان توانستند با استفاده از این آلات موسیقی كه از چوب سرخ دار هستند، توانستند چند نت شامل      نت های، می ،لا و فا را بنوازند. باستان شناسان مشغول حفاری در محوطه ای بودند كه احتمال می دادند به پخت و پز و آشپزی اختصاص داشته باشد كه این نی های چوبی را درون یك آبخور چوبی كشف كردند. قدمت میخ های چوبی كه در ساخت این آبخور به كار رفته اند با استفاده از روش رادیو كربن بین سالهای 2120 تا 2085 پیش از میلاد، یعنی اوایل عصر مفرغ، تخمین زده شده است.

به گفته مولوی این چوب های تو خالی، كه بین 30 تا 50 سانتی متر طول دارند، شكل مخروطی دارند اما سوراخ انگشت روی آن ها تعبیه نشده است.

مارگارت گوون، دیگر باستان شناس این گروه می گوید «تا آن جای كه من می دانم، این نی ها قدیمی ترین آلات موسیقی كشف شده تا امروز است. این نی ها لااقل 1000 سال از دیگر آلات موسیقی كشف شده قدیمی تر هستند.»