تبیان، دستیار زندگی
۱) حتماً برایتان جالب است که بدانید علی دایی سومین مربی جوان تاریخ فوتبال کشورمان بعد از ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی دایی و مربیان قدیمی فوتبال...

علی دایی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

1) حتماً برایتان جالب است که بدانید علی دایی سومین مربی جوان تاریخ فوتبال کشورمان بعد از حشمت الله مهاجرانی و حسین فکری است. علی دایی 39 ساله است. مهاجرانی در بدو مربیگری تیم ملی در اواخر سال 54 ، 37 ساله و حسین فکری در شروع کارش 38 ساله بودند.

2) اما بد نیست بدانید مسن ترین مربی تاریخ فوتبال ملی ایران در بدو فعالیت در فوتبال ملی دو مربی مشهور و نامدار کروات یعنی بلاژویچ و ایویچ بوده اند که هر دو در بدو کار در فوتبال ملی کشورمان،64 ساله بوده اند.

3) از لحاظ آماری، پرافتخارترین مربی تاریخ فوتبال کشورمان حشمت الله مهاجرانی است. مهاجرانی در مدت سه سال حضور در مسوولیت هدایت فوتبال کشورمان افتخار صعود به جام جهانی و قهرمانی در مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا را با تیم ملی فوتبال کشورمان به دست آورد و در این عرصه از تمام نفرات مورد نظر موفق تر عمل کرد.

4) در تاریخ فوتبال ایران، ضعیف ترین بیلان عملکرد را فرانسس مساروش و والدیر ویرا از لحاظ آماری داشته اند. فرانسس مساروش در سال های 37 و 38 در 8 بازی هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را برعهده داشت و در این 8 بازی صاحب سه برد، یک مساوی و چهار باخت شد و والدیر ویرا نیز در سه بازی در فوتبال ملی ایران صاحب دو مساوی و یک باخت در سال  1377 شد.

5 ) بلندترین دوره مدت کار در فوتبال ملی ایران را مردی به نام حسین صدقیانی داشته است که از سال 1320 رسماً سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان شد و این مسوولیت را تا سال 1329 به مدت 9 سال برعهده داشت. جالب است بدانید که کوتاه ترین مدت زمان مربیگری در تیم ملی فوتبال کشورمان را والدیر ویرای برزیلی داشته است. این برزیلی تنها به مدت 37 روز سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان بوده است.

6 ) اولین بازی تاریخ فوتبال کشورمان روز اول شهریور 1320 اتفاق افتاده است. همه می گویند این بازی روز سوم شهریور بین ایران و افغانستان انجام شده است و طی آن دو تیم صفر- صفر کرده اند اما در واقع ایران و افغانستان برای اولین بار روز اول شهریور 1320 بازی کرده اند. این دیدار را افغانستان با نتیجه یک بر صفر برابر تیم ملی فوتبال کشورمان برنده شد.

تیم ملی فوتبال ایران

7) بهترین برد تاریخ فوتبال کشورمان روز چهارم آذرماه سال 1379 اتفاق افتاده است. در این بازی تیم ملی فوتبال کشورمان برابر تیم ملی فوتبال گوام با نتیجه 19 بر صفر برنده شده است.

8) بدترین باخت تاریخ فوتبال ملی ایران در سال 1326  نصیب فوتبال ایران شده است. در این روز تیم ملی فوتبال کشورمان با نتیجه 6 بر یک در مقابل ترکیه مغلوب شده است.

9) سه بار صعود به جام جهانی، چهار بار صعود به المپیک، سه قهرمانی در جام ملت های آسیا و چهار قهرمانی در بازی های آسیایی، بهترین افتخارات فوتبال ملی کشورمان طی سالیان گذشته بوده است.

از این 14 موفقیت تاریخی 10 افتخار با مربیان ایرانی به دست آمده است و چهار افتخار تاریخی هم توسط خارجی ها ثبت شده است. این افتخارات به تفکیک و ترتیب توسط این نفرات نصیب فوتبال ملی کشورمان شده است.

1)حسین فکری/ صعود به المپیک 1964 توکیو

?) محمود بیاتی/ قهرمانی در چهارمین جام ملت های آسیا 1968

?) محمد رنجبر و پرویز دهداری/ قهرمانی در پنجمین جام ملت های آسیا 1972

?) محمد رنجبر و پرویز دهداری/ صعود به المپیک 1972 مونیخ

5) فرانک اوفارل / قهرمانی در بازی های آسیایی 1974 تهران

6)فرانک اوفارل/ صعود به المپیک 1976 مونترال

7)حسن حبیبی/ صعود به مسابقات المپیک 1980 مسکو

8) علی پروین/ قهرمانی در بازی های آسیایی 1990 پکن

9)مایلی کهن و والدیر ویرا/ صعود به جام جهانی 1998 فرانسه

10)منصور پورحیدری/ قهرمانی در بازی های آسیایی 1998 بانکوک

11) حشمت الله مهاجرانی/ قهرمانی در جام ملت های 1976 تهران

12) حشمت الله مهاجرانی/ صعود به جام جهانی 1978 آرژانتین

13)برانکو ایوانکوویچ/ قهرمانی در بازی های آسیایی 2002 بوسان

14) برانکو ایوانکوویچ/ صعود به جام جهانی 2006 آلمان

جدایی برانکو قطعی است

از این 14 افتخار، برانکو، مهاجرانی و فرانک اوفارل (به همراه دهداری و رنجبر به شراکت) هر کدام دو بار صاحب عنوان و موقعیت تاریخی شده اند. امیدواریم پرونده یی که مورد بررسی قرار گرفت، مورد توجه و قبول واقع شود.