تبیان، دستیار زندگی
به پرنده خیره شوید , سپس به لانه نگاه کنید . شما وقتی پرنده را می بینید که گیرنده های شبکیه چشم شما به وسیله نور تحریک شود. این مخروط ها هر کدام آنها به یک نور حساسند، وقتی یکی از این سه نوع مخروط خسته شوند، نور ضعیفتری از حالت نرمالشان دریافت می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرنده در قفس

وسایل لازم:

چهار برگه سفید

یک تکه کاغذ یا مقوا به رنگ قرمز روشن, سبز و آبی

کاغذ سیاه

چسب

به پرنده خیره شوید، سپس به لانه نگاه کنید. شما وقتی پرنده را می بینید که گیرنده های شبکیه چشم شما به وسیله نور تحریک شود.

این مخروط ها که هر کدام آن ها به یک نور حساسند، وقتی یکی از این سه نوع مخروط خسته شوند، نور ضعیف تری از حالت نرمالشان دریافت می کنند.

یک شکل شبیه به هم از پرنده یا ماهی، از هر سه رنگ کاغذ ببرید. هر شکل را روی یک طرف صفحه سفید بچسبانید و طرف دیگر صفحه را خالی بگذارید. یک چشم کوچک برای ماهی یا پرنده با ماژیک مشکی بگذارید. اگر شکل یک پرنده را انتخاب کردید یک قفس روی قسمت سفید صفحه بکشید. اگر ماهی را انتخاب کردید یک تنگ ماهی بکشید.

پرنده در قفس

انجام دهید و یادداشت بردارید:

کاغذ را در محیط روشنی قرار دهید. ( نور زیاد باعث می شود آزمایش بهتر انجام شود. )

15 تا 20 دقیقه به چشم پرنده قرمز رنگ خیره شوید و بلافاصله بعد از آن به قفس نگاه کنید. یک پرنده فیروزه ای را در قفس می بینید.

حالا این آزمایش را با خیره شدن به پرنده سبز ادامه دهید. یک پرنده ارغوانی در قفس می بینید.

سرانجام به پرنده آبی خیره شوید. یک پرنده زرد را در قفس می بینید ( اگر ماهی را انتخاب کردید این کارها را با نگاه کردن به ماهی و تنگ آب انجام دهید. )

چه اتفاقی رخ می دهد؟

شبح ماهی و پرنده را که شما می بینید، پس زمینه نامیده می شود. پس زمینه تصویری است که در چشم شما باقی می ماند حتی اگر نگاهتان را از تصویر بردارید.

پشت چشم شما سلول های حساس به نور وجود دارد که میله ای شکل و مخروطی شکل هستند. سلول های مخروطی به نورهای روشن، یعنی سه رنگ اصلی موجود در طبیعت حساسند. اگر به یک پرنده قرمز خیره شوید، یک تصویر پشت شبکیه چشم شما ظاهر می شود و سلول های حساس به رنگ قرمز شروع به خسته شدن می کنند و در مقابل رنگ قرمز از خودشان واکنش نشان می دهند.

صفحه سفید نور قرمز، آبی و سبز را به چشمان شما منعکس می کند ( چون رنگ سفید از این سه رنگ تشکیل شده است. )

وقتی شما ناگهان چشمتان را به صفحه سفید می دوزید، دیگر سلول های حساس به رنگ قرمز شما واکنش نشان نمی دهد. اما سلول های مخروطی شکل آبی و سبز به شدت نسبت به رنگ سبز و آبی واکنش نشان می دهد، این رنگ ترکیبی آبی و سبز، فیروزه ای نام دارد.

اگر به پرنده سبز خیره شوید، سلول های مخروطی شکل حساس به رنگ سبز تحریک می شوند و اگر به صفحه سفید نگاه کنید، چشم شما به رنگ آبی و قرمز واکنش نشان می دهد و شما یک رنگ ترکیبی قرمز و آبی , یعنی ارغوانی را می بینید.

به همین ترتیب راجع به رنگ آبی هم، همین طور است. سلول های مخروطی شکل تحریک شده که رنگ آبی را جذب می کنند، خسته می شوند و فقط رنگ سبز و قرمز، یعنی زرد را می دهند.

مترجم: دنیا گرایلی