تبیان، دستیار زندگی
برای شروع كار به سراغ یكی از متداول‌ترین روش‌های نصب برنامه‌های جانبی كه همان نصب فایل‌های معروف SIS است، می‌رویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‌نصب برنامه‌های‌جانبی موبایل‌

قسمت اول

می‌خواهیم در طی چند مقاله به بررسی روش‌های نصب برنامه‌های جانبی روی تلفن همراه بپردازیم. برای شروع كار به سراغ یكی از متداول‌ترین روش‌های نصب برنامه‌های جانبی كه همان نصب فایل‌های معروف SIS است، می‌رویم.

نصب فایلSIS

فایل هایی با این پسوند از پركاربردترین فایل های نصب برنامه های كاربردی در گوشی هایی با سیستم عامل سیمبین هستند. به وسیله هر كدام از دستگاه های ارتباط با گوشی، اعم از دستگاه كارت خوان، بلوتوث، اینفرارد یا كابل داده، می توانید فایل " name.sis (فایل برنامه با پسوند sis)" را به گوشی انتقال داده و سپس فایل مذكور را در گوشی باز كنید تا مراحل نصب آغاز شود.

در ابتدا از شما سؤال می‌شود كه برنامه‌ای كه می‌خواهید نصب كنید غیرقابل اعتماد است یا سازنده آن شناخته شده نیست و ثبت نشده است، آیا مطمئن هستید كه می‌خواهید آن را نصب كنید؟ این پیغام به این علت است كه سیستم عامل سیمبین كارایی این برنامه را به علت عدم ثبت آن به كاربر هشدار می‌دهد كه ممكن است برنامه مخرب باشد. اگر فایل موردنظر را به درستی می‌شناسید گزینهYes  را انتخاب كنید.

در مرحله بعد نام برنامه موردنظر نشان داده می‌شود و در مورد نصب آن از شما سؤال می‌گردد كه اگر مطمئن هستید،Yes را انتخاب كنید. در بعضی از برنامه‌ها كه چند زبان را پشتیبانی می‌كنند، از شما سؤال می‌شود كه می‌خواهید برنامه به چه زبانی نصب شود.

اتصال لپ تاپ و گوشی همراه

در قسمت بعد گزینه‌ای به نام Options وجود دارد كه اگر برنامه دارای گواهینامه باشد با انتخاب View Certificate، می‌توانید آن را مشاهده كنید.

از طریق View details جزئیات برنامه اعم از فرمت، نام، نسخه نرم افزار ، نوع، سایز، تولیدكننده و وضعیت را قبل از نصب مشاهده می‌كنید. با انتخاب گزینه Install به مرحله بعد خواهید رفت.

بعد از این مرحله باید حافظه‌ای را كه می‌خواهید برنامه در آن قسمت نصب شود، مشخص كنید. قسمت اول Phone Memory یا حافظه داخلی گوشی است و قسمت دوم Memory Card یا حافظه خارجی است. توصیه می‌شود برای جلوگیری از اشغال شدن فضای حافظه داخلی، قسمت دوم یعنی كارت حافظه را انتخاب كنید.

اگر فضای خالی برای نصب برنامه در حافظه‌ای كه انتخاب كرده اید وجود داشته باشد، عملیات كپی كردن فایل‌های برنامه شروع خواهد شد و اگر فضای كافی موجود نباشد با پیغام خطای مبنی بر كمبود حافظه (Memory Low) مواجه خواهید شد.

توجه داشته باشید برای برنامه‌هایی كه باید در حافظه داخلی گوشی نصب شوند، دیگر امكان انتخاب حافظه را نخواهید داشت و برنامه به صورت خودكار در حافظه داخلی گوشی كپی خواهد شد، كه این بستگی به نوع كارایی برنامه و طراح آن در ساخت فایل SIS دارد.

پس از نصب هر برنامه جانبی آیكون (Icon) مربوط به آن در Menu گوشی ظاهر می‌گردد ولی در گوشی‌های سری 60 از نسخه 3/2 به بعد آیكون برنامه در پوشه My Own در منو قرار می گیرد.

در گوشی های سری 60 ویرایش سوم سری E، قبل از اجرای فایل SIS، برنامه Manager گوشی را باز كنید و به قسمت تنظیمات آن بروید و مقدار قسمت (Software Installation را به All (not certified only تغییر دهید تا بتوانید برنامه‌های بدون گواهینامه را نصب كنید.

ممكن است هنگام نصب برنامه های جانبی گوشی های سری 60 ویرایش سوم پیغام خطای Certificate not supported را ملاحظه كنید. در این حالت تاریخ گوشی صحیح نیست و باید آن را به تاریخ روز تصحیح كنید.

منبع:‌ کلیک

مطالب مرتبط:

آشنایی با سیستم عامل موبایل Symbian

معروفترین سیستم عامل‌های موبایل

آشنایی با ویندوز موبایل