تبیان، دستیار زندگی
دوست ندارم خائن باشم پس از پیروزی بارسلونا مقابل رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو یوهان كرایوف در مصاحبه ای در مورد بازی آبی و اناری پوشان چنین اظهار نظر می كند. «ریكارد و تیمش خیلی خوب بودند اما رونالدینیو از همه بهتر بود......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با ستاره فوتبال برزیل

دوست ندارم خائن باشم

پس از پیروزی بارسلونا مقابل رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو یوهان كرایوف در مصاحبه ای در مورد بازی آبی و اناری پوشان چنین اظهار نظر می كند. «ریكارد و تیمش خیلی خوب بودند اما رونالدینیو از همه بهتر بود...»

رونالدینیو هافبك استثنایی و برزیلی بارسلونا هر روز كامل تر و بهتر از گذشته بازی می كند. او در نیوكمپ هم بازیكنی كلیدی به حساب می آید و با تكنیك بازی زیركانه و هوشمندانه و البته غیر قابل پیش بینی اش پیوسته خط حمله بارسلونا را یاری می دهد. او در این فصل بارها برای بارسلونا گل زده است.

رونالدینیو از بازی در نیوكمپ راضی است، به شایعات اهمیت نمی دهد دوست دارد بازی كند و از فوتبال لذت ببرد. او فضای بارسلونا را برای بازیكنان عاشق فوتبال بسیار مساعد ارزیابی می كند… در این مصاحبه رونالدینیو از نیوكمپ، پیروزی آبی و اناری پوشان مقابل رئال مادرید، از تیم ملی برزیل و باشگاه سابقش پاری سن ژرمن صحبت می كند. او هنوز هم به پارك دوپرنس علاقه دارد…

از بازی و پیروزی بزرگ بارسلونا مقابل رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو چه خاطره ای حفظ می كنی؟

این بازی فوق العاده بود هیچ چیز حتی فضای استادیوم نتوانست روی بازی ما اثر بگذارد و فرصت پیروزی را از ما بگیرد. فكر، ذهنیت و بازی بارسلونا بر سایر امتیازهای رئال مادرید غلبه كرد و ما با سه امتیاز حساس پیروز زمین را ترك كردیم. این زمین سانتیاگو برنابئو بود…

اما اخراج فیگو هم كمك بزرگی بود؟!

واقعاً این طور تصور می كنید؟! فیگو زمانی اخراج شد كه ما خود را در زمین رئال پیدا كرده بودیم. در این شرایط حتی اگر فیگو اخراج نمی شد ما بازهم به برتری می رسیدیم. بازیكنان رئال در نیمه دوم بازی، قدرت و برتری نیمه اول را نداشتند. ما به آنها اجازه ندادیم…

به كدامیك از دو گل بارسلونا بیشتر امتیاز می دهی؟

گل كلایورت. با این گل به آرامش رسیدیم و زمینه لازم برای تسلط ما بر بازی و به ثمر رسیدن گل ژاوی فراهم شد.

حضور داویدس در خط میانی چقدر در بهبود بازی بارسلونا مؤثر بوده است؟

بارسلونا در خط میانی به بازیكنی با قدرت و توانایی های داویدس نیاز داشت. او گاهی خیلی خشن می شود اما در درگیری ها اغلب برنده است.

در مورد تحول شگرفی كه در بازی بارسلونا شاهد بودیم و باعث شد در جدول صعودی چشمگیر داشته باشید، چه نظری داری؟

افكار و عقاید ریكارد به فوتبال بارسلونا بعدی تازه داده است. او برای هر بازی از تمام امكانات تیم استفاده می كند. تاكتیك های او كاملاً سنجیده و بی عیب و نقص است. با همین تاكتیك ها و با شناخت خوبی كه ریكارد از باری هر یك از ما و توانایی های حریفانمان دارد امروز تیم سوم جدول هستیم. جبران امتیازهای از دست رفته سخت بود اما این كار را تا حدی انجام دادیم.

ظاهراً از ریكارد خیلی راضی هستی. در پاری سن ژرمن بارها از لویی فرناندز انتقاد كردی؟!

فرناندز مربی خوبی بود اما پاری سن ژرمن از بازی ها نتیجه نمی گرفت این روی روحیه من و تمام بازیكنان تیم اثر گذاشته بود. دوست داشتم از بازی ها نتیجه بگیریم و عنوان قهرمانی فرانسه را كسب كنیم. شایستگی پاری سن ژرمن كمتر از لیون نبود اما ما موفق نبودیم. این همه ما را عصبی كرده بود. حتی فرنادز هم بن بست را احساس می كرد.

امروز در بارسلونا، پاری سن ژرمن فراموش شده است؟!

نه. هرگز پارك دوپرنس و هوادارانش را فراموش نمی كنیم. از بازی در پاری سن ژرمن پشیمان نیستم. در فرانسه چیزهایی وجود داشت كه در اسپانیا وجود ندارد. در بارسلونا هم به چیزهایی رسیده ام كه در پاری سن ژرمن نمی توانستم به آنها برسم. نیوكمپ با پارك دوپرنس تفاوت دارد اما من از بازی در پاری سن ژرمن خاطرات خوبی دارم.

در پارك دوپرنس هواداران زیادی داشتی. در نیوكمپ چطور؟

از هواداران بارسلونا هم راضی هستم. ما خیلی زود به هم علاقمند شده ایم. من همیشه خیلی سریع به هواداران تیم نزدیك می شوم. آنها را خیلی خوب می فهمم. فقط پیروزی می خواهند. با آن احساس غرور می كنند.

می توانستی امروز از بازیكنان رئال مادرید و منچستر یونایتد باشی. پشیمان نیستی؟!

نه. از انتخاب بارسلونا كه باشگاه مورد علاقه و رؤیای بزرگ دوران نوجوانی ام بود پشیمان نیستم. اگر به رئال مادرید یا منچستریونایتد می رفتم باز هم نگاهم به نیوكمپ و بارسلونا بود. اصلاً از انتخابم پشیمان نیستم. اینجا از فوتبال لذت می برم و هواداران باشگاه اغلب یك صدا تشویقم می كنند. البته آینده می تواند از این هم زیباتر باشد. در این مورد مطمئن هستم.

آینده زیباتر؟!

منظورم روزهایی است كه بارسلونا قهرمان اسپانیا و اروپا باشد. این یك رؤیای دور نیست. بارسلونا در فصل آینده خیلی بهتر از امروز بازی می كند و بی تردید از مدعیان بزرگ عنوان قهرمانی اسپانیا و اروپا خواهد بود.

تیم تقریباً فضایی هلندی دارد. اینطور نیست؟

ما یك تیم هستیم و فضا، فضای بارسلوناست. این شاید برای شما قابل درك نباشد اما ما آن را حس می كنیم. اینجا همه فقط به بارسلونا فكر می كنند.

كاتالونیای بزرگ … تو هم با تعصب خاص كاتالون ها حرف می زنی؟!

من در بارسلونا بازی می كنم. این كاملاً طبیعی است. اینجا نمی توانی متعصب نباشی. خیلی زود تحت تأثیر فضای نیوكمپ و باشگاه قرار می گیری.

خوان لاپورتا رییس بارسلونا می گوید كه تحت هیچ شرایطی با انتقال تو به یك باشگاه دیگر موافقت نمی كنند؟!

من تصمیم ندارم بارسلونا را ترك كنم. معمولاً با نزدیك شدن فصل نقل و انتقالات بازار شایعات هم داغ می شود اما من در بارسلونا می مانم.

در مورد بازی پر گل و دوستانه تیم ملی برزیل مقابل مجارستان چه نظری داری؟

مجارها تیم خوبی داشتند اما كلاس بسیار منطقی فوتبال آنها نتوانست در برابر بازی و قدرت ما مقاومت كند. بازی خوبی بود. ما چهار بار دروازه این تیم را باز كردیم. این نتیجه روحیه تیم را به شدت تقویت می كند. هواداران ما هم راضی می شوند. مدت ها بود كه بازی پر گلی از تیم برزیل ندیده بودند.

به خاطر تفكر و اندیشه های مربیان تیم؟!

نمی دانم. اما مقابل مجارها روحیه تهاجمی خود را نشان دادیم.

اما این بازی پر گل تساوی صفرصفر شما را مقابل پاراگوئه بازی های مقدماتی جام جهانی 2006 جبران نمی كند…

بازی با مجارستان یك بازی دوستانه بود. در بازی با پاراگوئه هم ما چیز زیادی را از دست ندادیم. این نتیجه در بازی آینده قابل جبران است.

برزیل امروز بهتر بازی می كند یا برزیل جام جهان 2002؟!

برزیل همیشه خوب بازی می كند. حتی یك نتیجه بسیار ضعیف هم نمی تواند فوتبال ما را زیر سؤال ببرد. در جام جهانی 2002 خیلی هاهیچ شانسی برای قهرمانی به ما نمی دادند اما ما قهرمان جهان شدیم.

فكر می كنی بتوانید این عنوان را در جام جهانی 2006 حفظ كنید؟

خیلی سخت است اما فكر می كنم برزیل بتواند از عنوان قهرمانی خود دفاع كند. البته باید میزبان بازی ها را جدی بگیریم. آلمان ها از امتیاز میزبانی استفاده می كنند.

این احتمال وجود دارد كه در فینال جام جهانی 2006 باز هم برزیل و آلمان به مصاف هم بروند؟!

بلكه این احتمال وجود دارد. آلمان ها شور و اشتیاق خاصی خود را برای میزبانی این بازی ها آماده می كنند. این امتیاز بزرگی است.

اما بازی آنها قدرت فرانسوی ها یا ایتالیایی ها را ندارد؟!

در بازی های جام جهانی 2002 هم آلمانها قدرت برخی تیم هایی را كه خیلی زود حذف شدند و حتی به یك چهارم نرسیدند نداشتند اما به فینال رسیدند و قهرمان جام جهانی شدند. فوتبال آنها كلاس بالایی دارد. همیشه می تواند غافلگیر كننده باشد.

در مورد فوتبال ملی اسپانیا چه نظری داری؟

اسپانیایی ها خوب بازی می كنند. بازی دوستانه آنها را مقابل ایتالیا دیدم. خوب بازی كردند.

فكر می كنی در رقابت های یورو 2004 كدام یك از تیم های اروپایی به برتری برسند؟!

پیش بینی نتیجه این رقابت ها آسان نیست. فرانسه، ایتالیا، هلند، پرتغال… همه خوب بازی می كنند.

فكر می كنی اسكولاری بتواند تیم ملی پرتغال را قهرمان اروپا كند؟

اسكولاری خیلی خوب از تمام توانایی های بازیكنانش استفاده می كند.

به عقیده او یك بازیكن باید در زمین همه كار انجام دهد. او به پست ها اهمیتی نمی دهد. این شاید بازیكنان تیم را نگران و حتی عصبانی كند اما تیم را به هدف نزدیك می كند. من از بازی در تیم اسكولاری لذت می بردم. در زمین همه چیز به شكلی تازه بود و با گذشته تفاوت داشت… پرتغالی ها می توانند به فیلیپائو اطمینان كنند.