تبیان، دستیار زندگی
محقق نراقى بسیارى از رفتارهاى نابهنجار، غیر اخلاقى و غیر دینى و وسوسه‎هاى شیطانى را ناشى از عدم بینش صحیح متربّى در مسائل اعتقادى، فكرى، اخلاقى و اجتماعى و عدم شناخت وافى در افعال، رفتار و انگیزه‎ها، آثار و عوارض آنها مى‎داند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناخت فضائل و رذائل

روش‎‎‎‎هاى تربیتى از دیدگاه محقق نراقى(3)

شکوفه

ایجاد بینش صحیح

محقق نراقى بسیارى از رفتارهاى نابهنجار، غیر اخلاقى و غیر دینى و وسوسه‎هاى شیطانى را ناشى از عدم بینش صحیح متربّى در مسائل اعتقادى، فكرى، اخلاقى و اجتماعى و عدم شناخت وافى در افعال، رفتار و انگیزه‎ها، آثار و عوارض آنها مى‎داند و معتقد است با دادن بینش و شناخت درست، مى‎توان متربّى را تربیت كرد و اخلاق وى را اصلاح نمود و از وقوع در مشكلات روانى، رفتارهاى زشت و سرنوشتى ناخواسته، پیشگیرى كرد. از این رو این مربى و متفكر اسلامى در همه جنبه‎هاى تربیتى، به ویژه تربیت اخلاقى، بر این روش تأكید مى‎ورزد و معمولاً آن را قبل از روش‎هاى دیگر متذكر مى‎شوند و اعتبار زیربنایى براى آن قائلند.

متربّى را از آیات و احادیث در مدح یا ذم صفات و رفتارهاى مورد تعلیم و تربیت آگاه سازد و آثار و عوارض آنها را كه در قرآن و كلمات معصومان(علیهم السلام) ذكر شده، به وى آموزش دهد و از وى بخواهد تا در آنها اندیشه و تأمّل كند.

در اجراى این روش و تحقّقِ بینش در متربّى، محقق نراقى توصیه مى‎كند كه مربى به امور زیر (1) بپردازد:

الف. متربّى را از آیات و احادیث در مدح یا ذم صفات و رفتارهاى مورد تعلیم و تربیت آگاه سازد و آثار و عوارض آنها را كه در قرآن و كلمات معصومان(علیهم السلام) ذكر شده، به وى آموزش دهد و از وى بخواهد تا در آنها اندیشه و تأمّل كند.

ب. شناخت كافى از فضیلت و رذیلت ارائه دهد و حسن و قبح صفت یا رفتار را بیان نماید تا متربّى به تشخیص درست از نادرست، اخلاق و رفتار نیك از اخلاق و رفتار ناپسند و زیبایى یا زشتى رفتارى را كه مى‎خواهد از او سر بزند، بیابد.

ج. ارتباط عینى را كه بین كمال، شرافت و رفتار مطلوب با قوّت و عزت نفس وجود دارد، براى متربّى مكشوف سازد و رابطه نقصان، بیمارى‎هاى روانى و صفات و رفتارهاى ضد ارزشى را با ضعف و ذلت نفس، تبیین نماید.

محقق نراقى بسیارى از رفتارهاى نابهنجار، غیر اخلاقى و غیر دینى و وسوسه‎هاى شیطانى را ناشى از عدم بینش صحیح متربّى در مسائل اعتقادى، فكرى، اخلاقى و اجتماعى و عدم شناخت وافى در افعال، رفتار و انگیزه‎ها، آثار و عوارض آنها مى‎داند.

د . از علل و اسبابِ بروز صفت یا وقوع عمل كه به صورت ناخواسته از متربّى صادر شده، پرده بردارد تا او به درك درستى از آنچه انجام داده است برسد و در آینده از چنین رفتارهاى ناخواسته پیشگیرى كند.

هـ . شناخت درستى از عظمت، عزت، قدرت، محبت، رضایت و خشم، عدالت، رحمت خداوند، قضا و قدر آموزش دهد تا در سایه بینش صحیح، راه عبودیت و صراط مستقیم را در رسیدن به هدف عالى تربیتى بپیماید و اگر عملكردهاى نادرستى داشت، مایوس نشود و راه اصلاح را طى نماید.

پى‎نوشت‎ها:

1. جامع السعادات، ج1، ص296 ـ 291 و ج3، ص373 / معراج السعادة، ص129 ـ 124

منبع:

ویژه‎‏نامه كنگره بزرگداشت فاضلین نراقى (3)، دكتر على نقى فقیهى .

پیوند به:

روش تربیت نفس

وسواس و تزلزل فکری و اعتقادی

زندگی نامه ملا احمد نراقی

معرفی کتاب خزائن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.