تبیان، دستیار زندگی
همه ماهیان به طبقه حیواناتی تعلق دارند که ما به ‌آنها جانوران خونسرد می‌گوییم و این 9حیوانات دارای ستون فقرات هستند ماهیان با سایر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهان ماهی ها

ماهی ها

قسمت دوم و سوم

همه ماهیان به طبقه حیواناتی تعلق دارند که ما به ‌آنها جانوران خونسرد می‌گوییم و این حیوانات دارای ستون فقرات هستند ماهیان با سایر جانوران خونسرد که در زیر و میان آب زندگی می‌کنند و به‌جای شش از آبشش در تنفس استفاده می‌کنند فرق دارند. بیشتر ماهیان بدنی پوشیده از پولک و یک دم و باله ‌های بادبزنی‌مانند دارند که تعادل ماهی را برقرار می‌کند.

بدن یک ماهی مرکب از سر، تنه و دم تشکیل شده است، در محل اتصال تنه با سر دستگاه تنفسی ماهی قرار دارد. تنه با دم در انتهای بدن ماهی در جای باریکی اتصال پیدا می‌کند. در سر یک ماهی دستگاه‌های شعور و احساس قرار دارد. پوزه‌ای که در جلو واقع است چشم‌ها در آن جا گرفته است یک جفت سوراخ بینی در دو طرف پوزه واقع است و دارای ساختمان بخصوصی برای دیدن در زیر آب می‌باشد.

ماهی ها

جائیکه گوش‌های ماهی قرار دارد  به‌آسانی دیده نمی‌شود. اما گوش در داخل سر است دستگاه حقیقی شنوایی در میان گوش و دستگاه‌هایی که تعادل ماهی را حفظ می‌کنند در داخل گوش قرار دارد. گوش‌ ماهی در زیر آب نیز صداها را می‌شنود همانطور که ماهی با چشمان خود زیر آب را می‌بیند. علاوه بر این در گوش دستگاه تعادل ماهی نیز قرار گرفته است.

ماهی ها

بسیاری از ماهیان در حقیقت سر و صداهایی برای خودشان ایجاد می‌کنند، گرچه آنها صدا و صورت بیان کردن ندارند. یکی از دلایلی که گوش ماهیان بالای سرشان نیست آنست که گوش مانع جهت جریان طبیعی آب می‌گردد و اگر در جلو سر ماهی برآمدگی گوش باشد از سرعت ماهی بعلت برخورد بیشتر با آب کاسته می‌شود و اگر دوکی شکل و بصورت باریک و طویل همانطور که بدن ماهی باشد حرکت در آب آسانتر صورت می‌گیرد و ماهی خیلی طبیعی راه خود را طی و میان آب شنا می‌کند. انسان که می‌خواهد زیر دریایی بسازد از ماهیان تقلید می‌کند و اژدرها (اَژدَر یک سلاح انفجاری پرتابی است که از دریا و در درون آب پرتاب می‌شود) شبیه ماهی هستند.

برگرفته از کتاب دائره المعارف مصور برای کودکان و نوجوانان

ادامه دارد ...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.