تبیان، دستیار زندگی
قویترین چسب بافتی جهان رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چسب نانویی ایرانی

چسب نانویی

به همت محققان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، قویترین چسب بافتی جهان تركیبی از فناوری نانو و چسب بافتی هوشمند تحت عنوان «Nano-Glue » در بیمارستان پانزده خرداد تولید و صبح دیروز رونمایی شد.

دكتر مهدی راستی اردكانی مجری این گروه تحقیقاتی با اشاره به 5 دستاورد علمی در حوزه جراحی ترمیمی اظهار كرد: پس از دستیابی به چسب بافتی هوشمند در مرداد ماه سال گذشته در تلاش برای رسیدن به چسبی قویتر و با چسبندگی بیشتری بودیم كه تاكنون با غلظت چسب بافتی تولیدی ما، هنوز چسبی در جهان ساخته نشده است.

وی در بیان یافته‌های اخیر این گروه تحقیقاتی به كاربرد چسب بافتی در ترمیم روده سگ اشاره كرد و گفت: با توجه به وجود 100 تریلیون میكروب تحت عنوان فلور در روده انسان برای انجام جراحی آناستوموز (پیوند روده) با مشكلاتی مواجه هستیم كه در این طرح برای ترمیم روده از نمونه حیوانی سگ به دلیل تحرك دستگاه گوارشی برای نخستین بار از این چسب بافتی استفاده شد.

وی افزود: همچنین در ترمیم نای كه متشكل از حلقه‌های غضروفی به هم پیوسته است از نمونه حیوانی سگ استفاده شد و با خارج كردن یك حلقه، باقی حلقه‌ها را به كمك این چسب در كنار یكدیگر قرار دادیم.

وی دربیان كاربرد انسانی این چسب به ترمیم شبكه بازویی اشاره و اظهار كرد: اعصاب مختلف از طریق دست‌ها به اندام‌های فوقانی می‌روند كه در مركزی به نام شبكه بازویی توزیع این اعصاب صورت می‌گیرد و یكی از مشكلات اساسی در جراحی‌های ترمیمی، آسیب این شبكه است كه عموما در منازعات انسانی،‌ جراحات ناشی از تصادفات و گاه در تروماهای زایمان برای نوزادان رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در ترمیم این شبكه نیاز به خروج بخشی از اعصاب نظیر عصب سورال در پا می‌باشد كه به دلیل دقت و تنوع استفاده از نخ، نیازمند استفاده از میكروسكوپ است و همواره جراح نگران موفقیت جراحی و پیوستن بخیه‌ها است اما با استفاده از این چسب، جراحی ترمیمی شبكه بازویی در انسان با موفقیت انجام شد.

دكتر راستی اردكانی در ادامه با اشاره به دیگر كاربرد انسانی این پروژه به جراحی میكروسكوپی ترمیم لوله رحمی اشاره كرد.

به گفته وی، ضرورت ترمیم لوله رحمی به دلیل چسبندگی‌ این لوله است كه عموما از عوامل اصلی نازایی در كشور بوده و از اعمال جراحی شایع آن می‌توان به توبكتومی به عنوان روشی ماندگار اشاره كرد كه پس از انجام سزارین صورت می‌گیرد. اما با این روش می‌توان به سادگی از چسب بافتی برای ترمیم لوله رحمی در زنان استفاده كرد.

مجری پروژه تحقیقاتی خاطرنشان كرد: موفق‌ترین بخش این پروژه تحقیقاتی، انتزاج چسب بافتی هوشمند و فناوری نانو است كه به كمك ذرات نانو، موفق به تولید قوی‌ترین چسب بافتی بسیار هوشمند و سازگار با بدن شدیم.

به گفته وی، چسب بافتی مناسب چسبی است كه علاوه بر ایجاد نكردن حساسیت برای بیمار تهیه آن ساده و كم هزینه بوده، ‌مدت زمان چسبندگی آن به حدی باشد كه ترمیم در محل مورد نظر اتفاق افتاده و قدرت چسبندگی آن دوام داشته باشد.

وی افزود: این محصول نوعی پلیمر زیستی است كه شاخه‌های جانبی و پایداری آن افزایش یافته،‌عریض‌تر شده و چسبندگی آن ارتقا یافته است.

وی با اشاره به تحمل بالای این چسب بافتی نانویی در برابر فشار اظهار كرد: این چسب حدود 10 برابر چسب‌های معمولی از الاستیسیته و چسبندگی بالایی برخورداراست و مزیت آن تولید هرچسب از 150 سی سی خون هر انسان می‌باشد كه باید ظرف 6 ساعت پس از تولید به كار گرفته شود.

دكتر جلال راستی اردكانی عضو این تیم تحقیقاتی، هدف از ارائه این پروژه را استانداردسازی تولید و بومی كردن آن در كشور خواند و گفت: تولید چسب بافتی بر اساس درخواست جراح، چسبندگی، سرعت انعقاد و سیال بودن مورد نیاز آن برای موضع مورد نظر تولید می‌شود و به زودی از این چسب در آناستوموزهای در حد ماكرو نیز استفاده می‌شود.

وی تاكید كرد: ویسكوزیته بالای این چسب مانع از ورود آن به عروق شده و علاوه بر جلوگیری از عوارض برای بیمار، افزایش سرعت عمل جراحی از نظر اقتصاد سلامت به صرفه بوده و افق‌های تحقیقی جدیدی را پیش روی محققان و پزشكان قرار داده است.

منبع:همشهری آنلاین