تبیان، دستیار زندگی
هشت ماه 1383 نمایش قدیمی ترین كتاب چاپی جهان در موزه بریتانیا كتابی كه تصور می شود قدیمی ترین كتاب چاپی جهان باشد كه تا امروز از گزند حوادث مختلف جان سالم به در برده است، در موزه بریتانیا به نمایش درآمد. كتاب «دایامون سوترا»...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 24 ادریبهشت ماه 1383

نمایش قدیمی ترین كتاب چاپی جهان در موزه بریتانیا

كتابی كه تصور می شود قدیمی ترین كتاب چاپی جهان باشد كه تا امروز از گزند حوادث مختلف جان سالم به در برده است، در موزه بریتانیا به نمایش درآمد.

كتاب «دایامون سوترا» كه تاریخ 868 پیش از میلاد را بر خود دارد، در سال 1907 در غاری در استان دان هونگ، واقع در شمال غربی چین با اقلام چاپی دیگر كشف شد.

این كتاب از یك طومار كاغذی خاكستری رنگ كه كاراكترهای چینی روی آن چاپ شده اند تشكیل شده كه دور یك تیر چوبی پیچیده شده است.

این طومار بخشی از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «كتابخانه جاده ابریشم» است كه به هنر و فرهنگ این ناحیه از جهان می پردازد. این كتاب توسط سر مارك اورل استین، كشف شد و تصور می رود بخشی از كتابخانه ای باشد كه در سال 1000 پیش از میلاد در این غار مدفون شده است.

هر چند در این غار نسخ چاپی دیگری هم كشف شده است، اما دایامون سوترا كه از كتب مقدس بودائیان محسوب می شود، قدیمی ترین كتاب چاپی است كه بر آن تاریخ حك شده است.

این طومار صدها سال پیش از آن كه حروف چاپی سربی در اروپا اختراع شوند چاپ شده است. البته ساخت كاغذ و چاپ، از مدت ها قبل از آن در چین وجود داشته اند.