تبیان، دستیار زندگی
همواره رسم بر این است كه در پایان هر سری از مسابقات دوره یی یا تورنمنتی جدا از برگزار كنندگان این رقابت ها، رسانه های مختلف نیز نسبت به انتخاب بهترین های این مسابقات اقدام می كنند. البته این انتخاب می تواند با نظر سنجی از كا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

11 مرد برتر لیگ فوتبال ایران

همواره رسم بر این است كه در پایان هر سری از مسابقات دوره یی یا تورنمنتی جدا از برگزار كنندگان این رقابت ها، رسانه های مختلف نیز نسبت به انتخاب بهترین های این مسابقات اقدام می كنند.

البته این انتخاب می تواند با نظر سنجی از كارشناسان، اهالی فوتبال و ... صورت گیرد ولی از آنجا كه كارشناسان فوتبال ایران به جز چند چهره شناخته شده، اكثراً موفق نشده اند كه بازیهای لیگ را نگاه كنند و در جریان ریز امور تیم های مختلف قرار نداشتند، ترجیح دادیم كه انتخاب این دوره را با نظر خواهی از نویسندگان فوتبال روزنامه انجام دهیم. اما لازم است ابتدا این نكته را توضیح دهیم كه با توجه به سیستم 2-5-3، كه به جز تیم های سپاهان و بعضی مواقع پاس و پرسپولیس توسط بقیه تیم ها اجرا می شود، مجبور شدیم كه تیم منتخب را بر این اساس گزینش كنیم  و گرنه ممكن بود بعضی از نفرات همچون اصغر طالب نسب یا سعید رمضانی هم جایی در این تیم داشته باشند.

دروازه بان:

حسن رود باریان(7)

21 بازی ثابت و 62 دقیقه در مقابل ابومسلم كه منجر به تعویض شدن وی شد در كارنامه دروازه بان اول تیم قهرمان دیده می شود كه در این تعداد بازی 21 گل هم دریافت كرده است. رود باریان 2 اخطار هم در طول فصل دریافت كرده است ولی در مجموع رفلكس های مناسب، جاگیری های اكثراً قابل قبول و تسلط در توپ های هوایی باعث شد كه نیمی از انتخاب ها را به خود اختصاص دهد.

مدافع آخر:

سهراب بختیاری زاده(7)

او هم نیمی از آرا را به خود اختصاص داد، گرچه در 5 بازی از 22 بازی كه در تركیب ثابت تیمش به میدان رفت، در نقش هافبك دفاعی یا نوك حمله ظاهر شد ولی در مجموع پوشش های مناسب، قدرت رهبری، ضربات سركم نقص و 4 گلی كه وارد دروازه حریفان كرد، او را در تیم منتخب جای داد. بختیاری زاده 5 بار كارت زرد گرفت و یك بار هم اخراج شد كه از لحاظ اخلاقی برای با تجربه یی چون او كمی زیاد به نظر می رسد.

مدافع یاركوب راست:

محمد رضا نصرتی (11)

18 بار در تركیب اصلی تیمش قرار گرفت و آن قدر مثبت و مفید بازی كرد كه جزوتیم منتخب باشد. نصرتی هم در كار دفاعی حضور محكمی دارد و هم در حملات تیمی به خوبی مشاركت می كند. نصرتی آچار فرانسه جلالی در خط دفاع بود كه در مواقع لزوم در نقش پیستون راست یا دفاع آخر هم به میدان می رفت ولی باید به این نكته هم توجه داشت كه ملی پوش فوتبال كشورمان 5 كارت زرد و یك كارت قرمز هم دریافت كرد. آقای نصرتی كمی خوش اخلاق تر باش!

مدافع یاركوب چپ:

امیرحسین صادقی (7)

جوان چپ پای استقلال در نخستین فصل حضور ثابت خود در لیگ برتر 17 بار در تركیب اصلی قرار گرفت و یك بار هم به عنوان بازیكن ذخیره وارد میدان شد. صادقی فوتبال را كاملاً انرژیك بازی می كند و در ضربات اول مشكل خاصی ندارد. امیر حسین یك گل هم برای استقلال زد و اوج كار او را می توان مهار آقای گل لیگ امسال در هر 2 بازی رفت و برگشت دانست. صادقی كه 5 بار هم كارت زرد داوران را مقابل چشمان خود دید، باید كمی در تكل زدن و پوشش یاران كناری وقت بیشتری داشته باشد.

پیستون راست:

محمد نوازی(7)

گرچه در انتهای فصل مورد انتقاد استقلالی ها قرار گرفت ولی وقتی یك پیستون راست در نیمی از گل های به ثمر رسیده تیمش پاس گل داده یا اثر مستقیم داشته باشد، توسط نیمی از فوتبال نویسان ایران ورزشی به عنوان پیستون راست تیم منتخب برگزیده می شود. نوازی پنالتی زن اول استقلال است كه 4 گل هم از این طریق به ثمر رسانده ولی 8 كارت زرد در 22 بازی كه در تركیب اصلی قرار گرفته، خیلی زیاد است.

پیستون چپ:

علی بداوی (10)

ملی پوش فولاد با نفوذهای پر تداوم و تكنیك والای خود چهره خوبی به نمایش گذاشت. 15 بازی ثابت و 185 دقیقه هم در 5 بازی دیگر، حاصلش ارسال بیش از 7 پاس گل بود. البته اگر نیكبخت در اواسط نیم فصل دوم راهی امارات نمی شد. او هم با5 كارت زرد و یك كارت قرمز كارنامه اخلاقی زیاد مناسبی ندارد.

هافبك دفاعی:

جواد نكونام(12)

یكی از نفراتی است كه در اكثر انتخاب ها حضور دارد. به واقع 23 بار حضوردر تركیب اصلی و زدن 8 گل كارنامه یی ایده آل برای یك هافبك دفاعی محسوب می شود. جواد هر دو وظیفه تدافعی و تهاجمی خود را به خوبی انجام داد و یك پاسور دقیق و توپگیری موفق برای پاس بود. البته او هم باید در امور انضباطی و اخلاقی داخل میدان بیشتر كوشا باشد چرا كه هر 2 اخراج او به خاطر درگیری بود نه مسائلی فنی. 5 كارت زرد هم كه جای خود دارد.

بال راست:

ایمان مبعلی(10)

گرچه در پاره یی از مواقع به دلیل اختلاف با لوكا بوناچیچ نیمكت نشین شد ولی 18 حضور در تركیب اصلی در كنار8 گلی كه به ثمر رساند، باعث شد كه در تركیب تیم منتخب قرار بگیرد. ایمان، پاسوری توانا و یك شوتزن ایده آل است كه در روزهای خوبش تبض میانه میدان فولاد را به تمامی در دستان خود می گیرد. 3 كارت زرد و 2 كارت قرمز كه اكثرشان به خاطر پرخاشگری بوده، یك كارنامه ضعیف اخلاقی برای این هافبك خلاق محسوب می شود.

بال چپ:

محرم نویدكیا(10)

ستاره سال گذشته لیگ برتر، در این دوره هم 21بار در تركیب اصلی تیمش قرار گرفت. 6 گل زد و فقط یك كارت زرد گرفت تا با وجود تفاوت سیستم تیم باشگاهی خود با تیم منتخب لیگ در این تیم جای بگیرد.

جوان بی حاشیه و بی سرو و صدای سپاهان استاد پاس های عمقی برای مهاجمان سرعتی است و با دوندگی فراوان خود هم مكمل خوبی برای سایر هافبك ها و هم حامی مناسبی برای مهاجمان تیمش محسوب می شود.

مهاجم:

خدا داد عزیزی (8)

با اختلاف یك رای بر علی دایی ترجیح داده شد تا در تیم منتخب قرار گیرد. او جدا از یك مهاجم گلزن یك كاپیتان مقتدر هم برای پاس محسوب می شد كه در نقش هافبك تهاجمی هم عملكرد مفیدی داشت. خداداد جدا از حركات انفجاری و تكنیك منحصر به فرد خود 9 گل هم زد و مهمتر از همه اینكه این بازیكن یاغی و همواره عصبانی، در این فصل فقط 3كارت زرد گرفت تا یك فصل كاملاً موفق را همراه با نخستین قهرمانی خود در مسابقات باشگاهی ایران تجربه كند.

مهاجم:

آرش برهانی (14)

قاطع ترین انتخاب ممكن كه راس تمام شركت كنندگان را به خود اختصاص داد. حضور در 20 تركیب اولیه و 4 بازی هم به عنوان بازیكن جانشین در كنار 12 گلی كه به ثمر رساند، هیچ امكانی برای انتخاب نشدنش باقی نگذاشت. جوان ملی پوش و خوش تكنیكی كه با سرعت منحصر به فردش قابلیت عبورازهرمدافعی را دارد، باید كمی در مورد زمین خوردن هایش به قصد گرفتن پنالتی، تجدید نظر كند تا مثل این فصل 7 كارت زرد به جرم فریب داوران نگیرد.

منبع:

ایران