تبیان، دستیار زندگی
اگر یكی از سه بازیكن برتر جهان نباشم خداحافظی می كنم آقای گل فوتسال در یك نگاه نام: وحید نام خانوادگی: شمسایی متولد: 30/6/1355 وضعیت: متاهل- دارای یك دختر میزان تحصیلات: دیپلم شماره مورد علاقه: 9 افتخارات: 5 سال آقای گل آسیا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با برترین بازیكن آسیا

اگر یكی از سه بازیكن برتر جهان نباشم خداحافظی می كنم

آقای گل فوتسال در یك نگاه

نام: وحید

نام خانوادگی:

شمساییمتولد:30/6/1355

وضعیت:

متاهل- دارای یك دخترمیزان تحصیلات: دیپلم

شماره مورد علاقه:

9

افتخارات:

5 سال آقای گل آسیا، 5 سال آقای گل لیگ، 4 سال متوالی بهترین بازیكن فوتسال آسیا، آقای گل تورنمنت تایگر كاپ سنگاپور در حضور بهترین تیمهای دنیا، دارای توپ و كریستال از تورنمنت روسیه، 3 سال بازیكن سال فوتسال، عنوان بهترین بازیكن ماه فوتبال( بله فوتبال)، 5 بار قهرمان آسیا، بیشترین گل زده در ادوار بازیهای آسیایی ، بهترین بازیكن نیم فصل لیگ- ایتالیا، عنوان بازیكن نهم دنیا و اولین لژیونر فوتسال آسیا.وحید شمسایی دیگر یك بازیكن ناشناخته در فوتسال دنیا نیست!مهاجم سابق استقلال پس از حضور در كالچو و باشگاه مطرح لاتزیو به یك بازیكن پخته تبدیل شد كه ثمره آن شكستن ركورد گلزنی در رقابتهای فوتسال قهرمانی آسیا بود. شمسایی اكنون مورد توجه چند تیم بزرگ فوتسال دنیا قرار دارد و اگر بتواند در رقابتهای جام جهانی هم بدرخشد آن زمان است كه درهای تیم های مطرح را به روی خود گشوده خواهد دید. گفتگو با شمسایی را در زیر می خوانید.

از كجا فوتبال را شروع كردی؟

در تیم جوان بنیاد شهید فوتبال بازی می كردم اما بیمار شدم و زیر زانوهایم درد شدیدی گرفت و دكتر گفت: 3 سال نباید فوتبال بازی كنی. پس از دوری 3 ساله از فوتبال وزنم به 100 كیلو رسید و می خواستم شروع كنم و تمریناتم را با سیدمهدی ابطحی شروع كردم، در عرض 40 روز 24 كیلو وزن كم كردم.

و بعد؟

آقای ابطحی مرا، 20-15 دقیقه بازی می داد، در یك بازی حسین شمس سر بازی ما آمد و گفت اگر وزنم كمتر شود می توانم به تیم ملی دعوت شوم و در سال 77 مرا به تیم ملی فوتسال دعوت كرد.

چرا فوتسال را انتخاب كردی؟

برای وزن كم كردن می گفتند سالن بهتر است و من فقط در سالن تمرین می كردم و طبیعتاً در سالن هم فوتبال بازی می كردم و علاقمند شدم.

الان از انتخابت راضی هستی؟

خب، من از فوتسال به همه چیز رسیده ام و اكنون خیلی راضی هستم كه فوتسال را انتخاب كردم. زیرا با فوتسال فنی ترین بازیكن آسیا، لژیونر و... شدم و مطمئنم كه فوتسال ما در سالهای آینده پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

سید مهدی ابطحی كه توانسته وحید شمسایی را كشف كند بازیكن دیگری هم پیدا كرد؟

من ابطحی را خیلی قبول دارم. او از دانش زیادی برخوردار است و مسلماً می تواند صدها شمسایی پیدا كند. ابطحی چیزهایی به من یاد داد كه همه آنها به دردم خورد و اكنون كه كسی در فوتسال شده ام باید بگویم همه را از ابطحی دارم. اصلاً ایشان به من گفت بهترین جا در زمین برای من رأس است و همین انتخاب باعث شد پیشرفت كنم.

جایگاه ابطحی در این فوتسال كجاست؟

سطح آگاهی ابطحی بسیار بالاست و مطمئناً می تواند به فوتسال ایران كمك كند و در قسمت استعدادیابی، ابطحی این توانایی را دارد كه بازیكن تحویل جامعه بدهد.

پس چرا حضور كمرنگی در فوتسال دارد؟

اگر بخواهیم كاراصولی انجام دهیم باید از پایه شروع كنیم، در ایتالیا از 9 سالگی با بچه ها كار می كنند و وقتی او 20 سالش شد یك بازیكن بزرگ می شود اما در اینجا بازیكن باید هزار زحمت بكشد و اگر شانس آورد مطرح شود. من هم عقیده دارم كه از تجربیات ابطحی ها باید استفاده كرد.

چرا ما در آسیا همیشه حرف اول را می زنیم اما در بازیهای جهانی نمی توانیم نتیجه بگیریم؟

در جام جهانی گذشته زیاد بازی انجام نداده بودیم و یك ترس محسوس در تیم وجود داشت اما اكنون 3-4 سال است كه مدام بازی تداركاتی انجام می دهیم و

حرفه ایی تر از گذشته شدیم.

با تیم هایی چون اسپانیا، ایتالیا و.. بازی كردیم و به طور كلی شرایط خیلی بهتر است.

پس امسال در جام جهانی نتیجه می گیریم؟

نمی توانیم پیش بینی كنیم، جام جهانی معتبرترین تورنمنت فوتسال در جهان است اما امسال زنگ تفریح نخواهیم بود البته اگر قرعه گروهمان خوب باشد.

چطور؟

مثلا اگر در گروه ما اسپانیا و ایتالیا، قهرمان اروپا و جهان حضور داشته باشد و هر دو تیم صعود كنند واقعاً سخت است كه از گروه بالا بیاییم.

اما اگر گروه خوب باشد رتبه كسب می كنید؟

صددرصد، می خواهیم امسال جزو 4 تیم برتر جهان شویم و این رتبه دور از دسترس نیست و ایران هم توانایی اش را دارد تا جزو 4 تیم برتر جهان باشد.

مثل سال 92؟

سال 92 فوتسال مثل الان نبود، آن موقع هیچكس به فوتسال اهمیت نمی داد اما اكنون فقط 10-15 جام معتبر وجود دارد و همه كشورها برای فوتسال سرمایه گذاری می كنند. اكنون فوتسال رشد كرده است آن سال آمریكا رتبه دوم را كسب كرد اما الان جایی در میان بزرگان فوتسال ندارد.

هرمانس چطور مربی بود؟

مربی با كلاسی بود و یكی از بهترینهای جهان در سطح مربیگری است و دانش خیلی خوبی داشت اما حرفه ای بود و احساس می كردم همه چیزهایی كه بلد است را نمی خواهد یاد دهد. او حداقل جزو 5-4 مربی برتر جهان است.

پس چرا ایران نماند؟

نمی دانم، او 3 ماه با ایران قرارداد داشت و بعد به هلند رفت و هدایت تیم ملی كشورش را بر عهده گرفت.

چرا كسی از دانش هرمانس استفاده نكرد تا او با تخلیه اطلاعاتی ایران را ترك كند؟

من این حرف را خیلی قبول دارم اما نمی دانم چرا نمی توانیم این مربیان را از لحاظ فنی خالی كنیم و سپس آنها را به كشورشان بفرستیم. در ضمن اینها بیشتر برای مشاوره می آیند و چندان در كار تیم دخالت نمی كنند به همین دلیل كمتر روی كار تیم تاثیر می گذارند. آنها از لحاظ عاطفی هم با ما فرق دارند و خیلی دیر ارتباط برقرار می كنند.

منزز، چطور مربی است؟

منزز مربی شارلوا بلژیك بود و وقتی به مربی لاتزیو گفتم كه منزز به ایران آمده است به من گفت: مربی خیلی خوبی است و سعی كنید از او درس یاد بگیرید. منزز جزو 4 مدرس برتر دنیا است و وقتی با او صحبت می كردم فهمیدم كه خیلی از فوتسال می فهمد و كارش را بلد است.

پس چرا این مربی بزرگ را سرتمرین راه نمی دادید؟

این دیگر نظر مربی است و گویا علام شده بود كه وی مشاورفدراسیون است. من بازیكن هستم و تا به نظر سرمربی و نمی توانم نظر بدهم.

با او تمرین نكردند؟

زیاد نه، اما او تیم زیر 21 سال را زیر نظر رگفته بود و بچه های آن تیم می گفتند كارش خیلی خوب است و در واقع با بزرگسالان زیاد كار نكرد.

چرا در بازی با روسیه تیم آنقدر ضعیف بود؟

در آن بازی من گچ دستم را تازه باز كرده بودم و اصلاً در شرایط خوبی نبودم و تیم هم دوران بدنسازی را طی می كرد و خیلی خوب شد كه آن بازیها را باختیم. بازی تداركاتی برای شناخت نفرات و تیم است وگرنه تیم روسیه در حد و اندازه های ما نبود. بعد از آن بازیها، همه پیگیر كار تیم فوتسال بودند، شهردار و نمایندگان مجلس سرتمرین ما آمدند، آقای مهرعلیزاده تیم را حمایت می كرد و همه می خواستند تیم قهرمان آسیا شود باخت به موقعی بود و ما این را ثابت خواهیم كرد كه روسیه را مثل آب خوردن می بریم.

بازیهای آسیایی در چه سطحی بود؟

از بازی با هنگ كنگ و كامبوج كه بگذریم واقعاً تورنمنت سختی بود و همه تیم ها فقط دفاعی كار می كردند. تیم اندونزی كه ناصرصالح را در خدمت دارد با یك بازی دفاعی تیم را بسته بود، ازبكستان هم به همین شكل. همه می خواستند فقط جلوی ما دفاع كنند و این مسئله كار را سخت تر می كرد اما كویت خیلی خوب شده بود و اگر این تیم همینطور پیش رود برای سایر تیمها مدعی خواهد شد.

تایلند قوی شده بود؟

بله، هیچ تیمی مثل تایلند پیشرفت نكرده است، آنها واقعاً خوب كار می كنند و برای فوتسال سرمایه گذاشته اند، ژاپنی ها هم برای این بازیها یكسال در اردو بودند و به برزیل 5-2 باختند و همین روسیه را 5-2 شكست داده بودند. مربی برزیلی ژاپن روی ایران شناخت زیادی داشت و تمام اهداف خود را هم روی من معطوف كرده بودند.

و تو را مهار كردند؟

نه، اتفاقاً آقای انصاری فرد مرا یك خط عقب تر برد و من از گوشه حمله می كردم و تمام برنامه های آنها بر هم خورد و فقط باید پاس گل می دادم. دقیقه 2 گل خوردیم اما با پرس سنگین ما، ژاپن دیگر دوام نیاورد و خیلی سریع 2 گل زدیم تا اینكه دیگر ژاپن تقریباً بازی را واداد.

شما 6 بار قهرمان آسیا شدید، حالا باید چه كار كرد تا در جام جهانی موفق شویم؟

6 ماه وقت داریم و فقط باید در تورنمنتهای معتبر شركت كنیم. خوشبختانه فدراسیون كمال همكاری را با فوتسال انجام می دهد و ما در جام معتبرKL5 كه 8 تیم معتبر جهان در آن حضور دارند شركت می كنیم. دو بازی با اسپانیا و ایتالیا انجام می دهیم و فكر می كنم در جام جهانی این دوره بسیار متحول نشان خواهیم داد.

با 33 گل عنوان آقای گلی را كسب كردی؟

روز اول مسئولان A.F.C تا من را دیدند اظهار داشتند جام آقای گلی را به نام او به ماكائو آورده اند و بزرگترین افتخارم این بود كه در آنجا به من می گفتند" علی دایی".

چرا علی دایی؟

روز اول در ثانیه یك گل زیبا با سر زدم كه بهترین گل بازیها شد و بعد از آن بازی آنها می گفتند" تو علی دایی فوتسال هستی".

حالا واقعا دایی فوتسال هستی؟

من هم توی راه خودم علی دایی را نگاه می كنم و واقعاً افتخار می كنم كه اسم سلطان آسیا را روی من گذاشته اند. من مثل علی دایی اولین لژیونر فوتسال هستم.

الان در اوج هستی؟

تقریبا، فكر می كنم بهترین دوران بازیگری ام است و هیچ وقت این طور نبودم، در دوران بازیگری ام، سید مهدی ابطحی مرا ساخت، حسین شمس میدان داد و انصاری فرد از زحمات این دو مربی بهره برداری كرد.

با اینكه سالهاست برمی گردی و شوت می زنی چرا كسی نمی تواند تو را مهار كنند؟

اتفاقاً امسال تیم ها خیلی جمع بازی كردند و هر بار می خواستم این حركت را انجام دهم، 3-4 بازیكن دور و اطرافم بودند. این استعداد خدادادی است و باید از آن استفاده كنم.

چقدر در آسیا اعتبار داری؟

نمی دانم، اما برای خودم این مسئله عجیب است كه مسئولان فوتسال آسیا و داوران با من عكس می انداختند!

چرا بازیكن خوبی مانند بابك معصومی مدتی طولانی در تیم ملی حضور نداشت؟

این بازیكن بیشتر رفیق باز است و پس از اینكه حسین شمس از تیم ملی كنار گذاشته شد، او نیز به مدت 3-4 سال تیم ملی را رها كرد اما به دلیل اینكه كاپیتان و بزرگتر از من بود و احترام زیادی برایش قائل هستم دوست نداشتم بیش از این فنا شود و از وی خواهش كردم كه بازگردد و او هم كارش را با تیم زیر 21 سال شروع كرد و در آنجا خوب كار كرد تا دوباره آقای انصاری فرد او را به تیم ملی دعوت كرد و خیلی هم برای ما مفید بود.

چگونه به لاتزیو رفتی؟

بعد از بازی با تیم ملی ایتالیا، آقای نوكورینی، دومین مربی دنیا، اظهار داشت كه من این بازیكن را با خودم به ایتالیا می برم و تبعه ایتالیا می كنم تا در تیم ملی ایتالیا بازی كند. پس از بازگشت تیم ملی ایتالیا، ایشان با باشگاه لاتزیو صحبت كرد و از من دعوت شد تا به ایتالیا بروم.

لیگ ایتالیا چطور است؟

بهترین لیگ دنیا، بهترینهای دنیا در این لیگ هستند تمام بازیكنان برزیل، آرژانتین و... همه در ایتالیا حضور دارند، سطح مسابقات ایتالیا را هیچ كجای دنیا ندارد.

شرایط تو با باشگاه لاتزیو چگونه است؟

فوق العاده حرفه ای، اما وقتی به من رسید مشكل مالی پیدا كرد چون آقای كرانتی، مدیر این باشگاه با مشكلات زیادی مواجه شده است.

امكانات؟

عالی، آنها به پول ایران یك میلیارد تومان فقط برای فوتسال خود خرج كرده اند.

مطرح ترین تیم فوتسال؟

پراتو، این تیم فوق العاده است اما ما با آنها در دو بازی رفت و برگشت مساوی كردیم.

می دانم سؤال ضعیفی است اما بگو تفاوت لیگ ایران با ایتالیا چقدر است؟

از زمین تا آسمان، ما فقط 5 مربی داریم اما آنجا مهد فوتسال جهان است. ولی اكنون ما در قدم های اول هستیم و خیلی كار داریم تا به آنها برسیم.

اكنون مشكلی از بابت اضافه وزن نداری؟

نه، اما 3 سال است كه لب به برنج و ماكارونی نزده ام و شرایطم سخت شده است. استخوان درد دارم و كمی هم روی اعصابم تاثیر گذاشته است. 7-8 ساعت قبل از بازی فقط می خواهم تنها باشم و آقای انصاری فرد می گوید: وحید را تنها بگذارید.

حالا تو از لاتزیو اخراج شدی، نه!

من ایمیل باشگاه لاتزیو را به شما می دهم و خواهش می كنم آن را چاپ كنید تا همه بدانند.

وحید شمسایی كی بهترین بازیكن جهان می شود؟

من در سال اول جزو 41 بازیكن جهان بودم، سال دوم نهمین بازیكن جهان شدم و در این جام جهانی دنبال رتبه اول تا سوم هستم و اگر این عنوان را كسب نكنم فوتبال را كنار می گذارم و با دنیای قهرمانی خداحافظی خواهم كرد.

اما تو هنوز 27 سال بیشتر نداری؟

من اكنون با درد زیادی بازی می كنم و می خواهم این همه فشار جواب دهد فكر می كنم اكنون وقتش است تا جزو 3 بازیكن برتر جهان شوم.

فكر می كنی فكر درستی است؟

به هر حال تصمیمی است كه گرفته شد.

اما خیلی دشوار است؟

بله، خیلی دشوار است اما كار نشد، ندارد و احساس می كنم می توانم.

حرف خاصی داری؟

می خواهم توپ بهترین بازیكن آسیا را به آستان قدس رضوی اهدا و خودم را خادم امام هشتم كنم. امیدوارم آقا امام رضا(ع) مرا بپذیرند.