تبیان، دستیار زندگی
«شور زندگی» (Lust For Life) محصول سال 1956 آمریكا است كه در مدت زمان دوساعت و دو دقیقه به شیوه‌ی رنگی ساخته شده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسكار برای 12 دقیقه بازی «آنتونی كویین»

ون‌گوگ

به انگیزه‌ی پخش سینمایی «شور زندگی»

* رنگ‌هایی به زیبایی تابلوهای ون‌گوگ

* اسكار برای 12 دقیقه بازی «آنتونی كویین»

«شور زندگی» براساس كتابی به همین نام نوشته ایدوینگ استون ساخته شده است؛ كارگردانی این فیلم را وینسنت مینلی برعهده داشته كه كارگردانی را از دهه 1940 آغاز كرده و طی 30 سال حدود 40 فیلم ساخته است.

«شور زندگی» (Lust For Life) محصول سال 1956 آمریكا است كه در مدت زمان دوساعت و دو دقیقه به شیوه‌ی رنگی ساخته شده است.

** داستان فیلم

فیلم‌نامه‌ی «شور زندگی» را نورمن كوروین در ژانر بیوگرافی و درام به نگارش درآورده است.

داستان فیلم درباره زندگی نقاش شهیر هلندی وینسان ون‌گوگ است. وی نقاشی است كه از طرف برادر كوچكتر خود «تئو» برای یافتن حقوق مناسب برای تمركز روی نقاشی و بروز خلاقیت‌هایش به منطقه‌ای دور از شهر و روستایی فرستاده می‌شود. در آن‌جا اكثر مردم معدنچی یا كشاورز هستند. ون‌گوگ سعی می‌كند از پدیده‌های طبیعی پیرامون و زندگی اجتماعی ساكنان این منطقه نقاشی‌هایی را بیافریند تا بتواند در نمایشگاه پس از عرضه به فروش برساند. وی مدتی را در این روستا می‌گذراند و در كنار زندگی خانوادگی به نقاشی ادامه می‌دهد و به بیوه‌ای كه یك پسر به نام یان دارد علاقه‌مند می‌شود؛ این زن با وجود علاقه شدید به گوگ تمایلی به ازدواج ندارد. اما ون‌گوگ از شدت علاقه به "كای" موضوع را با خانواده‌اش مطرح می‌كند. آن‌ها هم تابع نظر دخترشان هستند.

** درباره‌ی فیلم

«شور زندگی» فیلمی درباره‌ی یك نقاش مشهور به نام ون‌گوگ است و این ویژگی به خوبی در اثر مینلی نیز تسری یافته است به نحوی كه بیننده به سرعت با تماشای فیلم به نبوغ كارگردان در به‌كارگیری رنگ پی می‌برد.

تمامی صحنه‌های فیلم «شور زندگی» مملو از رنگ‌های زیبا و خیره‌كننده‌ای است كه برگرفته از تركیب‌های رنگی مورد علاقه ون‌گوگ است.

همچنین رنگ‌های فیلم به شدت خالص هستند و به رنگ‌هایی كه ون‌گوگ در تابلوهایش به كار برده شباهت دارند.

ساخته مینلی بهانه به تصویركشیدن زندگی نقاش مشهور ون‌گوگ، راه‌های جدیدی برای بیان عقاید و احساسات را پیشنهاد می‌دهد؛ این ویژگی به همراه حضور بازیگرانی چون كریك داگلاس و آنتونی كوین، شور زندگی را به بهترین فیلم مینلی تبدیل كرده است.

** اكران در سینماها در حضور در جشنواره‌های جهان

سینمایی «شور زندگی» تاكنون در 6 كشور جهان اكران شده است. ساخت این فیلم از آگوست 1955 شروع شد و 5 ماه به طول انجامید.

«شور زندگی» در سال 1956 در سینماهای دو كشور آمریكا و سوئد به روی پرده رفت و یك‌سال بعد نیز در فنلاند، آلمان و دانمارك اكران شد.

این فیلم 24 نوامبر سال 2004 در سینماهای فرانسه به روی پرده رفت.

ساخته ونیسنت مینلی در سال 1957 در چهار بخش نامزد دریافت جایزه اسكار شد و در نهایت آنتونی كویین توانست اسكار بهترین بازیگر مرد نقش مكمل را از آن خود كند.

این فیلم با حضور در جایزه فیلم گلدن گلوب در چهار بخش كاندیدای دریافت جایزه شد و این‌بار داگلاس جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت كرد.

حضور در انجمن منتقدان فیلم نیویورك نیز داگلاس را برنده جایزه بهترین بازیگر مرد كرد.

** درباره‌ی كارگردان

ونیسنت مینلی 28 فوریه 1903 در شیكاگو آمریكا متولد شد و در طول حیات هنری‌اش توانست جایزه اسكار را از آن خود كد.

او علاوه بر دریافت جایزه اسكار بهترین كارگردانی 5 جایزه دیگر را نیز دریافت كرد و 16 بار نامزد دریافت جایزه شد.

مینلی فیلم‌سازی را از دهه 1940 آغاز كرد و پس از ساخت 22 فیلم، شور زندگی را كارگردانی كرد. او پس از شور زندگی 15 فیلم دیگر نیز ساخت كه آخرین فیلم او در سال 1976 با نام "نینا" به علام سینما معرفی شد.

وینسنت مینلی 25 ژولای 1986 و درحالی‌كه 83 سال سن داشت در كالیفرنیا درگذشت.

** ناگفته‌های فیلم

ـ كارگردان فیلم «شور زندگی» بخش‌هایی از زمین محل فیلم‌برداری را با اسپری زرد رنگ پوشانده بود تا به نقاشی‌های ون‌گوگ شباهت بیشتری پیدا كند.

ـ رنگ‌هایی كه برای صحنه به كار برده شده بودند، آن‌قدر كیفیت نداشتند كه برای مدتی طولانی به قوت خود باقی بمانند بر این اساس برخی تصاویر فیلم روشنایی خود را از دست داده بودند.

ـ در این فیلم آنتونی كویین تنها 12 دقیقه حضور داشت و برای همین مدت كوتاه جایزه اسكار دریافت كرد.

ـ بسیاری از لوكیشین‌هایی كه برای فیلم شور زندگی استفاده شده بود، مكان‌هایی واقعی بودند كه ون‌گوگ در زمان حیاتش در آن مكان‌ها حضور داشته است.

ـ بخش‌هایی از فیلم در محلی كه ون‌گوگ در آن زندگی می‌كرد و در همان‌جا مرد، فیلم‌برداری شده است.همچنین از آن‌جا كه كرك داگلاس موهای خود را شبیه موهای ون‌گوگ كوتاه كرده و ظاهر خود را بسیار شبیه به او كرده بود، بسیاری از مردم این منطقه گمان می‌كردند كه ون‌گوگ بار دیگر زنده شده و بازگشته است.

منبع : ایسنا