تبیان، دستیار زندگی
در آستانه‌ی اول اردیبهشت‌ماه، سال‌روز درگذشت محمدتقی ملك‌الشعرا بهار، محمد گلبن از تصمیمش برای انتشار «یادداشت‌های ادبی» این شاعر خبر داد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال‌روز درگذشت شاعر مرغ سحر

محمد گلبن

«یادداشت‌های ادبی» بهار به‌كوشش محمد گلبن كتاب می‌شود .

در آستانه‌ی اول اردیبهشت‌ماه، سال‌روز درگذشت محمدتقی ملك‌الشعرا بهار، محمد گلبن از تصمیمش برای انتشار «یادداشت‌های ادبی» این شاعر خبر داد.

گلبن كه تاكنون آثار زیادی را از نوشته‌های بهار و نیز درباره‌ی این شاعر گردآوری و منتشر كرده، معتقد است، مجموعه‌ی آثار او را در سه بخش به لحاظ انتشار می‌توان تقسیم‌بندی كرد؛ بخش اول، آثاری كه در زمان حیاتش منتشر شده، دوم آن‌چه بعد از درگذشتش چاپ شده‌ و سوم آثاری كه باید چاپ ‌شوند.

بر همین اساس، گلبن تصمیم دارد «یادداشت‌های ادبی» ملك‌الشعرا بهار را گردآوری كند. به گفته‌ی وی، این یادداشت‌ها شامل نوشته‌هایی است كه بهار بر آثاری همچون: دیوان خاقانی، فرخی سیستانی، «شاهنامه»‌ی فردوسی و برخی آثار دیگر نوشته، كه در حال جمع‌آوری آن‌ها برای انتشارشان در آینده است.

همچنین جلد چهارم از مجموعه‌ی «بهار و ادب فارسی» به‌كوشش گلبن از سوی نشر جمهوری اسلامی در دست چاپ است، كه مقاله‌های اجتماعی - سیاسی بهار را شامل می‌شود.

جلد دوم یادنامه‌ی ملك‌الشعرا بهار با نام «بلند‌آفتاب خراسان» به‌اهتمام وی هم برای چاپ آماده است كه از سوی نشر كتابفروشی رسانش منتشر خواهد شد.

این جلد شامل همه‌ی مقاله‌ها و شعرهایی است كه دیگران تا امروز درباره‌ی بهار نوشته‌اند.

«فردوسی‌نامه»‌ی بهار به‌كوشش گلبن هم احتمالا از سوی انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجدید چاپ می‌شود.

او با همكاری احمد شكیب‌آذر، جلد چهارم «فهرست توصیفی مقالات؛ یادنامه‌ها و جشن‌نامه‌ها» را نیز احتمالا تا چند روز دیگر از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر می‌كند. همچنین مجلد پنجم در سال جاری چاپ می‌شود.

از سوی دیگر، از آثار این پژوهشگر، به تازگی كتاب «تصویرگر بزرگ؛ زندگی و آثار اولین نقاش مطبوعات در ایران» (ابوتراب غفاری، برادر بزرگ كمال‌الملك) كه 314 تابلو به همراه شرح حال نقاش در آن عرضه شده، از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شده است.

جلد دوم و سوم مقاله‌های عباس خلیلی (پدر سیمین بهبهانی) با گردآوری گلبن نیز در دست چاپ است.

جلد دوم، خاطره‌ها و مقاله‌های متفرقه‌ی خلیلی و جلد سوم، مقاله‌های ادبی و تاریخی او را كه زمانی مدیر روزنامه‌ی اقدام بوده است، دربر می‌گیرد.

همچنین مجموعه‌ی مقاله‌های گلبن در سه مجلد با عنوان «از مشروطه تا حال» درباره‌ی مطبوعات ایران منتشر می‌شود. دو جلد این مجموعه، به گفته‌ی نویسنده، چند سال است كه منتظر مجوزند و جلد سوم از سوی نشر خجسته زودتر چاپ می‌شود.

محمد گلبن مجموعه‌ی شعرهایش را نیز برای انتشار جمع‌آوری كرده است.