تبیان، دستیار زندگی
اصول ساخت یک هلی کوپتر ساده آشنا شوید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روتوکوپتر ،هلی کوپتر کاغذی

روتوکوپتر ،هلی کوپتر کاغذی

وسایل لازم:

  • یک پرینت از الگوی روتوکوپتر
  • قیچی
  • مداد
  • گیره های کاغذ
  • مداد رنگی یا ماژیک
  • روزنامه
  • کاسه ی کوچک

این اسباب بازی کاغذی می تواند مانند یک هلی کوپتر کوچک در هوا بچرخند.

چه کار کنم؟

1. الگوی روتوکوپتر را پرینت کنید. اینجا را کلیک کنید تا بتوانید به صفحه ی الگو بروید. خطوط کامل را بریده وخطوط نقطه چین را تا کنید.

روتوکوپتر ،هلی کوپتر کاغذی

2. قسمت A را به طرف خودتان تا کنید و قسمت B را خلاف جهت خود تا کنید.

3. قسمت های C و D را تا کرده و روی هم قرار دهید.

روتوکوپتر ،هلی کوپتر کاغذی

4. قسمت پایین الگو را تا کرده و گیره ی کاغذی به آن بزنید.

روتوکوپتر ،هلی کوپتر کاغذی
  1. هلی کوپتر کاغذی تان را باگیره نگه دارید. آن را مانند یک توپ بیسبال پرتاب کنید تا آنجا که می توانید بالا و دور. هلی کوپتر به سمت زمین خواهد چرخید. شما می توانید این وسیله را از بالای یک صندلی یا یک پله پرتاب کنید. از بزرگتر خود اجازه بگیرید تا در صورت امکان هلی کوپتر را به بیرون از پنجره پرتاب کنید.
  2. در صورت تمایل می توانید پیش از تا کردن الگو آن را با مداد رنگی یا ماژیک رنگ آمیزی کنید. در این صورت موقع چرخش این رنگ ها با هم در می آمیزند.

هلی کوپتر نشانه گیر:

برای هر سه نفر هلی کوپتر درست کنید. با یک ماژیک روی یک تکه روزنامه دایره ای به شعاع   30cm بکشید. کاسه ی کوچکی را در مرکز دایره قرار دهید. دایره محدوده ی هدف و کاسه مرکز هدفاست. نوبت به نوبت هر کدام روی صندلی ایستاده و هلی کوپتر نشانه گیر خود را پرتاب کنید. در این مسابقه به هر کس که به مرکز هدف بزند 3 امتیاز، به کسی که در محدوده ی هدف بزند 2 امتیاز و اگر هلی کوپتر فقط به روزنامه برخورد کند 1 امتیاز داده می شود. البته شما می توانید هر قانونی را که می خواهید برای این مسابقه در نظر بگیرید.

عجب! این را نمی دانستم!

" ایگور سیکورسکی" (Igor Sikorsky) اولین کسی بود که توانست در اواخر دهه ی 30 قرن بیستم با موفقیت یک هلی کوپتر را طراحی کند. وی از ساختار هواپیمای یک باله ی چرخنده الهام گرفت که حدود 500 سال قبل توسط لئوناردوداوینچی Leonardo davinchi طراحی شده بود.

سایت هایی که می توانید به آنها مراجعه کنید:

آرشیو تاریخی ایگورسیکورسکی – تصاویر و اطلاعات بسیاری در مورد هلی کوپترها و کسی که آنها را برای اولین بار اختراع کرد.

موزه ی لئوناردوداوینچی – این گالری online تصاویر سایر اطلاعات را در مورد لئوناردوداوینچی به شما می دهد. بخش " بال چپ " این نمایشگاه تصاویر زیادی در رابطه با هلی کوپترها و سایر ماشین های پرواز ارائه داده است.

چه اتفاقی می افتد؟

چرا یک هلی کوپتر می چرخد؟

روتوکوپتر ،هلی کوپتر کاغذی

وقتی یک هلی کوپتر کاغذی را رها می کنید. هوا تیغه ی بال ها را به سمت بالا فشار می دهد و آنها را اندکی به سمت بالا خم می کند. وقتی هوا از بالا به روی لبه ها کج شده فشار می آورد، این رانش به یک فشار جانبی یا افقی تبدیل می شود. چرا این هلی کوپتر در هوا به کناره ها به حرکت در نمی آید؟ زیرا که در این الگو دو تیغه وجود دارد که به هر دو یک فشار مساوی اما در خلاف جهت هم وارد می شود. این دو رانش مخالف با هم کار می کنند و به این شکل اسباب بازی را می چرخانند.

این بار هلی کوپتر را رها کنید و ببینید که به هنگام پایین آمدن در چه جهتی می چرخد. آیا ساعتگرد است یا پادساعتگرد؟ اکنون تیغه ها را در خلاف جهت هم خم کنید. اگر تیغه ی A به سمت شما بوده و تیغه ی B در خلاف جهت، اکنون B را به سمت خود و A را در خلاف جهت آن خم کنید. حالا هلی کوپتر را رها کنید و ببینید در کدام جهت می چرخد؟

مترجم: بدری سید جلالی