تبیان، دستیار زندگی
حققان مركز پزشكی دانشگاه دوك در انگلیس می‌گویند با این كه تحقیقی در آمریكا نشان داده .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار دانشمندان درباره ارتباط ورزش با سرطان

محققان مركز پزشكی دانشگاه دوك در انگلیس می‌گویند با این كه تحقیقی در آمریكا نشان داده ورزش ممكن است باعث رشد تومورهای سرطان پروستات شود، آنها به بیماران توصیه می‌كنند از ورزش صرف نظر نكنند.

به گزارش رجانیوز به نقل از بی. بی.سی در تحقیقی كه اخیرا در آمریكا صورت گرفت تومورهای سرطان پروستات در موش‌های آزمایشگاهی كه روی چرخ ورزش گذاشته شده بودند، با دو برابر سرعت رشد كرده است.

محققان گفتند كه احتمالا سریع تر شدن جریان خون در بدن موش و در نتیجه بهبود خون رسانی به تومورها باعث شده كه تومور رشد سریع تری داشته باشد.

با این حال، محققان انگلیسی به بیماران گفتند به ورزش كردن ادامه دهند چون عدم تحرك باعث بروز امراض عمده می‌شود.

این محققان می‌گویند نتایج به دست آمده از آزمایشات در آمریكا ممكن است به كشف درمان‌های جدید برای سرطان پروستات منجر شود.

تیم محقق دانشگاه دوك در آزمایشی مستقل از تحقیقات در آمریكا، پنجاه تومور پروستات با منشاء انسانی را در موش‌های آزمایشی كاشتند و نیمی از موش‌ها را در قفس‌هایی كوچك نگهداری كردند (تا امكان ورزش نداشته باشند) و به نیمی دیگر این امكان را دادند كه روزانه به طور میانگین روی چرخ ورزش نیم مایل بدوند.

دكتر لی جونز، یكی از محققان گفت: تحقیق ما نیز نشان داد كه سرعت رشد سلول‌های سرطانی در میان موش‌های ورزشكار در مقایسه با موش‌های بی‌تحرك تقریبا دو برابر می‌شود.

اما او گفت كه ورزش ممكن است به درمان كمك كند چون باعث می‌شود خون رسانی و همراه آن مواد داروئی راحت تر به سلول‌های سرطانی برسد. اصولا خون رسانی به غدد سرطانی خوب نیست و مواد دارویی داخل خون به میزان كافی به تومورها نمی‌رسند.

دكتر استیون فریدلند، یكی دیگر از محققان دانشگاه دوك، گفت كه نباید فراموش كرد كه شرایط آزمایشگاهی با شرایط داخل بدن انسان تفاوت زیادی دارد و باید محتاطانه نتیجه این گونه آزمایش‌ها را تفسیر كرد.

او گفت: موش‌ها تحت درمان برای سرطان پروستات نبودند. تومورهایی كه در بدن آنها كاشته شده بود از نوع پیشرفته بود و بعد از آن هم به خاطر آزمایش، این تومورها به حال خود رها شدند. بیماران معمولا چنین شرایطی ندارند.