تبیان، دستیار زندگی
یلوگرم کشتی آزاد تمام شد رفتم کنار از فردای روزی  که کمیته فنی فدراسیون کشتی در مورد وضعیت وزن 84 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد تصمیم گرفت، امیررضاخادم دیگر تمریناتش را ادامه نداد و بدون خداحافظی اردوی تیم ملی را ترک کرد، ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت و گو با امیر رضا خادم، در مورد جنجال 84 کیلوگرم کشتی آزاد

تمام شد رفتم کنار

از فردای روزی  که کمیته فنی فدراسیون کشتی در مورد وضعیت وزن 84 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد تصمیم گرفت، امیررضاخادم دیگر تمریناتش را ادامه نداد و بدون خداحافظی اردوی تیم ملی را ترک کرد، بی آنکه به کسی بگوید چه چیزی در سر دارد. طبق تصمیم کمیته فنی او باید اول خرداد آینده، با چهار کشتی گیر دیگر به نام های مجید خدایی، پژمان درستکار، مصطفی یونسی نیا و فریدون قنبری مسابقه انتخابی انجام می داد. کمیته تصمیم گرفت محل مسابقه ها یکی از سالن های کشتی تهران باشد و این دقیقاًهمان خبری بود که خادم انتظار شنیدن آن را نداشت. همزمان با تصمیم کمیته فنی، مصطفی هاشمی طبا نامه ای به سازمان تربیت بدنی می نویسد و به آنها پیشنهاد می دهد که خادم را بدون مسابقه انتخابی به المپیک بفرستند. چنین درخواست غیر منطقی، واکنش های منفی زیادی به دنبال دارد و حالا خادم اقرار می کند که نتیجه آن در نهایت به ضرر او بود. او که بعد از اعلام نظر کمیته فنی، در مورد حضور در پنجمین المپیک زندگی اش مردد شده، به دنبال موضع گیری هاشمی طبا و واکنش هایی که به این موضوع گیری می شود، مطمئن می شود که دیگر نباید به المپیک فکر کند. خادم تصمیم گرفته المپیک را فراموش کند و این آخرین چیزی بود که ما از او شنیدیم، گرچه ابتدا نمی خواست چیزی بگوید.

چند روز است اردو نمی روید؟

■ به هر حال بعد از جریانات اخیر می خواهم زیاد صحبت نکنم. بعد از کمیته فنی، اردو هم نرفتم. فعلاً نمی خواهم عکس العملی نشان بدهم.

مگر اتفاقی افتاده است؟

■ یکسری خودشان هر طور خواستند بریدند و دوختند. شرایط از روال عادی خارج شد. همه چیز را شخصی کردند در حالی که این قضیه برای من شخصی نبود.

شما گفته بودید خدایی و درستکار به شما بی احترامی کرده اند. آنها گفته بودند آقای خادم اگر می خواهد به المپیک برود باید ما را شکست دهد بعد برود المپیک. فکر نمی کنم این بی احترامی باشد.

■ همین نبود. گفته بودند دو تا کشتی گرفتن که هنر نیست... نماینده مردم که نباید حق مردم را پایمال کند... دوره قبل چه کار کرد که این دفعه می خواهد برود ... این حرف ها خیلی برای من گران تمام شد. من که نمی خواستم بدون کشتی انتخابی به المپیک بروم.

یعنی از نامه آقای هاشمی طبا هم خبر نداشتید؟

■ اصلاً در جریان نبودم. ساعت 6 بعدازظهر رادیو پیام روشن بود، دیدم چنین مسأله یی مطرح شد. من خودم اصلاً خبر نداشتم.

با این وجود لابد قبول دارید که نامه ایشان به شما لطمه زد؟

■ صددرصد لطمه زد. قول و قرارهایی که ما از قبل داشتیم این بود که باهر کسی که مدعی است. خارج از کشور مسابقه بدهم. همه چیزهماهنگ شده بود.

قول و قرار شما با چه کسی بود؟

■ با آقای برزگر و آقای طالقانی ،خود آقای طالقانی گفت برای کشتی افت دارد شما در ایران بروید روی تشک بهتر است خارج کشور باشد که جلوی تماشاگران مسأله یی پیش نیاید. آقای برزگر هم همین را قبول کردند.

چه مسأله یی ممکن بود پیش بیاید؟

■ بالاخره شرایط جدید من با گذشته فرق می کند. من الان نماینده مجلس هستم و موظفم چهره حقوقی ام را حفظ کنم. زمانی که تصمیم گرفتم کشتی بگیرم، از مجلس به من توصیه شده بود که این کار را نکنم، ولی من توجیه کرده بودم که این پنجمین المپیک زندگی ام است و آنها قبول کرده بودند.

پیشنهاد خارج از کشور برای چه بود؟

■ که فشارها کمتر باشد. دفعه اول نبود که مسابقه انتخابی خارج از کشور برگزار می شد. خود من [در دوره ریاست در فدراسیون کشتی] چند بار برای عباس جدیدی، خارج از کشور مسابقه گذاشته بودم. قبل از من این کارها را کرده بودند. من گفتم خارج از کشور باشد، در محیطی بی طرف که تبعاتش کمتر باشد و گرنه ورزش برد و باخت دارد.

این نکته جالبی است که آقای طالقانی و برزگر به شما قول داده اند مسابقه خارج از کشور باشد. خبرش قبل از این هیچ جا نبود.

■ من بر اساس قول آنها اعلام آمادگی کردم و گرنه در طول این یک سال و نیم گذشته این کار را می کردم. برای همین تعجب کردم وقتی کمیته فنی آن تصمیم را گرفت البته باز هم داشتم فکر می کردم که چطور می توانم با این تصمیم کنار بیایم. ولی وقتی آقای برزگر می گوید خادم گفته من داخل کشور کشتی نمی گیرم، آدم می ماند چه کار کند بعد هم حرف های آقای هاشمی طبا قوز بالا قوز شد .واکنش هایی که شد واقعاً برای من توهین بود. جوی که درست شد، همانی نبود که من انتظارش را داشتم. جمع بندی این شد که من نیایم.

ظاهراً شما به طرح بحث قانونمندی از طرف فدراسیون هم اعتراض داشتید.

■ من به قانونمندی اعتراض ندارم. می گویم چرا از روزی که من تمریناتم را شروع کردم این بحث شروع شد و چرا فقط برای من گفتند کشتی گیر باید در مسابقه انتخابی شرکت کند؟ اگر این قانون است چرا آقای دبیر، حیدری، رضایی، حاجی زاده و بقیه را شامل نمی شود؟ لطف کنند قانون را بیاورند تا افکار عمومی ببیند. نمی شود فقط برای یک نفر باشد و بقیه در چارچوب آن قرار نگیرند.

شما هم مسابقه انتخابی قبلی را شرکت نکرده بودید، جام تختی هم همین طور ولی اجازه دادند در انتخاب ی مرحله آخر شرکت کنید.

■ الان دقیقاً جوری شده، که همین اجازه شرکت در مسابقه انتخابی شده ارفاق به من. چرا برای بقیه این طور نیست؟ این یعنی توهین به من.

آقای خادم به هر حال ممکن بود شما بیایید در انتخابی شرکت کنید، برنده هم باشید. فکر نمی کنید زود تصمیم گرفته اید.

■ امروز دیگر برنده شدن من ارزش ندارد. مسایل کاملاً شخصی شد در حالی که تمایل من شخصی نبود. یک جورهایی لوث شد. من در المپیک شانس زیادی برای مدال نداشتم ولی حالا حتی اگر مدال هم بگیرم، اهمیتی ندارد می گویند به خاطر خودش بوده. من می خواستم افتخار کسب کنم، نمی خواستم افتخار تحمیل کنم.