تبیان، دستیار زندگی
مجید مجیدی كارگردانان سینما و رضا میركریمی كارگردان و مدیرعامل خانه‌ی سینما با ارسال‌ یادداشتهای جداگانه خواستار فراهم شدن شرایط مجدد انتشار دو مجله‌ی «دنیای تصویر» و «هفت» شدند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش برای بازگشایی دو مجله سینمایی

مجید مجیدی

مجیدی: این‌ها نشریاتی نیستند که به‌راحتی وبه سادگی بتوان حذف‌شان کرد

مجید مجیدی كارگردانان سینما و رضا میركریمی كارگردان و مدیرعامل خانه‌ی سینما با ارسال‌ یادداشتهای جداگانه خواستار فراهم شدن شرایط مجدد انتشار دو مجله‌ی «دنیای تصویر» و «هفت» شدند. مجید مجیدی کارگردان سینما باارسال یادداشتی از مسئولان خواست تا شرایط انتشار مجدد نشریات «دنیای تصویر» و «هفت» را فراهم کنند. مجیدی دراین یادداشت آورده است: «معتقدم که مسئولان باید سعه‌ی صدر بیشتری در برخورد با مطبوعات داشت باشند، چون این نشریات نشریاتی نیستند که بتوان به‌راحتی وبه سادگی آنها را حذف کرد.»

او تاكید كرد: «حذفی برخورد کردن در شان مسائل هنری نیست و با نگاههای سیاسی و ژورنالیستی نباید با مسائل هنری برخورد کرد. هیات نظارت بر مطبوعات می‌تواند با صبوری و سعه صدر بیشتری شرایط انتشار نشریات هفت ودنیای تصویر را فراهم کنند و درعین حال نقش ارشادی پررنگ‌تری داشته باشد.» این كارگردان سینما با اشاره به تلاشهای علی معلم و احمد طالبی‌نژاد در رشد و توسعه سینمای ایران از طریق نشریات خود تاکید کرد: «نقش وسهم افرادی چون معلم و طالبی‌نژاد در موفقیتهای سینمای ایران غیرقابل کتمان است. قطعا سعه‌ صدر هیات منصفه‌ی مطبوعات در قبال این دو نشریه وزین سینمایی، تاثیرات بی‌شماری خواهد داشت.»

انتظامی

بنا بر این گزارش، در نمابر دیگری، خانه سینما خواستار نگاه ارشادی و توام با سعه‌ صدر هیات نظارت بر مطبوعات با نشریات «دنیای تصویر» و «هفت» شد. خانه سینما طی نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و اعضای هیات نظارت بر مطبوعات خواستار برخورد ارشادی و توام با سعه صدر با نشریات تخصصی «دنیای تصویر» و «هفت» گردید. مدیرعامل خانه سینما در این زمینه افزود: «از ابتدای اعلام خبر لغو امتیاز این دو نشریه، اهالی سینما صنوف و هیات مدیره خانه سینما، رایزنی‌های مستمری در جهت رفع سوتفاهمات و زمینه‌سازی جهت تجدید نظر در رای صادره را با مسئولین ذیربط آغاز کرده‌اند که با قول مساعد مقام محترم وزارت و برخی از اعضای محترم هیات نظارت، امید به حل مساله می‌رود.» سید رضامیرکریمی آورده است: «سینمای امروز میهن‌مان بیش از هر زمان دیگری نیاز مبرم به منابع و رسانه‌های پشتیبانی چون کتاب ونشریات تخصصی دارد وگسترش و بهبود فرهنگ نقد مطالعه و ارتقای فرهنگ نوشتاری، شرط لازم باوری و گسترش دانش سینمای نوین میهن اسلامی‌مان می‌باشد.» او همچنین گفت: «نشریات تخصصی برخلاف نشریات خبری برای دست‌یابی به جایگاه مناسبی در میان مخاطبین، مسیر پر فراز و نشیب و پرهزینه‌ای را طی می‌کند و در طول سالیان شاهد طلوع و غروب بسیاری از این نشریات بودیم که شمارگان انتشارشان هرگز دو رقمی نشد.» او معتقد است: «دارایی سینمای ایران در حوزه نشریات تخصصی با سابقه و دارای جایگاه علمی مناسب در میان مخاطبین، اندک است و دراین زمینه مانند بسیاری از مولفه‌های سخت افزاری ونرم افزاری دیگر فقیر هستیم.

خانه سینما به نمایندگی از جامعه اصناف سینمای ایران ضمن تاکید بر وظیفه مهم هیات نظارت بر مطبوعات برحراست و حمایت از اخلاق و شئون مطبوعاتی، از اعضای محترم این هیات تقاضا دارد تا با استناد به نقش ارشادی و حمایتی خود از حوزه فرهنگ ،جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از معتمدین سینمای کشور تشکیل داده و ضمن رسیدگی مجدد به موضوع زمینه رفع سوتفاهمات موجود را به عمل آورد تا انشاالله در آینده‌ای نزدیک نه تنها شاهد انتشار مجدد این دو نشریه پرسابقه و وزین سینمایی باشیم بلکه فضای مساعدی برای اهتمام مولفین و منتقدین در انتشار نشریات تخصصی جدید در حوزه فرهنگ پدید آید. »