تبیان، دستیار زندگی
بازگشت سینما آزادی به ناوگان سینمایی كشور را می‌توان خوشایندترین اتفاق، در حوزه سینما در یك سال اخیر دانست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت تماشا در سالن‌های استاندارد

سینما آزادی

بازگشت سینما آزادی به ناوگان سینمایی كشور را می‌توان خوشایندترین اتفاق، در حوزه سینما در یك سال اخیر دانست.

در شرایطی كه بحران اقتصادی وكاهش مخاطبان، جدی‌ترین مشكل سینمای ایران در سال‌های اخیر بوده، در همین مدت كوتاه می‌توان شاهد تاثیر بسزای سینما آزادی در جذب تماشاگر بود، سینمایی كه اهمیتش صرفا در كاركرد نوستالژیك آن خلاصه نمی‌شود و امروز با 5 سالن مجهز و مدرن و با بهترین كیفیت صدا و تصویر، میزبان تماشاگران است.

در اكران نوروزی امسال، سهم سینما آزادی از مجموعه فروش فیلم‌های ایرانی نزدیك به 10 درصد است كه رقم فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. جواد طوسی معتقد است استقبال مردم از سینما آزادی نشان می‌دهد كه مردم به سرویس دهی مناسب فرهنگی پاسخ مثبت می‌دهند.

این مسئله كه سینماهای ما برای مخاطب متكثر كافی نیست واقعیتی غیرقابل انكار است. ظرفیت محدود سالن‌های ما جوابگوی تعداد مخاطب ما نیست. زمانی سینماهای لاله‌زار مشتری زیادی داشت و آن منطقه نوستالژیك بود، سینماها شلوغ بود و از طبقات مختلف برای تماشای فیلم‌ها به آنجا می‌رفتند اما حالا شرایط به شكل دیگری است.

اگر از سینما كریستال به‌عنوان یك نشانه قدیمی و نوستالژیك نام ببریم امروزه می‌‌بینیم كه این سینما دیگر مخاطب ندارد.

براساس شرایط جغرافیایی باید سینماها را رونق بدهیم. در این میان سینما آزادی و  سینمای پارك  ملت كه قرار است در آینده‌ای نزدیك تاسیس شود، بخشی از این مهم است.

مكمل این استقبال این است كه ما برای این سینماها شرایط مناسب اكران را هم در نظر بگیریم. فیلم‌ها باید از جذابیت و استحكام و نشانه‌های حرفه‌ای برخوردار باشند. قصه فیلم باید جذاب باشد تا مخاطب را از طیف‌های مختلف جذب كند اما متأسفانه قطعا این اتفاق نمی‌افتد.

ما نمی‌توانیم استقبال فعلی از سینما آزادی را ملاك قرار دهیم. جامعه ما نیازمند یك سیاستگذاری راهبردی و تاكتیكی است.

به اعتقاد این منتقد سینما، سینمای ایران اگر خنثی و سترون باشد، حتی سینما آزادی هم نمی‌تواند صف‌های آن را انبوه و مستمر كند.

او می‌گوید: برای یك طیفی از مخاطبین، سینما آزادی جنبه نوستالژیك دارد ولی این مسئله نمی‌تواند تا ابدالدهر امتداد یابد. باید برای مخاطب شخصیت قائل شویم و كیفیت نمایش را بالا ببریم، فیلم را با صدای خوب عرضه كنیم؛ اینها همه در جذب مخاطب تاثیرگذار است.

فیلم‌های مناسب باید برای نمایش در این سینما انتخاب شود تا زمینه تاثیر‌گذاری را براساس شرایط و مخاطب‌شناسی روز ایجاد كند. سیاست ساخت و ساز و سالن‌سازی نیز باید به‌طور جدی ادامه پیدا كند و مشمول مرور زمان نشود.

در حال حاضر در مناطقی همچون شرق و غرب تهران مشكل كمبود سالن داریم. در كنار این مسئله دستور كار اصلی ما تولید فیلم مناسب است كه برای این كار لازم است از علم مخاطب‌شناسی سررشته داشته باشیم. باید بدانیم چه فیلمی در جنوب شهر مخاطب دارد و چه فیلمی در شمال شهر فروش خوبی دارد.

همیشه مخاطب را توده مردم تشكیل می‌دهند كه می‌خواهند قصه ساده و سرراست و بدون تكلف ببینند، باید در سقف تولید سالانه جایگاهی برای اینگونه فیلم‌ها در نظر بگیریم. باید به مردم انگیزه بدهیم نه اینكه آنها را با اعمال شاقه جذب كنیم.

امروزه دیگر سینما جذابیت كلاسیكش را از دست داده است. در دهه 40 همه شوق فیلم دیدن داشتند، این اشتیاق امروزه از بین رفته است، چون مردم ما دچار روزمرگی شده‌اند.

پس دست‌اندركاران باید تمهیداتی در نظر بگیرند تا سینما در سبد فرهنگی طیف‌های مختلف جایگاهی داشته باشد. در وهله اول، سینما، خوراك جذاب می‌خواهد.

سینما آزادی پیشی می‌گیرد

ایرج تقی‌پور، تهیه‌كننده تاثیر سینما آزادی در چرخه اكران را بسیار مثبت و مؤثر دانسته و می‌گوید: بهتر است به اطراف خودمان جدی‌تر نگاه كنیم.

امروزه سیستم تولید و نمایش فیلم در دنیا تغییراتی كرده است و بر همین مبنا، رفتار و سلیقه مردم نیز در مورد سینما رفتن دستخوش تغییراتی شده است. امروزه در همه دنیا مولتی پلكس‌ها و مجتمع‌های سینمایی، جای سینماهای معمولی قدیم را گرفته‌اند.

ما در ساخت سینماهای جدید باید این ذائقه جدید را هم در نظر بگیریم. سینما آزادی نشان می‌دهد كه راهی كه آغاز كرده‌ایم مثبت است و نتایج خوبی دربردارد.

در گذشته 8 تا10 درصد كل فروش سینماهای ما، مربوط به سینما فرهنگ بود. چون این سینما بازسازی شده بود و علاوه بر فضای خوب داخلی، مدیریت خوبی نیز دارد.

امیدوارم در مورد سینما آزادی همین اتفاق بیفتد. حتی به احتمال قوی سینما آزادی از سینما فرهنگ پیشی خواهد گرفت. اگر  در تهران و در كل كشور به همین صورت سینما‌سازی صورت بگیرد، قطعا این اقدام تاثیر بسیار مثبتی در درآمدزایی سینما خواهد داشت.

افزایش رغبت تماشاگر

سید جمال ساداتیان تهیه‌كننده نیز معتقد است مردم دوست دارند فیلم خوب را در سینمای خوب ببینند و این اتفاق می‌تواند در سینما آزادی رخ دهد.

او می‌گوید: فیلم خوب و سینمای خوب، بسیار مورد توجه مردم است. گاهی فیلم‌های خوب ساخته می‌شود ولی به خاطر پایین بودن كیفیت سالن‌های نمایش، مردم از آنها استقبال نمی‌كنند.

به‌عنوان مثال در حال حاضر برای فیلم «دایره زنگی» بیش از 20 سالن در اختیار ماست، ولی عملا تعداد سینماهایی كه از نظر كیفیت قابل‌قبولند، حتی به اندازه انگشتان یك دست نیست.

مردم ما رغبتی به حضور در سینماهای بی‌كیفیت ندارند. ولی این روزها مردم به تماشای سینما آزادی می‌روند و در آن فیلم‌ها را با كیفیت صدا و تصویر بسیار خوب می‌بینند.شاید بعد از مدت‌ها این اتفاق تكرار شده كه مردم برای فیلم دیدن به سینما آزادی هجوم می‌برند.

به اعتقاد این تهیه‌كننده مردم دوست دارند در سینماهای خوب فیلم خوب ببینند. او می‌گوید: امروزه در اریكه ایرانیان هم این اتفاق می‌افتد.

كیفیت خوب سالن‌های نمایش به‌خودی خود، در جذب مشتری مؤثر است. تصویر خوب، سالن راحت و امكانات كامل؛ اینها برای تماشای یك فیلم می‌تواند كافی باشد.

پایه‌گذار تغییر در دیگر سینماها

 همایون اسعدیان، كارگردان سینما بدعت سینما آزادی در نصب بیلبورد و پخش تیزر فیلم‌های اكران شده در این سینما را یكی از نقاط قوت این سینما در قیاس با سینماهای دیگر دانسته و می‌گوید: بیلبورد دیجیتال و پخش تیزرها باعث می‌شود مخاطب بیشتری به سینما جذب شود.

خوب است سینماهای دیگر نیز این كار را بكنند، این قبیل ابداعات باعث بازگشت رونق به سینمای ما می‌شود. سینماهایی مثل آزادی باعث داغ شدن جو اكران فیلم می‌شوند و همین مسئله به‌خودی خود موجب افزایش فروش در مجموعه سینماها می‌شود.

به اعتقاد رئیس شورای صنفی نمایش هیچ كس تصور نمی‌كرد سینما آزادی از روز اول افتتاح، با استقبالی این‌چنین مواجه شود، او می‌گوید: استقبال از سینما آزادی با همه كمبودهایی كه هنوز از نظر پاركینگ و... دارد، بی‌‌نظیر است. سینما آزادی می‌تواند پایه‌گذار ایجاد تغییرات در سینماهای دیگر باشد.

یك جاذبه شهری

فرهاد توحیدی، فیلم‌نامه‌نویس، سینما آزادی را سینمایی می‌داند كه نوستالژی چند نسل را به همراه دارد. او در مورد تأثیرات مثبت این سینما در چرخه اكران می‌گوید: صرف راه‌اندازی این سینما یعنی ایجاد جاذبه.

افتتاح سالن‌های استاندارد می‌تواند توقعات تماشاگر را از سالن  و  نسبت به فضا و حال و هوای درونی سینما و ارتباطی كه محیط سینما با مخاطب برقرار می‌كند برآورده كند.

آزادی صرف نظر از فیلم‌هایی كه در آن اكران می‌شود، یكی از جاذبه‌های شهر تهران است و می‌تواند باعث جذب تماشاگر شود. من در طول تعطیلات سال نو، عمدا از مقابل سینما می‌گذشتم و همیشه آن را شلوغ دیدم، مشتری این سینما برای فیلم دیدن اشتیاق دارد.

منبع : همشهری