تبیان، دستیار زندگی
ت مربیگری 6 تن از مربیان لیگ برتر صادر نمی‌شود مدرك مربیگری علی پروین باطل می‌شود معینی رییس كمیته آموزش فدراسیون فوتبال طفت: متاسفانه پیش نیاز ضرورت حرفه‌ای‌گرایی هیچ گاه به شكل امروزی مطرح نشده و مربیان نیز به فكر طی درجات ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار رییس كمیته آموزش فدراسیون فوتبال:

كارت مربیگری 6 تن از مربیان لیگ برتر صادر نمی‌شود

مدرك مربیگری علی پروین باطل می‌شود

معینی رییس كمیته آموزش فدراسیون فوتبال طفت: متاسفانه پیش نیاز ضرورت حرفه‌ای‌گرایی هیچ گاه به شكل امروزی مطرح نشده و مربیان نیز به فكر طی درجات عالی و رسیدن به حرفه‌ای‌گری نبوده‌اند. در واقع فوتبال حرفه‌ای در كشورمان گام‌های اولیه را برداشته و با توجه به رویكرد فوتبال از سنت به علم، مسوولان این كمیته نیز در تلاشند مسایل نوین فوتبال علمی را گسترش داده و مربیان را به طی مراحل حرفه‌ای ترغیب كنند. خوشبختانه مربیانی كه در چند سال اخیر خواستار حضور در كلاس‌های مربی‌گری شده‌اند، از سواد نسبتا خوبی برخوردارند و به زبان لاتین تسلط

دارند.

شرایط سخت‌ كنفدراسیون آسیا

یكی از فاكتورهای اصلی دریافت مدارك مربی‌گری تسلط به زبان انگلیسی است. در حال حاضر مربی‌گری حرفه‌ای شرایط خاصی دارد و یك مربی حرفه‌ای باید در تیم ملی سابق بازی كرده باشد و یا در سطح عالی در فوتبال حضور داشته باشد و مورد تایید كمیته‌ی آموزش فدراسیون باشد. در غیر این صورت باید از نظر سابقه‌ی بازی از بازیكنان درجه‌ی یك و زیر 45 سال باشد، از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار بوده و توانایی حضور در كارهای عملی و تئوری را داشته، همچنین دوره‌های مربی‌گری را تا مرحله‌ی (1)گذرانده و در جریان كار با یكی از باشگاه‌ها و یا رده‌های ملی باشد، داوطلب دریافت مدرك مربی‌گری حرفه‌ای باید از سواد دانشگاهی (روانشناسی، آناتومی، فیزیولوژی، تغذیه و آمادگی جسمانی) برخوردار و قادر به نوشتن پایان نامه‌اش به زبان لاتین باشد.

ایران در سال 2005 میزبان دوره‌ی حرفه‌ای

كشورمان در سال آینده میزبان دوره‌ی مربی‌گری حرفه‌ای فیفا خواهد بود كه فرصت خوبی برای شركت مربیان داخلی در این دوره‌ها است. شاید واجدین این شرایط كمتر از سه نفر باشند اما حضور مربیان خوبی از كشورهای اروپایی و آسیایی، كیفیت این كلاس را افزایش می‌دهد. مرحله‌ی تئوری این دوره به مدت 15 روز در ایران و مرحله‌ی عملی آن نیز به مدت یك ماه در یكی از كشورهای اروپایی برگزار می شود كه به بررسی وضعیت تیم‌های فوتبال و باشگاه‌های اروپایی می‌پردازد. مسوولان فوتبال كشورمان باید زودتر از این‌ها به فكر فوتبال مدرن می‌افتادند، به ویژه در زمینه‌ی مربی‌گری، چرا كه به علت اقدام دیر هنگام فدراسیون، آموزش مربی‌گری از چهار سال پیش شكل گرفته، البته در مقایسه با سایر كشورهای آسیایی در مرحله‌ی خوبی قرار گرفته‌ایم. با انتقال هر چه بیشتر اطلاعات مربی‌گری حرفه‌ای، به راه طولانی رسیدن تا حد حرفه‌ای پی خواهیم برد.

مربیان سنتی، نمی‌توانند جوابگوی نیازهای امروز تیم‌ها باشند و مطبوعات نیز كه نقش بسزایی در اطلاع رسانی ایفا می‌كنند نیز با عملكرد كلیشه‌ای به جای حمایت از مربیان حرفه‌ای جوان كه احتمالا در آغاز راه با شكست‌های مقطعی روبرو می‌شوند آنها را تحت فشار قرار می‌دهند، دریغ از اینكه فوتبال ما ناگزیر به طی كردن این راه است، چرا كه مربی سنتی جوابگوی نیازها نیست و ممكن است تنها در مقطعی موفق باشد اما اگر از حمایت مربیان حرفه‌ای جوان و تحصیل كرده غافل شویم از كاروان حرفه‌ای فوتبال عقب‌تر خواهیم بود. معتقدم كه مربیان علمی كه دارای گواهینامه‌ی حرفه‌ای شوند، فوتبال ما را متحول خواهند ساخت.

كارت مربی‌گری صادر نمی‌شود

جریمه یا تنبیهی برای مربیانی كه در كلاس‌ها و یا دوره‌ها شركت نمی‌كنند، نداریم، در سال 82 آیین نامه‌ای تدوین شد و به مربیانی كه هدایت تیم‌های لیگ برتر را بر عهده دارند، تا آغاز فصل جدید فرصت داده شد تا مربیانی كه دارای گواهینامه‌ی آهستند با شركت در دوره‌های فشرده مدرك این مربی‌گری را دریافت كنند. مطمئنا در صورتی كه این مربیان در دوره‌ها شركت نكنند كارتی به عنوان سرمربی برای آنها صادر نخواهد شد، مربیان لیگ برتر باید بدانند گذراندن این دوره‌ها اجباری و الزامی است و امسال آخرین فرصت برای آنها بود. فرهاد كاظمی سرمربی سپاهان، غلام حسین پیروانی سرمربی فجر سپاسی شیراز، احمدزاده سرمربی برق شیراز، ناصر حجازی سرمربی سابق استقلال اهواز، امیر قلعه نویی سرمربی استقلال تهران، فیروز كریمی سرمربی ابومسلم خراسان، مرفاوی مربی استقلال، علی پروین مدیر تیم آذربایجان و چند تن از مربیان دیگر باید هر چه سریع‌تر برای اخذ این مدارك اقدام كنند. به طور مثال علی پروین یكی از مربیان خوبی است كه از درك بالای فوتبال برخوردار است اما مدرك مربی‌گری ندارد. همچنین در سال 80، كلاسی تخصصی مدیریت فوتبال برای مدیران باشگاه‌ها تشكیل شد كه تنها هشت تن از مدیران باشگاه‌ها در آن شركت كردند. عدم استقبال مربیان و مسوولان باشگاه‌ها از كلاس‌های آموزشی به معضل اصلی كمیته‌ تبدیل شده است. این در حالی است كه افزایش دانش و اطلاعات بازیكنان فراتر از مربیان است و شاید كوچ در سر تمرین به موضوعی اشاره كند كه از نظر بازیكن غلط باشد، احتمالا بازیكن پشت سر وی اهمیتی از نظر فنی برای مربی قائل نخواهد شد و این مشكلی است كه اكثر تیم‌های داخلی با آن مواجهند. البته مربیان حال حاضر لیگ كلاس‌ها و دوره‌هایی را گذرانده‌اند كه قابل تطبیق با دوره‌های فعلی است و با این فرصت كم نمی‌توان سخت‌گیری در این مورد انجام داد به ویژه اینكه از سوی مطبوعات نیز حمایت چندانی از این كمیته انجام نمی‌شود.

. مربیان به استانداردهای مربیگری بهایی نمی‌دهند

متاسفانه برخی از كوچ‌های كشورمان حتی تز و گزارش كار را نمی‌شناسند و از اصول آن بی‌خبرند. این مشكلات به علت این است كه ما بهایی به استاندارد مربیگری نداده‌ایم. سیستماتیك شدن كار فدراسیون كار جدیدی است كه در سال‌های قبل اهمیت كمتری به آن داده‌اند.