تبیان، دستیار زندگی
بوی بد دهان، از آن مشكلاتی است كه گاه ممكن است علت خطرناكی نداشته باشد، اما می‌تواند آن چنان باعث آزار انسان بشود كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه جدید برای رفع بوی‌ دهان

بوی بد دهان

بوی بد دهان، از آن مشكلاتی است كه گاه ممكن است علت خطرناكی نداشته باشد، اما می‌تواند آن چنان باعث آزار انسان بشود كه روابط اجتماعی او را مختل كند و حتی باعث گوشه‌نشینی و انزوای او شود.

تازه‌ترین مطالعات نشان داده است كه می‌توان این مشكل را با راه‌حل‌ ساده‌ای از بین برد.

به گزارش رویترز، مطالعه‌ای كه یك دانشجوی دندان پزشكی دانشگاه ایالتی نیویورك آن را انجام داده نشان می‌دهد كه روزی 2 بار مسواك زدن با استفاده از خمیردندان‌های آنتی‌باكتریال و همچنین تمیز كردن سطح زبان، می‌تواند تا حد زیادی این حالت ناخوشایند را از بین ببرد. البته بوی بدن دهان، علل گوناگونی دارد كه برخی از آنها قابل رفع هستند؛ مانند پوسیدگی دندان‌ها ، ترشح پشت حلق به‌ دلیل عفونت سینوس‌ها و یا عفونت در سایر اجزای دهان.

اما گاهی اوقات هیچ دلیلی برای این بوی ناراحت‌كننده وجود ندارد و مسواك زدن و استفاده از خوشبوكننده‌های دهانی تنها راه حل موقت این مشكل هستند.

یكی از علل شناخته‌شده بوی بد دهان، تجمع برخی انواع باكتری‌هاست كه حتی بدون ایجاد عفونت، با تولید تركیبات گوگرددار، می‌توانند بویی شبیه به تعفن را در دهان ایجاد كنند. این بو، با مسواك، خمیردندان یا دهان‌شویه‌های معمول از بین نمی‌رود.

اما این مطالعه، تأثیر نوعی خمیردندان خاص را‌ روی میزان تجمع این باكتری‌ها بررسی كرده است.

این خمیر دندان ، حاوی تركیبی آنتی‌باكتریال، موسوم به "تریكلوسان" است و ارزیابی‌ها حاكی از آن است كه می‌تواند با باكتری‌های مولد بوی بد دهان نیز مبارزه كند. تمیز كردن سطح زبان نیز از جمله اجزای این روش پیشنهادی بوده است.

این محققان، مقدار 20 نوع باكتری مختلف مؤثر در تولید این گونه مواد بدبو را در هوای بازدم افرادی كه از بوی بد دهان‌شان شكایت داشتند، دو بار اندازه‌گیری كردند؛ یك بار قبل و بار دوم بعد از یك دوره 24 روزه ی استفاده از این روش.

نتایج نشان داد میزان باكتری‌ها تا یك‌ چهارم كاهش پیدا كرده و خود افراد هم احساس می‌كردند بوی دهان‌شان به طرز محسوسی كم یا رفع شده است.

"تریكلوسان"، ماده‌ای است با خواص ضد باكتری كه البته در همه خمیردندان‌ها وجود ندارد. این ماده در تركیبات برخی شوینده‌ها، صابون‌ها، خوشبوكننده‌ها و همچنین داروهای ضد آكنه به كار می‌رود.

در این مطالعه، از مارك خاصی از خمیر دندان استفاده شده كه البته شركت تولیدكننده آن، حامی مالی طرح تحقیقاتی بوده است. اما نتایج مطالعه، در نشست سالانه انجمن تحقیقات دندان پزشكی، در جمع صاحب‌نظران این رشته تخصصی ارائه شد.

تخمین زده می‌شود كه حدود 25 درصد از تمام بزرگسالان از بوی بد دهان‌شان رنج می‌برند.

این میزان در افراد سالمند، بسیار بیشتر است و برخی آمارها حاكی از آن است كه حدود 50 درصد از تمام سالمندان، دهان بدبویی دارند كه احتمالا به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی آنهاست كه به انواع باكتری‌ها، اجازه و فرصت رشد بیشتر و تجمع در فضای دهانی را می‌دهد.

*مطالب مرتبط:

میكروب ها و بوی بد دهان

علت بوی بد دهان چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.