تبیان، دستیار زندگی
برقراری ثبات در عراق بدون کمک ایران ممکن نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برقراری ثبات در عراق بدون کمک ایران ممکن نیست

باراک اوباما

" باراک اوباما" یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شب گذشته با طرح درخواست خود مبنی بر گفتگوی واشنگتن با تهران درباره عراق، برقراری امنیت در این کشور جنگ زده را بدون کمک ایران غیرممکن دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما گفت : بهترین چیزی که ممکن است هم اکنون آمریکا بتواند در عراق به دست آورد،" یک وضعیت آشفته و مغشوش " است .

وی افزود: اهداف دولت بوش برای عراق مستلزم تعهد نیروهای آمریکایی به مدت 30 سال است.

اوباما در جلسه گفت و شنود کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خطاب به " دیوید پتریوس" فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق و " رایان کروکر" سفیر آمریکا در این کشور گفت که به یک راهبرد "افزایش دیپلماتیک" نیاز است که شامل ایران نیز می شود.

نامزد حزب دموکرات تصریح کرد:" زیرا اگر ( نوری المالکی نخست وزیر عراق) بتواند روابط طبیعی همسایگی را در ایران تحمل کند، سپس ما باید با آنها نیز گفتگو کنیم."

وی خاطر نشان کرد:" فکر نمی کنم که بتوانیم در این وضعیت بدون آنها ثبات ایجاد کنیم."

چند ساعت قبل از این پیشنهاد اوباما ، پتریوس در کمیته سرویسهای مسلح سنای آمریکا ادعا کرده بود که ایران یک نقش مخرب را در عراق ایفا می کند و همچنین به زعم خود، ایران را در افزایش سطح خشونتها در بغداد و بصره و همچنین آموزش و مجهز کردن شبه نظامیان مقصر دانسته بود.

دیوید پتریوس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق روز گذشته در گزارش متناقض خود در سنای این کشور با تشدید فرافکنی ها بر ضد ایران اعلام کرد که در عراق خشونتها کاهش یافته، اما بسیاری از تهدیدها همچنان باقی است.