تبیان، دستیار زندگی
تعجب آور نیست که والدین نیاز به کمک برای فهم این که منظور از غذا خوردن بهینه چیست، دارند. از هرم راهنمای غذایی گرفته تا ابتدایی ترین عادات غذایی می تواند برای والدین گیج کننده و ناراحت کننده باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودکان و غذا خوردن

کودکان و غذا خوردن

10 کلید برای والدین

تعجب آور نیست که والدین نیاز به کمک برای فهم این که منظور از غذا خوردن بهینه چیست، دارند. از هرم راهنمای غذایی گرفته تا ابتدایی ترین عادات غذایی می تواند برای والدین گیج کننده و ناراحت کننده باشد. خبرهای خوب برای والدین این است که آنها نیاز به درجه بندی و فرموله کردن مواد غذایی برای ایجاد یک تغذیه ی سالم و در نتیجه داشتن فرزندی سالم ندارند. با دنبال کردن یک سری از راهنمایی های پایه ای، قادر خواهید بود که محیطی را به وجود آورید که کودکتان به خوردن صحیح و داشتن یک وزن مناسب تشویق گردد.

بنابراین به 10 راهنمای کلیدی اشاره می کنیم:

1. کنترل والدین بر نحوه و زمان غذا خوردن:

این پدر و مادر هستند که تصمیم می گیرند چه نوع مواد غذایی خریداری گردد و چه وقت وعده ی غذایی خورده شود. اگر چه کودکان، والدین را باری کم غذا خوردنشان اذیت می کنند، اما بزرگسالان هستند که تصمیم گیری در مورد این که چه زمانی غذا خورده شود را بر عهده دارند.

کودکان و غذا خوردن

مطمئن باشید کودکان گرسنه نخواهند ماند. آنها هر چیزی را که در دسترسشان باشد می خوردند ولی مهم این است که بعضی غذاها احتیاجات آنها را برآورده نمی کند. اگر کودکی فقط به یک نوع غذا علاقه دارد او را منع نکنید، بلکه یک بار در یک زمان خاص در ماه برای او آن غذا را تهیه کنید تا احساس محروم شدن به کودک دست ندهد.

2. فرصت انتخاب را به کودکان بدهید:

اجازه دهید از بین غذاهایی که شما به کودکتان پیشنهاد می کنید، غذاهایی را انتخاب کند که میل به خوردن آن ها دارد، توقع نداشته باشید که او همه غذاها را انتخاب کند. همچنین مقدار آن غذاها را نیز به اختیار خود کودک بگذارید. هر چقدر که توان خوردن آن ها را داشته باشد.

کودکان و غذا خوردن

ممکن است به نظر برسد که این امر به معنی آزادی زیاد به کودک است، امام وقتی شما مرحله ی اول را اجرا کنید، کودکتان فقط از غذاهایی که شما تصمیم به خریداری آن ها گرفته اید، قدرت انتخاب دارد.

3. به کودکان اصرار بیش از حد برای غذا خوردن نکنید:

وقتی کودک احساس می کند که غذا خوردن دیگر کافی است، اجازه دهید که دست از غذا خوردن بکشد. اگر این عادت که هر وقت از غذا خوردن سیر می شوند، از غذا دست بکشند، در بزرگسالی نیز به آنها کمک خواهد کرد که بیش از حد نیازشان غذا نخوردن و به پرخوری که بسیاری از کودکان به آن دچار هستند مبتلا نگردند.

4. برنامه غذایی را از همان اوایل کودکی شروع کنید:

سلیقه های غذایی در زندگی پیوسته تغییر می کند، بنابراین غذاهای متنوعی را از همان ابتدا انتخاب کنید. دوست داشتن یا نداشتن غذاها از همان دوران کودکی و سنین کم شروع می شود. بنابراین شما نیز برنامه تان را از همان موقع شروع کنید. ممکن است غذایی را در 10 تا 15 نوع متفاوت تهیه کنید در این صورت کودک را مجبور نکنید که از همه ی آنها بخورد، بلکه مقداری از آنها برای بار اول و امتحان کردن کودک کافی است.

کودکان و غذا خوردن

5. منوی غذایی کودک را تغییر دهید: هنگامی که به بیرون از منزل برای غذا خوردن می روید اجازه دهید که خود کودک غذاهای جدیدتری انتخاب کند. در این صورت فرصت انتخاب به او می دهید و کودک را تعجب زده می کنید از این که به او اختیار داده اید.

6. نوشیدنی های پرکالری را فراموش نکنید:

نوشیدنی های شیرین کالری اضافی دارند و موادغذایی خوبی به شمار می آیند. آب و شیر نیز بهترین نوشیدنی ها برای کودکان هستند.

کودکان و غذا خوردن

آب میوه اگر خالص باشد بسیار ضروری است اما نه به مقدار زیاد 4 تا 6 دفعه در روز برای کودکان سن پیش از مدرسه کافی است.

7. شیرینی را به موقع استفاده کنید:

شیرینی ها اگر در فرصت مناسب استفاده شود خوب است. اما اینها که به نوعی دسر غذایی هستند نباید با غذاهای اصلی استفاده شود. اگر دسر به عنوان پاداشی برای خوردن غذای اصلی باشد، کم کم کودکان آن را جایگزین غذای اصلی خود می کنند.

8. غذا را بهانه ای برای دوست داشتن قرار ندهید:

راههای بهتری وجود دارد برای این که به کوکتان بگویید دوستش دارید.

کودکان و غذا خوردن

هنگامی که از غذا برای پاداش یا نشان دادن محبت و توجه و علاقه استفاده می کنید، کودکان شروع به استفاده از غذا برای مقابله با استرس و یا احساسات دیگر می کنند. از ستایش، تشویق و توجه به جای رفتارهای غذایی استفاده کنید.

9. کودکان همان کاری می کنند که شما انجام می دهید:

یک الگوی خوب برای کودک باشید و خودتان نیز سالم غذا بخورید.

کودکان و غذا خوردن

هنگامی که سعی به یاد دادن عادت های غذایی خوب می کنید، سعی کنید بهترین مثال ممکن نیز باشید.

10. زمان تلویزیون دیدن و استفاده از کامپیوتر را محدود کنید:

تحقیقات بسیاری نشان می دهند که بچه هایی که زمان تلویزون دیدن را کاهش می دهند، میزان چربی بدن آنها نیز کاهش می یابد.

کودکان و غذا خوردن

در این صورت بچه ها فرصت بیشتری برای فعالیت پیدا می کنند. خانواده نیز فرصت بیشتری برای بودن در کنار بچه ها و فعالیت بیشتر به همراه آنها پیدا می کند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.