تبیان، دستیار زندگی
نظر شما چیست؟ آیا می توان به پلوتو لقب سیاره را داد؟ می توانید سری به این سایت بزنید و نظر خود را اعلام کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به پلوتو کمک کنید!!

به پلوتو کمک کنید!!

شهریور ماه سال گذشته(24 آگوست 2006)، اعضاء انجمن بین المللی نجوم با تعریف خصوصیات یک سیاره، نام پلوتو را از لیست سیارات منظومه شمسی حذف کردند. بدین ترتیب نام پلوتو در لیست سیارات کوتوله قرار گرفت. ماجرا به همین جا ختم نشد و پس از آن اعتراضات زیادی از سوی منجمان آمریکایی به رای انجمن بین المللی نجوم وارد شد. علت آن هم روشن بود. پلوتو تنها سیاره ای بود که یک آمریکایی آن را کشف کرده بود و آنها نمی خواستند که نامشان از لیست کاشفان سیارات منظومه شمسی خارج شود. آنها می گفتند که در هنگام رای گیری تنها 4 درصد از 9000 عضو اصلی انجمن در محل حاضر بوده اند و بنابراین رای صادر شده درست نبوده است. این منجمان برای ابراز نارضایتی خود به کارهای زیادی دست زدند.

حذف

یکی از این منجمان فردی به نام " تونی فیلیپس " بود که با راه اندازی یک وبسایت خواست به پلوتو کمک کند!

به پلوتو کمک کنید!!

نظر شما چیست؟ آیا می توان به پلوتو لقب سیاره را داد؟ می توانید سری به این سایت بزنید و نظر خود را اعلام کنید. نکته جالب این است که تا به حال حدود 20000 نفر به سیاره بودن پلوتو و حدود 4500  نفر به سیاره نبودن پلوتو رای داده اند. چون ایده کار یک طرح بین المللی بوده، وبسایت از طرح ساده ای برخوردار است و شما می توانید به راحتی نظر خود را در این باره اعلام کنید. اما چگونه این کار را انجام دهیم ؟ به نشانی زیر بروید :

http://www.plutopetition.com

مرحله اول

شما با دو گزینه زیر مواجه هستید :

پلوتو یک سیاره است (Plotu is a planet)

پلوتو یک سیاره نیست (pluto is not a planet)

اگر عقیده دارید که پلوتو یک سیاره است گزینه اول و اگر نظرتان این است که پلوتو یک سیاره نیست، گزینه دوم را انتخاب کنید.

مرحله دوم :

اگر مایل هستید تا برگزار کنندگان این نظر سنجی با شما بیشتر آشنا شوند، می توانید اطلاعات بیشتری نظیر نام، آدرس ایمیل، کشور و سن در اختیار آنها بگذارید تا اطلاعاتی که جمع آوری می شود، کامل باشد.

مرحله سوم :

در این قسمت کادر سفید رنگی را مشاهده می کنید که در آن می توانید نظرتان را راجع به سیاره بودن یا نبودن پلوتو، برای مدیر سایت (تونی فیلیپس) بفرستید. در پایان برترین جواب ها انتخاب می شوند که بعضی از آنها را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

در سمت چپ صفحه اصلی سایت، می توانید نتیجه نظرسنجی را مشاهده کنید. در زیر کادر نظرسنجی مهم ترین دلایل منجمانی که عقیده دارند پلوتو سیاره است، قرار داده شده و شما با مطالعه آن می توانید از نظرات آنان آگاه شوید. اما آیا این کار فایده ای دارد؟ قرار است هنگامی که تعداد آراء به یک میلیون (یا در همین حدود) رسید نتایج کار به انجمن بین المللی نجوم فرستاده شود تا رای صادر شده مورد بررسی قرار گیرد. شاید روزی، بار دیگر نام پلوتو را در لیست سیارات منظومه شمسی بیابیم؟!

علی پزشکی

بنقل از:

http://www.parssky.com/

مقالات مرتبط:

پلوتو: تنزل درجه از سیاره به سیاره ی کوتوله (1)

خلع لباس پلوتو (2)