تبیان، دستیار زندگی
·  گالری آثار استاد حسین بهزاد استاد حسین بهزاد شمایل حضرت محمد(ص) را با سبكی خاص به تصویر كشیده است. شمایل حضرت محمد (ص)، در موزه حسین بهزاد در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد نگهداری می شود كه توسط استاد حسین بهزاد هن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 20 اردیبهشت ماه 1383

·

گالری آثار استاد حسین بهزاد

استاد حسین بهزاد شمایل حضرت محمد(ص) را با سبكی خاص به تصویر كشیده است.

شمایل حضرت محمد (ص)، در موزه حسین بهزاد در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد نگهداری می شود كه توسط استاد حسین بهزاد هنرمند و نگارگر معاصر بر كاغذی دست ساز، باقی مانده از دوران صفوی نقش بسته است.

به گزارش «میراث خبر»، شمایل حضرت محمد (ص) در این تابلو در مركز صفحه و در میان دایره ای به قطر 5/8 سانتی متركشیده شده است.

خانم طاهره شیر بچه مسئول موزه بهزاد در این باره می گوید:«مطالعاتی كه روی این تابلو انجام شده است، نشان می دهد كه كاغذ آن دست ساز است، به عهد صفویان تعلق دارد و توسط استاد «سید ابوالقاسم مذهب باشی»، تذهیب كار صفوی، آراسته شده است. احتمال می رود خوشنویسی آن هم در دوران بعد اما پیش از شمایل نگاری استاد بهزاد بر آن انجام گرفته باشد.استاد مذهب كار برای آراستن این كاغذ ازسبك بخارااستفاده كرده است.»

شمایل حضرت محمد(ص)، در این تابلو با كتیبه های خطی، رنگی نویسی و حاشیه های تزیینی گرهی، مرصعی، ریسه ای، الوان، مطلا، مذهب و كمند اندازی آراسته شده است.

شیربچه در خصوص ویژگی های هنری این اثر گفت:«شمایل حضرت محمد (ص) پس از ابداع سبك خاص استاد بهزاد به تصویر در آمده است. بنابراین از حالت چهره های تیپیك فاصله گرفته و به صورت یك چهره خاص در آمده است كه با هیچ تصویر دیگری مشابهت ندارد. در سبك های دیگر نگارگری اغلب چهره ها به هم شبیه است. لذا اصطلاح چهره های تیپیك را برای آنها برگزیده اند اما استاد بهزاد در آثار خود از این حالت دوری كرد و ریزه كاری های مینیاتور را با نقاشی تصاویر حقیقی و متفاوت انسان ها آمیخت.»

استاد حسین بهزاد در سال 1273 هجری شمسی در تهران و در خانواده ای اهل هنر متولد شد. پدرش كه نقاش و قلمدان ساز بود با آگاهی از علاقه فرزندش به هنر، در سن 6 سالگی او را به دست «ملا علی قلمدان ساز»، از بهترین نقاشان و قلمدان سازان زمان خود سپرد. مدت كوتاهی از آموزش او نزد ملاعلی قلمدان ساز نگذشته بود كه استاد درگذشت و «حسین پیكر نگار»، از شاگردان استاد پیشین، آموزش بهزاد را بر عهده گرفت.

بهزاد تا 18 سالگی نزد پیكر نگار به فراگیری نقاشی مشغول بود، پس از آن حجره ای در نزدیكی بازار تهران اجاره كرد و به طور مستقل به انجام فعالیت های هنری پرداخت. پس از مدتی توسط یكی از عتیقه فروشان تهران رهسپار پاریس شد و در موزه های آن شهر به مطالعه و بررسی آثار هنرمندان بزرگ پرداخت. پس از 13 ماه به تهران آمد و به فعالیت قبلی خود، یعنی نقاشی ادامه داد. استاد حسین بهزاد در سال 1347 شمسی در سن 74 سالگی از دنیا رفت و در ابن بابویه تهران به خاك سپرده شد.