تبیان، دستیار زندگی
یك صفحه فریم دار، محتویات چند صفحه را در یك پنجره نشان می‌دهد. طراحان وب از فریم برای حركت در صفحات سایت استفاده می كنند ولی برای مشاهده فریم، مرورگر باید از فریم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

یك صفحه فریم دار، محتویات چند صفحه را در یك پنجره نشان می‌دهد. طراحان وب از فریم برای حركت در صفحات سایت استفاده می كنند ولی برای مشاهده فریم، مرورگر باید از فریم پشتیبانی كند. در این مثال، یك صفحه با دو فریم ایجاد می‌كنیم. وقتی كه روی یك لینك در فریم اول كلیك می كنیم، محتویات این صفحه، در فریم دوم نمایش داده می‌شود.

یك صفحه جدید باز كنید

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

در نوار ابزار Standard، روی فلش دكمه New Page كلیك كنید و گزینه Page را انتخاب كنید تا كادر محاوره ایPage Templates باز شود.

قالب‌های فریم را مشاهده كنید

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

برای مشاهده لیستی از قالب‌های مخصوص به صفحات فریم دار، روی برگه Frames Pages كلیك كنید.

انتخاب قالب

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

یكی از قالب‌ها را انتخاب كنید و شرحی از آن را در سمت راست كادر محاوره‌ای مشاهده كنید. در این مثال، یكی از ساده‌ترین قالب‌ها را انتخاب كرده یعنی قالب Content. روی OK كلیك كنید. صفحه جدید باز می‌شود و دو قسمت (فرمی) و چند دكمه را نمایش می‌دهد.

یك صفحه خالی ایجاد كنید

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

روی دكمه New Page در كادر سمت چپ كلیك كنید تا یك صفحه خالی در فریم سمت چپ باز شود. صفحه جدید باز می شود و آماده ویرایش است. برای تغییر دادن اندازه فریم، خط بین فریم‌ها را با ماوس بكشید. در این مثال، در فریمی كه بعنوان فهرست استفاده خواهم كرد مقداری متن اضافه می‌كنم. برای اینكه متنی در فریم اول را طوری لینك كنید كه یك صفحه را در فریم دیگر باز كند، به كار عملی 11 «چگونه در فریم از لینك استفاده كنیم» مراجعه كنید.

صفحه ابتدایی را مشخص كنید

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

می توانید از صفحه ابتدایی برای خوش آمد گویی به باز دید كنندگان و اینكه صفحات چگونه كار می كنند استفاده كنید. برای نشان دادن یك صفحه موجود در فریم، روی دكمه Set Initial Page كلیك كنید. كادر محاوره‌ای Insert Hyperlink باز می‌شود.

صفحه مورد نظر را انتخاب كنید

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

از كادر Current Folder برای حركت در ساختار دایركتوری وب جاری استفاده كنید. از دكمه‌های سمت راست لیست Look in برای انتخاب فایل‌های خارج از وب جاری استفاده كنید. صفحه‌ای كه می‌خواهید نمایش دهید را پیدا كنید، آن را انتخاب كنید و روی OK كلیك كنید. صفحه انتخاب شده در فریم سمت راست باز می‌شود.

خصوصیات فریم را تنظیم كنید

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

برای مشاهده گزینه‌های مربوط به صفحه برای فریم سمت چپ، روی صفحه در فریم چپ كلیك راست كنید و Frame Properties را انتخاب كنید تا كادر محاوره‌ای Frame Properties باز شود.

اسم فریم را تغییر دهید

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

كادر متنی Name، یك اسم پیش فرض را نشان می‌ دهد كه وقتی یكی از قالب‌ها را انتخاب می كنید تعیین می شود. این اسم فریم است (نه اسم صفحه داخل فریم). شما می‌توانید این اسم را تغییر دهید ولی در اكثر موارد، اسم پیش فرض كافی است.

تعیین اندازه فریم

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

شما می‌توانید اندازه فریم جاری را نسبت به فریم‌های دیگر تعیین كنید. برای این كار، میزان درصد نسبت به پهنای صفحه را مشخص كنید یا پهنای فریم را بر حسب پیكسل تعیین كنید.

حاشیه‌های فریم

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

برای تعیین حاشیه افقی و عمودی فریم، مقدار آنها را در كادرهای متنی Width و Height از قسمت Margins وارد كنید.

تنظیمات را ذخیره كنید

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

روی دكمه OK كلیك كنید تا تغییرات ذخیره شوند.

پیغام No Frames را تعیین كنید

چگونه صفحاتی با فریم (Frame) ایجاد كنیم؟

برخی مرورگرهای قدیمی‌تر از فریم پشتیبانی نمی كنند. شما می‌توانید پیغامی كه Frontpage برای بازدیدكنندگانی كه از مرورگرهای قدیمی‌تر استفاده می‌كنند نمایش می‌دهد را تغییر دهید. همچنین خوب است كه یك لینك به یك نسخه از صفحه‌ای كه از فریم استفاده نمی‌كند نیز در نظر بگیرید. روی برگه No Frames در دید Page كلیك كنید و این پیغام را تغییر دهید.

* توجه *

مرورگرهایی كه از فریم پشتیبانی می كنند

اكثر مرورگرها از جمله Opera, WebTV,IE,Netscape Navigator از فریم پشتیبانی می‌كنند. با این حال، تعداد كمی از مرورگرهای قدیمی‌تر و یا مرورگرهای مبتنی بر متن كه از فرم پشتیبانی نمی كنند نمی توانند اطلاعات فریم را بدرستی نمایش دهند. برای انكه ببینید اگر مرورگر بازدید كنندگان از فریم پشتیبانی نكند، چه چیزی خواهند دید، روی برگه No Frames در دید Page كلیك كنید. اگر بخواهید می‌توانید پیغامی كه در اینجا مشاهده می‌كنید را ویرایش كنید

درست انتخاب كنید

صفحات فریم دار، برای بسیاری از بازدید كنندگان، اذیت كننده است مخصوصاً وقتی كه بیش از حد از فریم‌ها استفاده می‌شود. فریم‌ها برای مقاصد خاصی مانند نشان دادن یك مفهوم جدید خوب عمل می‌كنند. سعی كنید كه در یك صفحه از فریم‌های زیادی استفاده نكنید و حداكثر از سه یا چهار فریم استفاده كنید. مدیریت كردن سایتی كه با فریم‌های زیادی ایجاد شده باشد سخت است و حتی كاربران به سختی می‌توانند در آن حركت كنند. سایت‌های اینترنتی كه بخوبی از فریم استفاده كرده‌اند را مشاهده كنید و از آنها ایده بگیرید.

تقسیم كردن و حذف كردن فریم‌ها

برای تقسیم كردن یك فریم به دو قسمت، از منوی Frames گزینه Split Frames را انتخاب كنید. برای حذف یك فریم، آن را انتخاب كنید و از منوی Frame، گزینه Delete Frame را انتخاب كنید.