تبیان، دستیار زندگی
سئوال) من چند تار موی زبر و خشن روی چانه دارم که به راحتی با موچین کنده می شوند اما دوست من می گوید که این کار باعث تیره تر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط موچین با رشد مو

موهای زائد

سئوال) من چند تار موی زبر و خشن روی چانه دارم که به راحتی با موچین کنده می شوند اما دوست من می گوید که این کار باعث تیره تر، خشن تر و زیاد شدن آنها می شود آیا حقیقت دارد؟

پاسخ) هیچ دلیل علمی وجود ندارد که کندن موها باعث تیره تر، خشن تر شدن و یا افزایش رشد آنها شود. خانم ها به طور رایج ابروهای خود را بدون افزایش رشد و تیره ترو زبرتر شدن آنها را می کنند، بنابر این هیچ نگرانی درباره موی جاهای دیگر بدن نیز نباید باشد.

در حقیقت شواهدی وجود دارد که بعد از سال ها کندن موها، رشد آنها کم شده و موهای زبر و تیره به موهای ظریف، کوچک و بی رنگ تبدیل می شوند.

کندن موها با استفاده از موچین روشی است که ترجیحا برای از بین بردن موقتی موهای پراکنده صورت به کار می رود و برای موهای زیاد مسلما غیر عملی خواهد بود. کندن موها ممکن است دردناک باشد، مخصوصاً روی مناطق حساسی مانند لب بالا، اما عوارض جانبی دیگری ندارد.

بسته به تراکم و سرعت رشد موها در مناطق مختلف، رشد مجدد آنها به حدی که نیاز به کندن بعدی داشته باشد دو تا دوازده هفته طول می کشد.

آیا موهای زائد صورت بیان کننده به هم خوردن تعادل هورمون هاست؟

در خانم ها ممکن است که چنین باشد. اگر شما از نظر خانوادگی پُرمویی صورت ندارید و افزایش موهای زائد نسبتاً سریع و ناگهانی است، ممکن است عدم تعادل هورمونی داشته باشید.

بدن مردان و زنان هر دو هورمون های زنانه و مردانه را تولید می کنند. به طور متوسط زنان دو سوم بیشتر از مردان هورمون مردانه تولید می کنند.

زنانی که دارای کارکرد نامناسب یا تومور غدد فوق کلیوی یا تخمدان ها باشند ممکن است در اثر هورمون های مردانگی، رویش موهای تیره و خشن روی صورت را پیدا کنند. موهای غیر طبیعی همچنین ممکن است روی سینه، پایین شکم و اندام ها ظاهر شود.

به هر حال این نکته قابل تاکید است که اغلب موارد، رویش موهای زائد در خانم ها با هیچ مشکل قابل شناسایی  یا عدم تعادل هورمونی همراه نمی باشد. بعضی از زنانی که مشکل موهای زائد دارند، به طور کامل تیپ زنانه داشته و دوره های پریود ماهیانه مرتب و باروری دارند. اغلب، آزمایشات هورمونی افزایش سطح هورمون های مردانه را نشان نمی دهند.

علت چنین موهای زائدی ممکن است حتی با اختصاصی ترین آزمایشات غیر قابل شناسایی بوده و احتمالا مشکل به علت ناهنجاری در سطح سلولی می باشد که تا کنون شناسایی و تصحیح این تغییرات به جایی نرسیده است.

* مطالب مرتبط:

موهاى زائد و علل آن

درمان موهای زائد

رفع موهای زائد(1) و (2)

چای نعناع برای كنترل پُر مویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.